آغاز برداشت پسته از باغ‌های مه ولات

برداشت پسته از سطح حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغ‌های مه ولات شروع شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هادی ساربان  مدیر جهادکشاورزی مه ولات گفت: با توجه به پایان دوره‌ی رشدی و رسیدن محصول در ارقام زودرس پسته در شهرستان کار برداشت پسته‌ی نوبرانه از باغ‌های شهرستان از نیمه اول مرداد ماه امسال آغاز شده و این روند ادامه دارد.

او افزود: رقم غالب پسته کاری‌های شهرستان مه ولات پسته بادامی سفید بوده و ارقام اکبری، احمدآقایی، کله قوچی، فندقی، قرمز و گرمه، از دیگر رقم‌های پسته در شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات ادامه داد: با توجه به کوتاه بودن دوره‌ی رشدی ارقام قرمز و گرمه، برداشت این ارقام زودتر از سایر رقم‌ها انجام گرفته و در حال حاضر به صورت نوبرانه روانه‌ی بازار شده است.

ساربان بیان کرد: که از این مقدار درصدی به صورت تازه خوری و نوبرانه به بازار‌های داخلی نظیر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و؛ و همچنین کشور‌های حاشیه خلیج فارس وافغانستان و.. عرضه و مابقی درترمینال‌های ضبط پسته فرآوری وخشک می‌شوند.

او تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۰۰هزار تن پسته تَر از باغ‌های این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهادکشاورزی مه ولات تأکید کرد: به منظور جلوگیری ازآلودگی محصول پسته به آفلاتوکسین حدود ۷۰ واحد ترمینال با ۸۵ خط، کارفرآوری و خشک کردن محصول پسته را به عهده دارند که اکثر این واحد‌ها مجهز به انبار‌های نگهداری پسته خشک نیز می‌باشند.

ساربان اظهار کرد: این شهرستان بادارابودن ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتارباغ پسته، قطب پسته کاری استان خراسان رضوی و مقام اول کشت و تولید پسته در استان رادارا است و میانگین برداشت پسته‌ی خشک از هرهکتار باغ پسته حدود هزار و ۶۰۰ کیلوگرم بوده که بالاتر از میانگین کشوری است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات گفت: ۵۳ درصد پسته تولیدی استان و ۷ درصد پسته تولیدی کشور سهم شهرستان در تولید این محصول مهم و اقتصادی است.

او افزود: راه اندازی بورس پسته جهت ساماندهی بازار پسته، دراختیارگذاشتن تسهیلات سرمایه درگردش برای باغ ها، ارائه تسهیلات بلاعوض برای اجرایی آبیاری‌های نوین تاسقف ۸۵ درصد هزینه ها، برگزاری کلاس وکارگاه‌های آموزشی، ارائه مجوز ترمینال‌های ضبط پسته، انجام رایزنی‌های لازم برای بسته بندی شکیل محصول برداشتی و. از اقدامات این مدیریت در جهت حمایت از تولید بوده و تکمیل زنجیره تولید، فرآوری و صادرات پسته را از برنامه‌های اصلی جهاد کشاورزی شهرستان است

انتهای پیام//ا. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار