با گذشت دو سال تحصیلی کرونایی در حالی زمزمه بازگشایی مدارس مطرح می‌شود که چالش کمبود معلم در کنار نگرانی مسائل بهداشتی خودنمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش همواره کلاف سردرگمی بوده است که در سالیان مختلف با شدت و ضعف در قالب کلاس‌های خالی از معلم یا پر تراکم نمودار شده است؛ اتفاقی که یکی دو سالی می‌شود به دلیل کرونا و شدت گرفتن آموزش مجازی کمتر مورد توجه بود و احساس می‌شد.

زمزمه بازگشایی مدارس و تاکید جدی روی این تصمیم برای مهر ١۴٠٠ بار دیگر حساسیت کمبود نیروی انسانی را یادآوری کرده و بار دیگر این دغدغه در میان انبوه چالش‌های نظام تعلیم و تربیت خودنمایی می‌کند به ویژه اینکه این بار با تغییر و جابجایی دولت و به احتمال بالا تغییر سکاندار آموزش و پرورش تلاقی پیدا کرده است.

در شرایط کنونی و آنطور که اسناد بالادستی آموزش و پرورش نشان می‌دهد روش تامین نیرو هم منحصر به دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی خواهد بود.

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش درباره وضعیت تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع در وزارت آموزش و پرورش ساماندهی نیروی انسانی است، اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته را به طور مجازی دنبال کردیم بنابراین کمبود نیروی انسانی چندان به نظر نمی‌آمد چرا که معلم از طریق آموزش مجازی و از راه دور آموزش می‌داد.

او ادامه داد: با توجه به واکسیناسیونی که اکنون در حال انجام بوده، مقدمات بازگشایی در حال آماده‌سازی است؛ بنابراین دارا بودن نیروی انسانی ماهر ضرورت دوچندان پیدا می‌کند.

کمبود معلم تا ١۴٠٣ ادامه دارد

به گفته معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۳ همچنان با مشکل کمبود معلم در کلاس‌های درس مواجه هستیم و راه رفع مشکل این است که دانشگاه فرهنگیان تقویت شود تا بتواند نیروی مورد نظر را تربیت کرده و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

احمدی لاشکی تصریح کرد: البته در کنار دانشگاه فرهنگیان دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی هم به تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش کمک می‌کند تا نیروی مورد نیاز در هنرستان‌ها تامین شود.

او اضافه کرد: در شرایط کنونی دو رویه را دنبال می‌کنیم اول آنکه تامین نیرو از طریق دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان و دوم تربیت معلم از طریق دوره‌های یکساله ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه که سال گذشته ٢۵ هزار نفر از طریق کنکور سراسری و ۲۷ هزار نفر هم از طریق دوره‌های یکساله آزمون استخدامی جذب این دانشگاه شدند.

احمدی لاشکی تصریح کرد: همچنین امسال ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به خدمت گرفته می‌شوند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: البته این تعداد نیرو به محض ورود به دانشگاه امکان فعالیت به عنوان معلم را ندارند و باید دوره‌های آموزشی چهار یا یکساله را سپری کرده و بعد از اخذ مجوزهای حرفه ای لازم وارد حرفه معلمی شوند.

بازگشایی مدارس و کلاف سردرگم کمبود معلم در مهر ١۴٠٠

مسیر‌های جذب معلم برای جبران خلأ‌های آموزشی

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه با وجود این تعداد جذب نیروی جدید، همچنان کمبود معلم وجود دارد، گفت که برای جبران این کمبود از راه‌های مختلفی استفاده خواهیم کرد.

او افزود: قانونگذار تکلیف کرده است که اجازه نداریم نیروی حق التدریس جدید جذب کنیم بنابراین برای جبران نیرو از طریق نیرو‌های حق التدریس گذشته استفاده می‌کنیم همچنین موضوع معلمان تمام وقت را در دستور کار داریم علاوه بر آن اضافه کار برای معلمان رسمی همچنین استناد و اعمال ماده ۴۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر اینکه در نقاط مختلف کشور بتوانیم نیروی خرید خدمات آموزشی را داشته باشیم، مهم‌ترین سازوکار‌های تامین نیرو محسوب می‌شود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ۶ هزار نیروی سرباز معلم هم جذب خواهیم کرد ضمن آنکه نیرو‌های آموزشیار همچنین نیرو‌های پیش دبستانی و به کار گیری افراد در شرف بازنشستگی از دیگر سازوکار‌های جبران کمبود معلم در نظر گرفته شده است

او تاکید کرد: تا زمانی که محدودیت نیروی انسانی وجود دارد الزام داریم که این روش‌ها را انتخاب کنیم و امیدوارم از سال ۱۴۰۳ به بعد که نرخ رشد دانش آموز به تعادلی خواهد رسید به کیفی سازی بپردازیم و معلمان بتوانند فرصت بهتری داشته باشد از دولت جدید هم درخواست داریم که به موضوع تامین نیروی انسانی نگاه جدی و دقیقی داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
با سلام
اولا سلاکتی اولویت اول هست.
دوما مدارس اگر با این وضعیت باز شود مساوی با فاجعه انسانی
سوم مدارس غیردولتی چرا در سال گذشته به صورت غیرقانونی آموزش حضوری داشتند که خود موجب شیوع بیماری بود و کسی نظارت نمی کرد؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
شما اصلا بگید بازه خب کی میاد؟؟
چون بچه ها از همه چی مهم تره
همین الان هم روزی 500 نفر میمیرن
وای به حال روزی که مدارس باز بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
وقتي مدارس غير انتفاعي است وجود آموزش و پر.رش بي خود و بي نيجه و حقوق معلمان بي حساب است. بايد مدارس غير انتفاعي برچيده شود و تماما مدارس دولتي باشند و معلمان هم وظيفه دارن تمام تلاش خود را براي يادگيري بكاربرند و در غير انصورت بازخواست شوند. دليل نداره تمام مدارس غي انتفاعي باشند و معلمان هم حقوق بگيرند و بعد بگويند حقوق ما پايين است.
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۱۸:۲۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
معلم استخدام کنن....... اینا همش تاکیدشون روی ارتباط مدرک تحصیلی ... به نظر من باید بیشتر فن بیان و فن تدریس افراد براشون مهم باشه... من خودم چندین سال آزاد دارم تدریس می کنم موفق هم هستم همه شاگردام راضین و قبول میشن ولی چون مدرک تحصیلیم نامرتبط با مدارک خواسته شده تو آزمون آموزش و پرورش نمیتونم شرکت کنم... سوالات آزموناشون همیشه ایرادات زیادی داره منابع آزمون هاشون مشخص نیست اصلا
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۸:۱۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
لطفا زودتر مدارس و دانشگاه هارو باز کنید جوونامون دارن با گوشی از دست میرن
Armenia
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
بزرگوار وقتی همون جوونت نباشه بهتره !؟درد عزیز سخته
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۰۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
با چه ضمانتی می خواهید مدارس در اول مهر 1400 بازگشایی کنید؟!!! که دانش آموزان به ویروسهای مختلف کرونا و دلتا پلاس آلوده نشوند و جانشان را از دست ندهند و نسل کشی قانونی صورت نپذیرد با تصمیمات بی خردانتون کار بسیار خطرناک و پر ریسکی را که دولت قبل با سرو صدای ملت زیر بار مسئولیت سنگین پر ریسک بسیار خطرناک حساسش نرفت برای بازگشایی مدارس می خواهند این بار سنگین پر ریسک و تنش زا را بر دولت تازه کار سیزدهم تحمیلش کنند سیاسان موذی تا سر و صدای مردم برخیزد و دولت محترم منتخب مردمی سیزدهم را خراب کنند دولت سیزدهم محترم باید در این امور بسیار دقت کند و وارد چالشهای خطرناک که از قبل برایش تراشیده اند نشود چرا که موذیان ناکارآمد که ترکمون و گند زدند به مردم مستضعفین بینوایان ایران از هر لحاظ می خواهند دولت محترم سیزدهم را از همان اول خرابش کنند و از چش مردم بی اندازنش با تحمیل تمکین پیروی کردن دولت محترم سیزدهم از نسخه پیچیهای ناکارآمدان موذیهای قبل . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر پیشگیرانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
وقتی آموزشیار نهضت سوادآموزی را به جای آموزگار دوره دیده و متخصص وارد آموزش و پرورش می کنند یعنی کیفیت آموزشی برای مسئولین هیچ اهمیتی نداره.10 ساله نمی تونن یک طرح تاثیر گذار بنام طرح رتبه بندی را به مرحله اجرا برسونن یعنی مسئولین عرضه اجرای طرح ندارن.معلم نبایددانش اندوزی خود را متوقف کند.اوقات فراغت معلم باید با مطالعه و تحقیق و بررسی در حوزه شغلی پر شود نه اینکه برود دنبال خرازی و مسافرکشی و سوپرمارکتی.در زمان طاغوت،معلم علاوه بر معلمی،بتنهایی شورای حل اختلاف بود.رییس پاسگاه روستا بود.حتی اولیاء هم از معلم حساب میبردن.امروز دانش آموزی معلمش را کتک میزند.روز بعدش باباشو هم میاره تا یک وعده حسابی معلم را کتک بزند.از نظر آموزش و پرورش ما،همیشه حق با مشتری است.بخاطر همینه که در مدارس ابتدایی چیزهایی دیده میشه که زبان شرمش میاد اونا رو بیان کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
سلام، آزمون استخدامی آموزش پرورش روش خوبیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
عالی زود باز کنید تا جوانانمون با گوشی از دست نرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
چرا چرند میگی؟؟
کدوم جوونی با گوشی از بین رفته؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
قرار نیست مدارس توی این اوضاع تاسف بار باز بشه. همه خونه هاشونو مدرسه میکنند مگراینکه از جون بچه شون سیر شده باشند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
برای کمبود نیرو در اموزش و پرورش باید افراد باصلاحیت استخدام شوند، درضمن حقوق ومزایای شغل معلمی باید به گونه ای باشد که افراد تحصیل کرده و رتبه های برتر به این شغل مهم تمایل پیدا کنند،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
نه بابا هزینه برداره برای دولت.دوسال باید آموزش بدن!ولی آموزشیاران نهضت سوادآموزی به توهم تجربه استخدام میکنن که با مدرک دیپلم بدون گذراندن دوره تخصصی وارد نهضت شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
مگه قراره مدرسه باز بشه؟با این وضعیت وطور بچه هامونو بفرستیم مدرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
باسلام
وقتی ارزشی برای معلم در جامعه قائل نیستند و حقوقش اندک هست معلومه اکثرا به سمت شغل های دیگر می روند.این ماه 200 تومان به معلمان اضافه کردند آن هم با هزار خبر در رسانه و ... با عنوان فوق العاده ویژه در حالی که همان بند به سایر ارگان ها حدود 3 میلیون بوده که سالهای قبل انجام دادند و صدایی در رسانه ها درنیامد!!
معلم فقط همین حقوق اندک را میگیره یعنی یک ریال مزایا به آنها داده نمیشه در حالی که در ارگانهای دیگر به مناسبتهای مختلف مزایا و .... و حق مسکن داده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
دولت روحانی دولت 4 درصدی ها بود کاری نداشت نیرو هست یا نه, اگه نسبت به قبل معلم کمتری جذب شد, باید خدمتتون اطلاع بدهم که طی این هشت سال حتی یک نفر نیروی خدماتی هم جذب نکردند,سوال اینجاست که با کدام نیروی خدماتی برای بچه ها در مدرسه پروتکل ها ی بهداشتی رو قصد دارید اجراکنید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
سلام خیلی از جوان های تحصیل کرده با مدارک بالا حاضر هستند با حقوق کم پذیرای این شغل هستند فقط کافی هست یک فراخوان دولت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
هرسال فراخوان می دهند امسال چندین بار آزمون استخدامی برگزار شد یا علی بیا ببینم چه می کنی از دور حرف زدن راحت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
حاک بر سر مدیران ناکارامد وزارت آپ
اگر دراین 8سال گذشته سالی 10هزار معلم استخدام می کردین حالا دانش اموزان مجبور به تحمل نیروهای خسته یا نیروهای آزاد به درنخورو بی صلاحیت نبودن یا مجبور بشوند در مدارس غیر انتفاعی با عوامل بیکفایت ثبت نام کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
این چه چاه ویلی است بنام آموزش و پرورش که هرچه پول خرجش می شود باز هم در همه چیز کمبود دارد این دلیلی برای سرگرم کردن مردم نیست قبل انقلاب هیچ مدرسه غیر دولتی نبود و تحصیل رایگان در جمهوری اسلامی برای تحصیل یک مقطع ابتدائی باید 50 میلیون هزینه کنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
چاه ویل نیست... هزینه برای آینده ست.
همه کشورهایی که به جایی رسیده اند روی آموزش و پرورش سرمایه گذاری کردند
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۰۹:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
سلام و عرض ادب.
خواهشاً به این موضوع بازگشایی مدارس دامن نزنید. فرزندان این مسئولین بی مسئولیت که تصمیم به بازگشایی مدارس میگیرند همگی در مدارس لاکچری تحصیل می‌کنند.
در مدارس دولتی کلاسها حدوداٌ 35 تا 40 نفر دانش آموز داره و برا یهر رده دو تا سه کلاس. نه امکان فاصله گذاری وجو دارد و نه جلوگیری از شور و شوق دانش‌آموزی بعد از حدود دو سال دوری کرونایی ایشان.
تقریباً بیشتر اولیا هیچگونه تمایلی به حضور فرزندانشان در مدارس ندارند و فقط تعداد محدودی آن هم بدلیل آنکه توانایی هدایت تحصیلی فرزندشان را ندارند و دانش‌آموز افت تحصیلی داشته است میخواهند مدارس باز شود.
خواهشاٌ یک نظر سنجی در سایت منظور بفرمائید که این نه گفتن ما برای شما هم ثابت شود.
کرونا هر روز خطرناکتر شده و الان هم به گفته رئیس ستاد کرونای تهران در فضای باز هم گسترش وحشتناکی دارد و پر شدن بیمارستانها و مراکز درمانی از مبتلایان نشان آن است.
ممنون از بروز بودن شما در اطلاعات . خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
ابتدا تصویب و اجرای رتبه بندی معلم با بند همترازی بعد بازگشایی مدارس
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۰۹:۴۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
خب از رشته های دیگه هم معلم جذب کنید.من رشتم محیط زیسته ولی در ازمون استخدامی اموزش و پرورش این رشته نیست
Iran (Islamic Republic of)
معلم مسافرکش
۰۹:۳۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
تا آموزش پرورش برای معلم ارزشی قائل نیست و کمترین حقوق را برایش درنظر می گیرد کمبود معلم خواهید داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
نگرانی مهمی نیست با این وضع مملکت تا دوسال دیگه کسی اصلا فرزندی نداره بفرسته مدرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
با این حقوقی که به معلم ها میدن فقط از سر بیکاری ملت معلم میشن... وقتی کارمند بانک، کادر درمان، پتروشیمی و نفت، اداره ها، و سایر ارگان ها حقوق بهتری دارند به آن سمت کشیده میشن!! مثلا این ماه 200 تومان به معلمان اضافه کردند که همان بند به سایر ارگان ها 3 میلیون بوده!! تعطیلی برای جوان نان و آب نمی شود!! قطعا جوانان به رشته های پر درآمد گرایش دارند نه معلمی که 4 میلیون بگیرد!! شخصی می گفت درست است پرستاری سخت اما حداقل با 8 میلیون شروع می کنم یا کارمند بانک میشم که بعدا 18 میلیون بگیرم!! معلمی میشناسم که با 30 سال خدمت 8 میلیون تازه میگیرد!!!!!!!!! با 4 میلیون نمیشه زندگی کرد فقط کرایه خانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
واقعا روی معلمی به عنوان شغل اصلی نمیشه فکر کرد با این حقوق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
سال 1355 یک معلم سوم ابتدایی داشتم که ازساعت 8 تا 13 و از 17 تا آخر شب در مغازه لباس فروشیش کار میکرد از 13 تا 17 سر کلاس ما بود همیشه به ما میگفت شیفت ظهر بیایید مدرسه سر کلاس هم خسته بود داشت چرت میزد نهارش هم سر کلاس می خورد .