عبداللهی کارشناس حوزه مسکن در گفتوگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد فواید و تبعات تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و وزارت راه و ترابری گفت: تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارت خانه مسکن و راه و ترابری زمان مناسبی نبود. با توجه به وعده دولت مبنی بر احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در سال و چهار میلیون واحد مسکونی در یک دوره، در شرایطی که این کار باید زودتر از زمان های دیگر شروع شود زمان مناسبی نبوده و تمرکز را از بین خواهد برد، طی این تفکیک نیروهای مناسب باید سرکار بیایند، وظایف تفکیک شود، این کارها زمان زیادی خواهد برد.
وی افزود: این کار برای رشد ساخت مسکن مفید نخواهد بود و راه از زمین جدا نیست، به عنوان مثال با ساخت و ریل کشی برای قطار پر سرعت، زمین های دورتر از شهر های مادر هم می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و این نیازبه تصمیم یک وزارت خانه دارد و اگر تفکیک شود ممکن است که مثلا وزارت راه موافقت نکند و امکان استفاده از زمین ها و شهرهای اطراف از بین برود.
بیشتر بخوانید
عبداللهی در مورد فواید تفکیک وزارت راه و شهرسازی به مسکن و راه و ترابری گفت: تفکیک راه و شهرسازی به مسکن و راه و ترابری می تواند به رشد و چابک سازی و افزایش سرعت منجر شود و هزینه ها را کاهش دهد و کارایی بهتری داشته باشد.
این کارشناس در پایان گفت: منابع باید به درستی اختصاص پیدا کند و تقسیم بندی به درستی انجام شود و برای ساخت مسکن از منابع دولتی و بانکی کمتر استفاده شود و بیشتر از منابع بازار سرمایه و مردم استفاده شود.
عبدالهی تاکید کرد: مردم می توانند سرمایه های خود را به صورت صندوق وارد کنند و ساخت و ساز انجام شود و در بخش راه هم باید خط راه آهن چابهار _سرخس یا شلمچه به بصره سریع تر به بهره برداری می رسیدتا ترانزیت ریلی انجام شود، با تمرکز و منابع مالی بهینه و استفاده از نیروی انسانی کارآمد مشکلات برطرف خواهد شد، هم مشکل مسکن حل خواهد شد که از مشکلات کشور است و مشکل اشتغال را می تواند حل کند و هم راه که بسیار مهم است در بخش ترانزیت زمینی برای اتصال شمال کشور به آسیانه میانه و افغانستان به عراق که نیاز به تمرکز دارد.
انتهای پیام /