به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی، به مجموعه ساختارهایی نیاز داشت تا آرمانها و اهداف مورد نیاز ملت بزرگ ایران را پیگیری و محقق سازد. یکی از این اهداف، توسعه سریع و مسئله محور علم و فناوری داخلی و تقویت خودکفایی در تولید محصولات و خدمات دانش بنیان با پیوست فرهنگ اسلامی ایرانی و در بستر مدیریت جهادی مولود انقلاب بود.
این هدف متعالی در بطن خود نیروهای عظیم جوان و تحصیلکرده دانشگاهی متکی به سلاح ایمان و باور توانایی ملی را پروراند که جهاد دانشگاهی از تاثیرگذارترین مراکزی است که پا در این عرصه گذاشت.
گمان اولیه در خصوص کارکردهای این نهاد انقلابی و ضرورت تشکیل آن، با کارنامه درخشانش دوران دفاع مقدس و پس از آن تقویت شد و تا به امروز با وجود تاسیس و توسعه مجموعههای فعال دولتی در زمینه فناوریهای حیاتی و کاربردی، ویژگیهای ممتاز جهاد دانشگاهی در موضوع رصد و تشخیص نیازمندیهای کشور و طرح ریزی و اجرای پروژهها به مدد قدرت مدیریت جهادی موجب شده است مسئولان عالی رتبه نظام، متخصصان و عموم ملت شریف ایران، امیدوارانه به ره آوردهای جهاد دانشگاهی در حوزههای فرهنگ، تحقیقات و فناوری، آموزش و کارآفرینی اعتماد داشته باشند.
جهاد دانشگاهی نهادی است انقلابی، دارای سه ساعت اعتقادی، رفتاری و عقلانی که صیانت از اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی، تعهد به توسعه و پیشرفت کشور با پایبندی به اخلاق از آغازین روز تشکیل جهاد دانشگاهی، شعار اصلی این نهاد بوده است. از نگاه جهاد دانشگاهی این ارزشها مبتنی بر منزلت علم و عالم، سرآمدی و رضایت الهی است و از این رو تمامی اعضای جهاد دانشگاهی در پابندی به این ارزشها و اعتلای آنها میثاق همبستگی بسته اند.
صبانت از اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی
عدالت خواهی، عقلانیت، معنویت و آخرت طلبی، دین مداری، مردم سالاری دینی، وفاداری به آرمانهای حضرت امام (ره) و تبعیت از رهبری، پاسداشت قانون اساسی، تقویت پیوند ملت و دولت، پایبند به فرهنگ جهاد و شهادت، پاسداری از آزادی اندیشه (بیان قلم)، حفظ و تقویت استقلال و روحیه انقلابی، مردمی بودن، ساده زیستی و دوری از تجمل، عزت نفس و خودباوری در موضوع صیانت از اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی جای میگیرد.
تعهد به توسعه و پیشرفت کشور
علم باوری (در نظر و عمل)، پیشگامی در رفع نیازهای اساسی کشور، خرد جمعی، صیانت از محیط زیست، قانون مداری، یادگیری مستمر، خلاقیت و نوآوری، کارگروهی، مشارکت جویی، شایسته سالاری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی است.
پایبندی به اخلاق
پابندی به اخلاق شامل مواردی مانند: صداقت و راستگویی، وفاداری به عهد، امانت داری، کرامت انسانی، وجدان کاری، درستکاری و دلسوزی، صبوری و سخت کوشی، صمیمیت و مهربانی، قدرشناسی، احترام و رعایت حقوق دیگران، مسئولیت پذیری، ایثار و بخشش، پاسخگویی، انضباط اجتماعی، عشق به خدمت روحیه خدمتگزاری، عمل خالصانه، وفاداری، وقت شناسی، نظم و انضباط فردی و تعلق خاطر سازمانی است.
جهاد دانشگاهی با تکیه بر دانش و توانمندی پژوهشگران خود در هر زمینی که جامعه نیاز داشته باشد ورود کرده و آغازگر کارهای بزرگی در چهار حوزه تخصصی پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، اجتماعی و هنر و همچنین کشاورزی و منابع طبیعی بوده است.
توانمندیهای علمی پژوهشگران از یکسو و توزیع مناسب جغرافیایی و و تنوع کیفیت فعالیت و از سوی دیگر جهاد دانشگاهی را قادر ساخت تا به توسعه و بهبود دانش و فناوری داخلی مبادرت ورزید و در جذب و انتقال موثر و مفید دانشهای فنی روز و مطرح در سطح جهان و بومی سازی آن در کشور اقدام کند.
پژوهش در جهاد دانشگاهی از ابتدای تشکیل و به دلیل وظیفه این نهاد برای ایجاد پل ارتباطی میان دانشگاه، صنعت و بخش اجرایی کشور برعهده داشته و نیز به علت احساس خلا در زمینههای تحقیقات کاربردی و توسعهای در کشور با مدنظر قرار دادن مفتح اساسنامه این حال و تکمیل آن برای انجام تحقیقات کاربردی و توسعهای تعریف شده است.
امسال در شرایطی به استقبال ۱۶ مردادماه، چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی میرویم که گذر از موانع با باور توان ملی جوانان این مرزوبوم با سرعت بیشتری در دستور کار این نهاد قرارگرفته است و پژوهشگران و محققان این نهاد در پرتو ایمان و با مجاهدت، سختکوشی و ابتکار، آنهم در شرایط تحریم توانستهاند به کارهای دشوار و خطیری در عرصه فناوری و فرهنگ مبادرت ورزند.
از ابتدای تشکیل نهاد انقلابی جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۹ فرهنگسازی باور «ما میتوانیم» با اتکا به توان ملی در تمامی اقدامات جهادگران قرار داشته و تأمین بسیاری از نیازهای کشور در حوزههای مختلف رهآورد طبیعی این تفکر بوده است.
۱۶ مرداد، هر ساله سالگرد جهاد دانشگاهی نهاد پرقدرت در عرصههای مختلف کشور بوده که با اتکا بر توانمندی به نیروهای خود توانسته پیشرفت همه جانبه کشور را به ارمغان آورد، از همین رو باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبهای را با مسئولان جهاد دانشگاهی به مناسب این سالروز در نظر گرفته که در ادامه میخوانید.
حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مشکل اصلی ما این است که به موقع به تولیدات داخلی نمیپردازیم.
او افزود: اگر استراتژی توسعه صنعتی در کشور را مشخص کنیم و بر اساس آن قدم برداریم، در بخشی که مربوط به توسعه فیزیکی است پیشرفت خواهیم کرد.
طیبی ادامه داد: اگر در ابتدا میزان تولید نفت در صنعت نفت کشور، چگونگی افزایش فرآورده بیشتر نفت، گاز، فولاد، مس و آلومینیوم در صنعت پتروشیمی را با دانشهای مورد نیاز مشخص کنیم و به موقع تولید فناوریها را به مراکز تحقیقاتی مانند جهاد دانشگاهی یا دانشگاهها سفارش دهیم و یا اینکه صنایع بزرگ را اجبار به ایجاد دارندگی کنیم، صد در صد پیشرفت خواهیم کرد.
او با بیان اینکه اشکال کار ما در این است که در زمان استفاده از محصولات فناورانه در صنعت به فکر ساخت آنها میافتیم، تاکید کرد: انجام تحقیقات کاریابی زمان خاصی را میطلبد و با توجه به اینکه در کشورمان هنوز آزمایشگاههای مرجع ساخته نشده است؛ بنابراین با مشخص کردن استراتژیهای صنعتی میتوانیم در زمینه تولیدات فناورانه پیش قدم شویم.
رئیس جهاد دانشگاهی کشور اضافه کرد: استراتژی صنعتی به معنای این است که میخواهیم در چند حوزه خاص صاحب دانش شده در دنیا هم صاحب نام شویم. به طور حتم یکی از نیازهای ما در این زمینه ایجاد آزمایشگاههای مرجع است.
طیبی ادامه داد: آزمایشگاه مرجع به این معناست که شرایط تست محیطی فراهم شود، برای مثال ساخت تجهیزی مانند مته حفاری و سیستم رانش مترو و تست آنها با استفاده از استانداردهای لازم در آزمایشگاههای مرجع باعث میشود تا محصولات تولیدی ما در صنعت مورد استفاده قرار گیرند.
رئیس جهاد دانشگاهی کشور مطرح کرد: در حال حاضر مته حفاری به دست محققان کشور ساخته شده است و منتظر هستیم تا ببینیم در کدام یک از چاههای ایران که در آن حفاری انجام میشود امکان ارزیابی و تست متههای تولیدی وجود دارد، در حالی که برای پیشرفت هرچه سریعتر در تولید داخلی باید آزمایشگاههای مرجع داشته باشیم یا اینکه حداقل موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی یا یکی از مراکز تحقیقاتی آزمایشگاه مرجع داشته باشند تا بتوان این مته را در آنجا ارزیابی کرد.
طیبی گفت: یکی از مهمترین دلایلی که باعث میشود خیلی از افراد اعتقادی به توان ساخت داخلی یا حمایت از تولید ملی نداشته باشند، نداشتن آزمایشگاههای مرجع است و باید مراکزی که وظیفه آنها تولید فناوری است به ساخت و ایجاد آن اقدام کنند.
مشکل اصلی کشور توسعه اقتصادی متکی بر توان ملی است. نامگذاری سالها توسط مقام معظم رهبری در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر هم مؤید همین مطلب است. توسعه اقتصادی هم با اجرای پروژههای بزرگ تولیدی در حوزههای مختلف فنی مهندسی، کشاورزی، پزشکی و حتی هنری و صنایع فرهنگی امکانپذیر است.
سه عامل اصلی اجرای هر پروژه نیز فناوری، نیروی انسانی و منابع مالی است. جهاددانشگاهی بر اساس تجربیات درخشان خود میتواند در زمینه تولید فناوریهای موردنیاز چه توسط واحدهای سازمانیاش و یا مدیریت تولید فناوری با استفاده از ظرفیت کل کشور و چه در زمینه انتقال فناوری با همین روشهای ذکرشده و همچنین آموزش، مهارت افزایی و بازآموزی نیروی انسانی موردنیاز این پروژهها نقشهای بسیار مهم و تأثیرگذار به عهده بگیرد.
از طرف دیگر فناوریهای تولیدی جهاددانشگاهی میتوانند نقش مهمی در تأمین تجهیزات بسیاری از پروژهها داشته باشند. امکانات بسیار گسترده و تأثیرگذار میتوانند در حوزه فرهنگی فضای مردمی و... مناسب برای اجرای این پروژهها را فراهم کنند. انجام نقدهای علمی و کارشناسانه در مورد مسائل و مشکلات جامعه و ارائه راهحل توسط کارشناسان باسواد و دلسوز از اقدامات مؤثری است که حوزه رسانهای و علوم انسانی جهاددانشگاهی میتوانند متقبل اجرای آن در جهت کمک به دولت سیزدهم شوند. توقع ما از دولت سیزدهم و نظام حکمرانی کشور استفاده از این توانمندیها است.
جهاد دانشگاهی با تکیه بر دانش و توانمندی پژوهشگران خود در هر زمینی که جامعه نیاز داشته باشد ورود کرده و آغازگر کارهای بزرگی در چهار حوزه تخصصی پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، اجتماعی و هنر و همچنین کشاورزی و منابع طبیعی بوده است.
توانمندیهای علمی پژوهشگران از یکسو و توزیع مناسب جغرافیایی و و تنوع کیفیت فعالیت و از سوی دیگر جهاد دانشگاهی را قادر ساخت تا به توسعه و بهبود دانش و فناوری داخلی مبادرت ورزید و در جذب و انتقال موثر و مفید دانشهای فنی روز و مطرح در سطح جهان و بومی سازی آن در کشور اقدام کند.
پژوهش در جهاد دانشگاهی از ابتدای تشکیل و به دلیل وظیفه این نهاد برای ایجاد پل ارتباطی میان دانشگاه، صنعت و بخش اجرایی کشور برعهده داشته و نیز به علت احساس خلا در زمینههای تحقیقات کاربردی و توسعهای در کشور با مدنظر قرار دادن مفتح اساسنامه این حال و تکمیل آن برای انجام تحقیقات کاربردی و توسعهای تعریف شده است.
بکارگیری تواناییهای تخصصی موجود در رفع مشکلات علمی تخصصی و اجرایی سازمانها، نهادها، واحدهای تولیدی و ... از جمله عواملی است که میتواند در پویایی یک سازمان تحقیقاتی موثر باشد. جهاددانشگاهی همه ساله قراردادهای پژوهش و علمی_ فنی متعددی را با مراکز و سازمانهای مختلف منعقد میکند. این قراردادها بیانگر موفقیت این نهاد در تحقق اهداف خویش مبنی بر کاربردی کردن پژوهشهای علمی و همچنین برقراری ارتباط میان جامعه و دانشگاه و نیز حرکت به سمت استقلال مالی و کاهش اتکا به بودجه دولت است.
هدف از فعالیتهای جهاد دانشگاهی و اجرای طرحهای تحقیقاتی قطع وابستگی است. جهاد دانشگاهی در رسیدن به این هدف بسیار تلاش کرد و همچنان پیشتاز است.
انتهای پیام/