جهاد در دانشگاه

جهاد دانشگاهی همچون پلی ارتباط دهنده فعالیت‌های دانشی محیط آکادمیک دانشگاه با سایر بخش‌های کشور از جمله بخش صنعت و خدمات کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جهاد دانشگاهی هم‌چون پلی ارتباط دهنده فعالیت‌های دانشی محیط آکادمیک دانشگاه با سایر بخش‌های کشور از جمله بخش صنعت و خدمات کشور است تا در کنار انجام تحقیقات علمی، فعالیت‌های عملی و فرهنگی را نیز در راستای اهداف کلان انقلاب ادامه دهد.

این نهاد که همزمان با شکل گیری جمهوری اسلامی ایران پا به عرصه وجود گذاشت در طول دوران انقلاب، زمینه ساز فعالیت‌های علمی بسیار بود تا نتیجه فعالیت‌های جهادگونه محققان و دانشجویان دانشگاه‌ها در زندگی روزانه مردم نیز تاثیر داشته باشد و جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز از این رویکرد مستثنی نبود.

جهادی که اولین تجربه کشور در تولید ثروت از دانش می‌تواند نام بگیرد، همان گونه که محسن زنگنه نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد دانشگاهی مرکز قابل استناد در میان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای رفع موانع کشور در عرصه‌های مختلف همچون پزشکی، فنی و مهندسی و علوم انسانی است.

او افزود: ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از تجارب جهاد دانشگاهی در تولید ثروت از دانش است.


بیشتر بخوانید


نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر همین اساس جهاد دانشگاهی باید توان علمی و کارشناسی خود را برای تهیه و بررسی طرح‌ها و لوایحی که در مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد اهداف کلان کشور مطرح می‌شود به‌کار گیرد.

محمد صفایی نماینده مردم گناباد و بجستان نیز گفت: جهاد دانشگاهی در این استان عملکرد بهتری نسبت به سایر واحد‌های این نهاد در زمینه پژوهش‌های کاربردی داشته است.

او افزود: جهاددانشگاهی با نگاه کاربردی در حوزه پژوهش و فناوری در برخی مقاطع به موفقیت‌های خوبی دست یافته است، ولی با این حال هنوز دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند در حوزه اقتصاد، نیاز کشور را تامین کنند.

کمک جهاددانشگاهی به اشتغال خانگی

ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند در پیشرفت اقتصادی کشور بسیار کمک کننده باشد و جهاد دانشگاهی نیز در این خصوص توان بسیار دارد.

فرشید دلجو مدیر تأمین نهاده، بازاریابی و صادرات بنیاد برکت گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال و به ویژه اشتغال خانگی در مناطق کم برخوردار موفق عمل کرده است و باید با پشتوانه تحقیقات، اشتغال آفرینی را به سوی دستیابی به ثروت و اشتغال پایدار هدایت کند.

او افزود: جهاد دانشگاهی یکی از برکات انقلاب اسلامی است و ثمره کار‌هایی که در کشور انجام داده بارز و مشهود است. افزایش سرانه درآمد ملی نیز منجر به ثروت آفرینی می‌شود و این موضوع به تحقق صنایع دانش بنیان و انتقال فناوری در تولید کشور رخ می‌دهد و جهاد دانشگاهی می‌تواند در این زمینه نقش به‌سزایی داشته باشد.

آموزش‌های کوتاه مدت نیاز حوزه اشتغال است

گاهی برای ایجاد و راه اندازی یک فرصت شغلی یا توانمند کردن فرد نسبت به یک تخصص، زمان بسیار در دوران آموزش آکادمیک سپری می‌شود، ولی جهاد دانشگاهی این امکان را دارد تا با برگزاری کلاس‌های تخصصی و حذف برخی مطالب غیر ضروری، مطالبی را که فراگیر نیاز دارد در زمان کوتاهتر در اختیارش قرار دهد.

حسین امینی معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در این خصوص گفت: هر کشوری که بخواهد سهم خود را در تولید و خدمات حفظ کند باید به دنبال توسعه آموزش‌های مهارت محور برای نیروی کار خود باشد و آموزش‌های کوتاه مدت، پاسخگوی نیاز‌های تخصصی حوزه اشتغال است.

او افزود: در سال گذشته ۳۵ هزار و ۲۴۲ نفر در مراکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت این سازمان آموزش دیدند که ۲۲هزار و ۳۷۵ نفر فراگیر آزاد و مابقی فراگیران قراردادی بودند.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در خصوص تاثیر کرونا بر روند فعالیت‌های آموزشی و به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از کرونا بر حوزه آموزش ادامه داد: کرونا نه تنها بر حوزه آموزش بلکه بر بسیاری از فعالیت‌های کاری چه در جهاد و چه در جامعه تاثیر داشته به‌طوریکه در آغاز شیوع کرونا تعداد فراگیران این معاونت آموزشی نسبت به قبل تا ۶۰ درصد کاهش یافت.

امینی بیان کرد: به مدد پیشرفت فناوری‌های فراوان در عرصه ارتباطات و آموزش، راهکار‌های بسیار برای رفع این معضل وجود دارد، که به لطف خدا و با همکاری شبانه روزی همکاران در حوزه معاونت آموزشی و با برنامه ریزی مستمر، توانستیم از طریق جلب اعتماد مردم به استفاده از آموزش‌های آنلاین و استفاده از بستر‌های مجازی متنوع، حدود ۷۰ درصد فراگیران را به بخش آموزش‌های کوتاه مدت برگردانیم.

او تصریح کرد: برای افزایش کیفیت خدمات سعی کردیم سرفصل‌های دوره‌های تخصصی و مهارتی مورد نیاز را به روزرسانی و کاربردی کنیم و با رویکرد مهارت آموزی در قالب دوره‌های آموزشی تک درس، دوره‌های آموزش تخصصی ترمیک و همچنین کارگروه‌های تخصصی، آموزش‌های خود را ارائه کنیم.

گسترش فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در خراسان رضوی

یکی از ماموریت‌های مهم جهاد دانشگاهی در خراسان رضوی، گسترش پژوهش‌های توسعه‌ای، کاربردی و ارایه خدمات تخصصی مورد نیاز جامعه است.

محمدعلی خلیلی فر معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه در دهه اخیر بیش از ۵۰۰ طرح پژوهشی کاربردی دارای متقاضی توسط این نهاد در استان اجرا شده است، گفت: برای رفع نیاز‌های جامعه، تولید دانش فنی بومی و گسترش مرز‌های دانش، گسترش و اشاعه فرهنگ پژوهش، ارایه دستاورد‌های علمی در قالب‌های کارآمد از جمله اهداف این معاونت است که با اتکا به نیرو‌های متخصص و متعهد و با بهره‌مندی از امکانات استان و واحد‌های صنعتی همکار، گام‌های خوبی برای تولید علم و ارایه خدمات تخصصی مورد نیاز سازمان‌ها و صنایع مختلف استان برداشته شده است.

او افزود: معاونت پژوهش و فناوری در چهار حوزه علوم پزشکی، علوم کشاورزی، علوم انسانی و فنی و مهندسی در قالب پژوهشکده‌ها، گروه‌های پژوهشی و مراکز مختلف، خدمات تخصصی انجام می‌دهد و در حال حاضر سه پژوهشکده، ۱۵ گروه مصوب پژوهشی و ۶ مرکز خدمات تخصصی در این مرکز مشغول فعالیت هستند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: مرکز خدمات تخصصی تشخیص طبی و آسیب‌شناسی از اولین مراکز تأسیس شده در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی است که چهار آزمایشگاه تشخیص طبی شامل آزمایشگاه مرکزی، آزمایشگاه شماره ۲، آزمایشگاه نیشابور و آزمایشگاه گناباد زیر نظر این مرکز فعالیت می‌کنند.

خلیلی فر بیان کرد: مرکز خدمات تخصصی دندانپزشکی و مرکز خدمات تخصصی فنی و مهندسی، مرکز خدمات تخصصی تولید اسپاون قارچ‌های خوراکی، مرکز خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی و مرکز خدمات تخصصی گردشگری از دیگر مراکز معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خراسان رضوی هستند.

او تصریح کرد: هم اکنون ۱۰۰ عضو تمام وقت و پاره وقت در گروه‌های پژوهشی این معاونت مشغول فعالیت می‌باشند که از این تعداد ۵۵ نفر اعضای اصلی و هیات علمی تمام وقت و ۴۵ نفر دیگر نیز به صورت پاره وقت مشغول فعالیت علمی هستند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: طرح‌های خاتمه یافته این مجموعه تاکنون ۲ جایزه خوارزمی دریافت کرده و همچنین منجر به ثبت ۱۳ اختراع کشوری شده است.

نقش جهاد دانشگاهی در سلامت غذایی

فرشته حسینی معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز گفت: سلامت و امنیت غذایی همواره یکی از شاخص‌های اصلی سیاست‌های راهبردی کشور بوده است. امنیت غذایی دارای دو بعد تامین غذای کافی و تامین غذای سالم است که هر دو جنبه آن از اهمیت بسیار برخوردارند.

او افزود: پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی در سال‌های اخیر همواره تلاش کرده مواد غذایی سالم‌تری را وارد چرخه تولید کند.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: بسیاری از مشکلات امنیت غذایی کشور در زمینه تولید محصولات خام کشاورزی و دامپروری است. برای مثال در زمینه کشت و تامین دانه‌های روغنی، شیر و گوشت کافی و با کیفیت مناسب، مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات بطور مستقیم بر روی کیفیت محصولات حاصل از این مواد اولیه تاثیرگذار است. روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند کمک کند مواد اولیه ناسالم وارد چرخه تولید نشود.

حسینی در خصوص ایجاد تاسیس مراکز اولیه تولیدی و تحقیقاتی در این پژوهشکده بیان کرد: موارد آزمایشی به منزله پل ارتباطی میان دانش فنی کسب شده در آزمایشگاه‌ها با تولید صنعتی عمل می‌کنند. صنایع اغلب از دانشی استقبال می‌کنند که مراحل بلوغ خود را طی کرده و در مرحله نیمه صنعتی مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج آن‌ها مشخص شده باشد. در کنار این هدف، تولید و عرضه مستقیم برخی محصولات تولید شده به بازار برای کسب دانش بازار و بومی سازی دانش‌های به دست آمده نیز مدنظر است.

او تصریح کرد: در پژوهشکده صنایع غذایی سه طرح تحقیقاتی و تولید نیمه صنعتی در زمینه‌های فرآورده‌های اکسترود شده، افزودنی‌های غذایی و فراورده‌های میوه و سبزی در حال انجام است که علاوه بر کارکرد آن‌ها در توسعه فناوری، توانسته‌ایم محصولات خود را نیز به صورت آزمایشی تولید و به بازار عرضه کنیم.

منبع:ایرنا

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.