کشف دنیای اقیانوسی با احتمال داشتن حیات

دانشمندان موفق به کشف یک دنیای سنگی گرم شدند که ممکن است از اقیانوس ها و حیات پشتیبانی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای؛ بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده، ستاره شناسان یک دنیای صخره‌ای آن سوی منظومه شمسی را مورد بررسی قرار دادند و شرایطی را کشف کردند که ممکن است میزبان اقیانوس‌های وسیع و مملو از زندگی باشد و ما فقط چند سال با تشخیص نشانه‌های حیات در این دنیای بیگانه فاصله داریم. این کشف یک سیاره فراخورشیدی گرم است و ممکن است اقیانوس‌های وسیع پر از حیات را پشتیبانی کند.


بیشتر بخوانید


استفاده از تلسکوپ رصد خانه ESL's VLT برای کشف جدید

تیم ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا یعنی ESL's VLT که در شیلی مستقر است، چیزی هیجان انگیز و عجیب را در مورد سیارات در حال گردش به دور ستاره‌ای در این نزدیکی به نام L 98-59 کشف کردند. این سیاره‌ها شبیه سیاره‌های منظومه شمسی هستند و جرم یکی از آن‌ها نصف جرم سیاره زهره است. ستاره شناسان همچنین معتقدند که سبک‌ترین سیاره فراخورشیدی که با استفاده از روش سرعت شعاعی اندازه گیری می‌شود ممکن است یک جهان گرم و اقیانوسی باشد که کاملاً در منطقه قابل سکونت ستاره میزبان خود قرار گرفته است.

ماریا رزا زاپاترو اوسوریو، ستاره شناس مرکز نجوم شناسی در اسپانیا در بیانیه مطبوعاتی گفت: "این سیاره در منطقه قابل سکونت منظومه خودش ممکن است شرایطی را داشته باشد که بتواند از زندگی حمایت کند. "

کشف دنیای اقیانوسی با احتمال داشتن حیات

یافته‌های جدید گامی تاریخی در مسیر شناسایی حیات در سیاره‌های شبیه به زمین در خارج از منظومه شمسی است، اما هنوز کار‌های بسیاری برای انجام دادن وجود دارد تا بتوان به طور قطع وجود حیات در این سیاره فراخورشیدی را اعلام کرد. دانشمندان برای اینکار باید جد سیاره را برای کشف نشانه‌های زیستی تجزیه و تحلیل کنند و تلسکوپ‌هایی که در حال حاضر وجود دارند آنقدر بزرگ نیستند که وضوح و کیفیت مورد نیاز برای این تحقیق را برای سیاره‌های کوچک و سنگی ارائه کنند.

در حال حاضر فقط می‌توان منظومه L 98-59 را به منظور مشاهدات آینده نشانه گذاری کرد. این منظومه فقط ۳۵ سال نوری با ما فاصله دارد و سیاره‌های سنگی زیادی شبیه به مریخ و زهره در خودش دارد که از ستاره میزبانش نه چندان دور هستند و نه بسیار نزدیک که شرایط وجود زندگی در آن‌ها را فراهم می‌کند.

کشف دنیای اقیانوسی با احتمال داشتن حیات

دانشمندان برای بررسی L 98-59 از ابزار مشاهدات طیف سنجی پایدار ESPRESSO که روی تلسکوپ VLT نصب شده، استفاده می‌کنند. یکی از محققان گفت:" بدون دقتی که ESPRESSO دارد، این اندازه گیری و بررسی امکان پذیر نبود. این کشف برای ما یک گام رو به جلو در توانایی اندازه گیری جرم کوچکترین سیارات فراخورشیدی است. "

سیاراتی که در منظومه L 98-59 قرار دارد در سال ۲۰۱۹ و توسط ماهواره TESS ناسا که از روش انتقال استفاده می‌کند، کشف شدند. روش انتقال نام روشی است که ستاره شناس در آن به دنبال کم نور شدن ستاره در اثر عبور سیاره فراخورشیدی از بین زمین و آن ستاره است. نحوه و میزان کم نور شدن ستاره اطلاعاتی را درباره اندازه آن به دانشمندان می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
پس این رصد خونه ما کی را میافته مام یه چیزایی کشف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
سال بعد شروع به فعالیت میکنه
آخرین اخبار