وزیر امور خارجه جمهوری چک بازسازی روابط سیاسی با روسیه را خواستار شد و بر تقویت روابط دوجانبه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، جاکوب کولانک، وزیر امور خارجه جمهوری چک در مصاحبه‌ای که روز شنبه در وب سایت روزنامه پراوو منتشر شد، بر لزوم بازسازی روابط سیاسی با روسیه تاکید کرد. 

او در ادامه خاطرنشان کرد: «هیچ کس در این مسئله شک ندارد که ما باید روابط سیاسی خود را با روسیه بازسازی کنیم. من یک میزگرد غیرعلنی برای اعضای احزاب پارلمانی تشکیل داده ام تا درباره دیدگاه‌های خود در مورد روابط با روسیه تبادل نظر کنم.»

به گفته کولانک، آینده روابط با روسیه توسط دولت جدیدی تعیین می‌شود که پس از انتخابات پارلمانی ماه اکتبر تشکیل می‌شود.

وزیر خارجه چک همچنین اظهار داشت مسکو و پراگ نیازمند تقویت روابط عملی هستند، اما تا زمانی که روسیه، جمهوری چک را از فهرست کشور‌های غیر دوست خود حذف نکند این موضوع محقق نخواهد شد.

او با اشاره به این موضوع گفت: «در این زمینه، توپ در زمین روسیه است. اما حل اختلافات ممکن است ماه‌ها و  حتی سال‌ها طول بکشد.»

کولانک با تاکید بر حفظ روابط تجاری و اقتصادی با روسیه، تاکید کرد: «من معتقدم که که روابط اقتصادی با روسیه باید در سطح کنونی حفظ شود و در عین حال شرکت‌هایی که  علاقه‌مند به گسترش مشاغل خود در روسیه هستند باید مورد حمایت قرار گیرند.»

تنش بین روسیه و جمهوری چک در ماه آوریل پس از اعلام اخراج ۱۸ کارمند سفارت روسیه در پراگ، که به گفته مقامات چک افسران سازمان‌های اطلاعاتی روسیه بودند، افزایش یافت.

 وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به این اقدام، ۲۰ نفر از کارکنان سفارت چک در مسکو را اخراج کرد. بعداً طرفین توافق کردند که کارکنان دیپلماتیک خود را به تساوی برسانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار