طهرانچی گفت: تحولات اجتماعی و فناورانه به صورت جدی در حال انجام است و حرفه خبرنگاری به این تحولات بسیار حساس است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در نشست خبری که صبح امروز (یکشنبه، ۱۷ مرداد) به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که تحولات اجتماعی و فناورانه به صورت جدی در حال انجام است، فضای مجازی اتفاقاتی را رقم می‌زند که سرعت آن بسیار بیشتر از دوره های قبلی است، براین اساس این حرفه به تحولات فناورانی بسیار حساس است.

او ادامه داد: سرعت انتقال اطلاعات به مخاطبان از ویژگی‌های تعامل بیشتر با مخاطب است. اتفاق‌های جدی و جدیدی در جهان در حال رخ دادن است و خبرنگار باید بتواند بر داده‌های بزرگ تسلط یابد و آنها را جمع آوری کند.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه خبرنگاری شغل سخت و رسالت بزرگی است، تصریح کرد: امروز هر کسی که یک گوشی همراه دارد، کافی است تا یک تنظیم خبر را بلد باشد اما این موضوع باعث نمی شود حرفه خبرنگاری از بین رود، بلکه حرفه خبرنگاری ارتقاء پیدا می‌کند. خبرنگاری در آینده حرفه ای پیچیده خواهد بود که به توانایی های بالایی نیاز دارد.

طهرانچی درباره واکسیناسیون دانشجویان بیان کرد: هم اکنون ۷۷ مرکز واکسیناسیون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده و اسامی اساتید و کارکنان نیز به وزارت بهداشت ارسال شده است، تا ۱۰ روز آینده واکسیناسیون اساتید و کارکنان به صورت کامل انجام می‌شود البته واکسیناسیون دانشجویان نیز برای دانشگاه آزاد اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: مسئله مهم دیگر، رسالت تحلیل جو اجتماعی درباره واکسیناسیون است، کشور وقتی می‌تواند بیمه شود که واکسیناسیون به صورت کامل انجام شود.

طهرانچی با بیان اینکه سقف شهریه های دانشگاه آزاد را وزارت علوم تعیین می‌کند، افزود: افزایش شهریه‌های دانشگاه، تورم، افزایش هزینه دانشجویان و... مجموع اتفاق‌هایی بود که متاسفانه در پایان دولت دوازدهم رخ افتاد.  جالب است که برخی از رسانه‌ها موضوع همسان‌سازی حقوق در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را دنبال می‌کنند ولی وقتی زمان افزایش شهریه می‌شود، می‌گویند که نباید شهریه‌ها افزایش پیدا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با این حال می‌دانیم که دانشجویان، خانواده‌ها و همچنین خانواده دانشگاه آزاد اسلامی شامل اساتید و کارکنان با مشکل مواجه هستند. ملاک افزایش شهریه‌ها در دانشگاه‌ها وزارت علوم است و وزارت علوم اجازه افزایش شهریه ۲۵ درصدی را به دانشگاه آزاد اسلامی داده است. در دانشگاه آزاد اسلامی دو دسته دانشجو داریم دسته اول دانشجویانی که هم‌اکنون مشغول تحصیل هستند.

طهرانچی درباره اساتید بورسیه و اینکه این اساتید به اجبار در گروه ب اساتید دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته‌اند، گفت: اساتید بورسیه دانشگاه آزاد اسلامی که در موعد قانونی تحصیل خود را به پایان رسانده‌اند، مشکلی ندارند اما اساتیدی که هنوز نتوانسته‌اند درس خود را به پایان برسانند نیز بر اساس بخشنامه‌ای که صادر شده باید تعیین تکلیف شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره درآمد غیرشهریه ای دانشگاه اعلام کرد: بحث جدی در این زمینه وجود دارد، در دوران کرونا درآمد غیرشهریه‌ای به شدت آسیب دید و هیچ‌گونه حمایتی صورت نگرفت. اما آنچه که اکنون در برنامه داریم این است که هر یک از واحدها باید درآمد غیرشهریه‌ای مشخصی را کسب کنند. سال گذشته نیز این رویکرد در بودجه واحدها وجود داشت. به طور مثال استان اصفهان توانست درآمد غیرشهریه‌ای مورد نظر که به میزان یک هفتم درآمد بود کسب کند.

وی درباره زمان اجرای همسان‌سازی حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آیا شما موافق دوبرابر شدن شهریه دانشجویان هستید؟ اگر در ایده‌آل ترین حالت درآمد مورد نظر غیرشهریه‌ای را به دست آوریم باز هم نمی‌توانیم به آن عدد مورد نظر دست یابیم افزایش بیش از حد شهریه نیز معقول نیست.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که شنیده شده قرار است به کابینه دولت سیزدهم بپیوندید، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با ۴۰ درصد از ظرفیت آموزش عالی در موقعیت تدوین بودجه ۱۴۰۱ و برنامه ۵ ساله است. بنده نیز این موضوعات را دنبال می‌کنم و آرزوی توفیق برای اعضای کابینه دارم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره انتظارات وزیر علوم آینده بیان کرد: نه تنها از وزیر بلکه از نظام آموزش عالی کشور انتظار داریم که توقعات مردم را درباره دانشگاه‌ها برآورده کنند چراکه دانشگاه‌ها باید بتوانند آینده‌ساز مردم باشند. وقتی ۶۰۰ هزار نفر کنکوری در گروه تجربی ثبت‌نام می‌کنند یعنی اینکه مردم نمره قبولی به نظام آموزش عالی نمی‌دهند. دانشگاه‌ها باید آینده ساز باشند و برای اشتغال دانشجویان بسترسازی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
منم دوست دارم خبرنگار شم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
خالیبند
آخرین اخبار