عضو هیئت علمی دئانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پایان نامه‌های دانشجویی متناسب با نیازبازار کار درجامعه هستند.

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تناسب میان پایان نامه‌های دانشجویی با نیازبازار کار اظهار کرد: موضوع پایان نامه‌ها متناسب با نیاز کشور تعریف نمی‌شوند.

او افزود: یکی از سیاست‌های کلانی که اخیرا در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تالیف شده بود بحث ماموریت گرایی دانشگاه هاست که متاسفانه در حوزه پژوهش ساماندهی و یکپارپگی وجود ندارد و به همین علت عدم فعالیت‌های موازی و پیوستگی با یک دیگر در بحث دانشگاه‌ها و پژوهش زیاد است.

خشنود تصریح کرد: فعالیت‌های تکراری و غیر یکپارچه در دانشگاه‌ها زیاد است و همین عامل باعث افزایش عدم ارتباط میان پایان نامه‌های دانشجویی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و نیاز‌های موجود در بازار کار جامعه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: اگر موضوع ماموریت گرایی سیاست گذاری پژوهش در دانشگاه‌ها ساماندهی پیدا کند، آن زمان است که مشخص می‌شود هر دانشگاهی در چه حوزه‌ای از مسائل کشور ماموریت دارند و آن کشور موظف است پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی خود را در همان حوزه تالیف کند و به همین صورت موضوعات پایان نامه‌های دانشجویان ساماندهی پیدا می‌کند و به همین شکل در راستای نیازمندی‌های کشور قرار می‌گیرد.

خشنود گفت: موضوع ماموریت گرایی پایان نامه‌های دانشجویی در کشور بسیار مورد غفلت واقع شده است.

او افزود: شاید حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد موضوعات پایان نامه نویسی دانشجویان با نیاز‌های موجود در جامعه متناسب باشند، اما احتمال دارد که این درصد در دانشگاه‌ها با آمار متفاوتی رو به شوند. گفتنی است؛ ۵۰ تا ۶۰ درصد پایان نامه‌ها ارتباط مستقیمی با نیازمندی‌های کشور ندارند و به صورت موازی کاری و مشابه انجام می‌شوند.

گفتنی است که پایان نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی ب هخصوص در مقطع دکترا یکی از معتبرترین تولیدات علمی محسوب می‌شود. جهت دهی پایان نامه‌ها و رساله‌ها در پاسخ دهی به نیاز‌های علمی جامعه، یکی از دغدغه‌های محافل آکادمیک است.
بر این اساس امروزه کارکرد پایان نامه‌ها متناسب با نیازسنجی، مسئله محوری و پاسخ دهی به مسائل و چالش‌های جامعه، دغدغه جدی نهاد‌های علمی است. اما سازماندهی نیاز‌ها و ایجاد ارتباط معناداری و کاربردی بین سازمان ها، نهاد‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، مستلزم بهره مندی از نظریات علمی و پژوهشی است که خود مسئله جدید و چالشی نو را فراروی مراکز آموزشی دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌گذارد.

بر این اساس این پرسش مطرح می‌شود که راهکار‌های کاربردی سازی و کاربست پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان چیست فرضیه پژوهش آن است که با ایجاد یک یا چند مرکز مستقل واسط می‌توان نظام جمع آوری و ارجاع نیاز‌های علمی- پژوهشی سازمان‌ها و نهاد‌ها را مدیریت کرد.

یافته پژوهش آن است که با ایجاد مرکز مدیریت و هدایت پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی چهار هدف کلان محقق می‌شود:

۱- نیاز‌های علمی، پژوهشی سازمان‌ها و نهاد‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تامین می‌شود.

۲- پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی کاملا هدفمند و کاربردی تهیه و تدوین می‌شود.

۳- دانشجو می‌تواند علاوه بر استفاده از آثار معنوی پایان نامه و رساله خود، از حمایت‌های مادی سازمان‌ها و نهاد‌ها بهره‌مند شود.

۴- دانشجو می‌تواند با تدوین پایان نامه متناسب با نیاز‌های عینی، فرآیند جامعه پذیری متناسب با رشته و بازار کار خود را طی کند و با نظام نیاز‌های مرتبط با شته خود آشنا شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار