خشنود در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فرار مغز‌ها از ایران؛ معضلی که مراکز علمی نسبت به آن بی توجه هستند

یک عضو هیئت علمی دانشگاه از بی توجهی مراکز علمی نسبت به حمایت از نخبگان علمی و در نهایت خروج آن‌ها از کشور خبر داد.

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصوبه اخیر وزارت علوم بر مبنای ممنوعیت تغییر رشته از کارشناسی به ارشد اظهار کرد: موضوع ممنوعیت تغییر رشته از کارشناسی به ارشد نسبی است.

او افزود: از نظر تجربی در حال حاضر دانشجویانی داریم که رشته‌های پایه آن‌ها غیر مرتبط بوده، اما بعد از تغییر رشته و ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی بسیار موفق شده اند که گفتنی است این موضوع بستگی به تلاش و کوشش داوطلبان دارد.

خشنود تصریح کرد: نباید تغییر رشته از کارشناسی به ارشد را برای تمامی رشته‌ها ممنوع کرد، بلکه وزارت علوم باید اجازه تغییر رشته از کارشناسی به ارشد را برای برخی رشته‌ها مجاز کند تا ماهیت رشته‌های تحصیلات تکمیلی زیر سوال نرود.

معاون مالی و اداری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: وزارت علوم باید راه بازگشت دانشجویان را در رشته‌هایی که تحصیل می‌کنند بار نگهدارد، یعنی به آن‌ها اجازه تغییر رشته را بدهد؛ چرا که برخی از دانشجویان بعد از گذراندن مقطع کارشناسی به این نتیجه می‌رسند که باید تغییر رشته دهند و بعد از انجام این کار طبق تجربیات به دست آمده موفق هم می‌شوند.

خشنود گفت: دانشجویان زیادی داریم که بعد از تغییر رشته اتفاقات خیلی خوبی برای شان افتاده است؛ بنابراین با رعایت برخی شرایط می‌توان این موضوع را به صورت متعادل حفظ کرد.

خروج نخبگان از کشور خسارت‌های زیادی به همراه دارد

او درباره معضلات مهاجرت نخبگان از کشور گفت: طی سال‌های اخیر حمایت از نخبگان علمی کشور از سوی بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری افزایش یافته است، اما با تمام این عوامل باز هم شاهد نوبت گرفتن دانشجویان ایرانی برای خروج از کشور هستیم که این موضوع می‌تواند به شدت برای ما خسارت به همراه داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: باید مراکز علمی کشور به دنبال نخبگان علمی و بهره گیری از استعداد‌های آن‌ها در سطح کشور باشند، منتهی در صورت رفع نشدن این مشکل بحث خروج نخبگان از کشور همواره وجود خواهد داشت که نرخ و آمار آن کم و زیاد می‌شود، اما نسبت به دهه‌های گذشته کمتر شده است.

خشنود اضافه کرد: دانشجویان ایرانی دارای اطلاعات علمی بالایی هستند و می‌توانند به رفع مباحث مختلف کشور و ارتقای آن‌ها کمک کنند، اما هیچ مجموعه‌ای به دنبال چنین استعداد‌هایی نیست. در واقع جست و جوی چنین نخبگان دانشگاهی و علمی از سوی هیچ مرکزی انجام نمی‌شود و مسئولان مدعی هستند که نخبگان ایرانی باید جهت شکوفا کردن استعداد‌های خود به آن‌ها مراجعه کنند.

معاون مالی و اداری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: تا زمانی که مراکز علمی به دنبال نخبگان ایرانی نباشند و برای آن‌ها تسهیلاتی در جهت جلوگیری از ورودشان به کشور‌های دیگر فراهم نکنند باید گفت که همواره شاهد خروج موج بزرگی از نخبگان علمی به کشور‌های دیگر خواهیم بود.

خشنود در پایان یادآوری کرد: هیچ مجموعه‌ای از سازو کار‌های علمی حمایت نمی‌کند و به اینصورت نخبگان علمی به باد فراموشی سپرده شده اند. برای مثال، پایان نامه‌های بیشتر دانشجویان ایرانی در مجلات معتبر خارجی به چاپ می‌رسد، اما متاسفانه مکانی برای حمایت و هدایت این عزیزان در داخل کشور وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۵ تير ۱۴۰۰
90% فرار مغزها زیر سر همین نظام وظیفه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۴ تير ۱۴۰۰
تا این نظام وظیفه هست خروج مغزها هم هست