قالیباف در جمع مدیران جهاد دانشگاهی:

درست حکمرانی نکردن همه را خسته کرده است/ باید اولویت‌ها در کشور مشخص شود

رئیس مجلس با انتقاد از نحوه مدیریت در کشور گفت: درست حکمرانی نکردن، خودمان و مردم را خسته و اذیت کرده است.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی در جمع مدیران این نهاد گفت: در بعضی از نقاط کشور مثل اطراف تهران ۲۳ تا ۲۴ برابر ظرفیت، جمعیت متراکم است، یعنی در یک درصد خاک بیش از ۲۳ درصد جمعیت را متراکم کرده ایم.

وی ادامه داد: ما هرگونه علم و تکنولوژی را که بیاوریم نمی‌توانیم با آلودگی آب، هوا، خاک و آلودگی صوتی مبارزه و سیستم را در محیط زیست، اصلاح کنیم.

رئیس مجلس با بیان این که این ناترازی‌ها ریشه در مدیریت و نحوه حکمرانی ما دارد اظهار کرد: همین الان وقتی بحث از جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه انقلابی و پیشران یاد می‌کنیم، البته واقعا هم پیشران است، یعنی یک پیشرانی که برای جوانان ما در یک الگوی اسلامی و ایرانی می‌خواهد در این زمینه یک پیشران باشد.

 قالیباف افزود: ما در کنار این، پیشران‌های دیگری نیز در بخش‌های مختلف داریم که شاید به صورت اشتباه و غلط ما آن‌ها را به صورت رقبا بحث می‌کنیم، اشکال ندارد، حتی اگر به صورت رقیب هم بحث کنیم اگر رقابت مان رقابت مثبتی باشد خوب است، مثلا برویم در معاونت فناوری، در بحث حوزه دانش بنیان ها، برویم در بخشی از جا‌ها مثل صنعت‌هایی که خودشان متمرکز شده و در برخی حوزه‌ها پیشران شدند.

رئیس مجلس بیان کرد: معتقد هستم قبل از این که این پیشران‌ها را داشته باشیم، اول باید در کشور تعیین تکلیف کنیم که اصلا پیشران‌های رشد و توسعه ما در کشور کدام هستند، آیا بنا است که ما در همه موضوعات به عنوان اولویت اول خودمان وارد شویم و حل و فصل کنیم؟ یعنی ما همزمان هم مترو می‌خواهیم، هم قطار، آب شیرین کن، انرژی هسته ای، انرژی راه می‌خواهیم و هم می‌خواهیم در حوزه کشاورزی، پزشکی متحول شویم.

وی  تاکید کرد: اگر همه این‌ها اولویت ما شود، یعنی هیچ چیزی اولویت نیست و هیچ وقت به هیچ کجا و هیچ چیز نخواهیم رسید.

 قالیباف با بیان این که این‌ها از مشکلات جدی ما است تصریح کرد: معتقدیم حتما با دو برنامه می‌توانیم کشور را از همه نابسامانی‌های اقتصادی نجات دهیم به شرط این که همه در فهم مشترکی که چکار می‌خواهیم انجام دهیم، به یک اتفاق نظر برسیم و فهم مشترک را چه در مجلس، چه در دولت و چه در دانشگاه‌ها و بخش خصوصی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: باید اولویت‌ها را مشخص کنیم البته در کنار این روحیه جهادی، فرهنگ گذشت، فرهنگ تلاش و ایمان به سنت‌های الهی و ایمان به مردم بسیار مهم است.

رئیس مجلس افزود: یعنی شما نگاه کنید هرکجا اتفاقی افتاده است، حداقل من در طول مدیریت خودم وقتی در چهل سال گذشته نگاه می‌کنیم، هرجا که می‌بینم اتفاقی در تکنولوژی و در یک بخش مدیریتی رخ داده و تحولی در حوزه مسائل فرهنگی و اقتصادی افتاده، جایی بوده که مردم آن کار را به درستی انجام دادند یعنی هرکجا دانشگاه و مراکز علمی ما با بخش صنعت و بخش مربوطه خود ارتباط منطقی برقرار کرده و همدیگر را پیدا کرده اند و آن جایی که صاحبان اصلی این کار وارد میدان شده و کار را انجام داده اند.

قالیباف با گلایه از تضاد در نگاه‌ها در دستگاه‌های مختلف گفت: چرا باید این تضاد‌ها وجود داشته باشد؟ مدیریت‌ها مشکل جدی و اساسی ما در کشور است و اگر این حل شود ما می‌توانیم پیشران‌ها و اولویت هایمان را مشخص کنیم؛ چرخه تولید را از ابتدا تا انتها ببینیم، استاندارد را حل و امکان صادرات و انتقال تکنولوژی را فراهم کنیم.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه بدلیل درست حکمرانی نکردن نه تنها خودمان بلکه مردم هم خسته و اذیت می‌شوند افزود: به ۲۰ سال گذشته برگردیم و ببینیم چند بار گفته ایم که در تولید گوشت خودکفا هستیم؛ امروز باید ببینیم در یک نگاه اولیه در چه موضوعی خودکفا هستیم؟ آیا مشکل ما نهاده‌ها نیستند؟ آیا دارو وغذایش را وارد نمی‌کنیم؟ هفت، هشت قلم اصلی ما همگی وارد می‌شود پس معنی خودکفایی چیست؟ چرا ۲۵ الی ۳۰ سال است که می‌گوییم خوکفاییم؟ حتی بعضی وقت‌ها جوجه را هم وارد می‌کنیم.

آقای قالیباف با تاکید براینکه اگر متمرکز بشویم می‌توانیم خودکفا شویم اظهار کرد: ما فقط در حال حاضر در آنچه که جوجه غذا را می‌خورد و رشد می‌کند و روال طبیعی و فطری خودش را انجام می‌دهد خودکفا هستیم و ۳۰ سال است که می‌گوییم در این بخش خودکفا هستیم.
رئیس مجلس ادامه داد: امروز هم پول را میدهیم، هم مفسده ایجاد می‌شود هم مردم به زحمت می‌افتاند؛ این برای ما قابل قبول نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار