محمد فقیری، زبانشناس، متخصص حوزه آموزش و پرورش و عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازگشایی مدارس در دوران کرونا گفت: بازگشایی مدارس فقط باید در زمانی بروز پیدا کند که تمامی دانش آموزان واکسینه شوند و تنها معلمان واکسیناسیون معلمان به تنهایی کفایت نمی کند، همچنین به نظر می رسد، مهرماه دانش آموزان نتوانند در کلاس حاضر شوند و احتمالا آموزش ها به صورت ترکیبی انجام می شود، یعنی آموزش ها به صورت حضوری و برخط (آنلاین) انجام می شود، به طوریکه در این صورت دانش آموزان با رعایت فاصله گذاری مناسب و در کلاس درس و مدرسه می توانند از نزدیک با معلم تعامل داشته باشند.
او درباره ترس افراد جامعه از انجام واکسیناسیون، افزود: برخی از افراد جامعه بر این باورند که پس از دریافت واکسن کرونا ممکن است به این ویروس مبتلا شوند و جامعه را همانند سایر افراد جامعه درگیر کنند، درگیری محیط های جمعی شامل: مدارس، دانشگاهها و خوابگاهها یکی از اوهام افراد جامعه است.
فقیری در ادامه بیان داشت: اگر بتوان شرایطی برای آموزش ترکیبی یا (Bended Learning) در ایران گسترش داد و برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کرد، می توان به نوعی بیان داشت با آغاز و تغیر جالب و موثری در روند آموزش رو به رو خواهیم بود.
این زبانشناس در ادامه بیان داشت: آموزش ترکیبی یا آمیخته دارای گونه های متفاوتی همانند انعطاف پذیری، تکمیلی، خانه به مدرسه و ... هستند، که می توان با توجه به شرایط معلم، مخاطب، محیط، مدرسه، متون درسی و ... یکی از آنها را انتخاب کرد، اما لازم به ذکر است این کار نیاز به آگاهی در جامعه دارد و همچنین معلمان و علی الخصوص مدیران باید از انواع آموزش آمیخته آگاهی های لازم را پیدا کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تهران درباره دنبال کردن کشورهای جهان با الگوی آموزش آمیخته و الگوی مناسب برای آموزش و پرورش ایران گفت: بسیاری از کشورهای جهان دنبال کننده آموزش های آمیخته هستند، اما متاسفانه چنین آموزش هایی در کشور ما با عدم و یا کمبود روبه رو هستند.
او درباره عدم برنامه ریزی برای آموزش های مجازی، تصریح کرد: از یک طرف در کشور با کاهش و یا نبود امکاناتی از قبیل: رایانه، تلفن همراه، تبلت و از سوی دیگر از امکانات و مهارتهای نرم افزاری همانند: ساخت کتاب ورق زن، تصویرسازی، پویانمایی یا انیمیشن و ... رو به رو هستیم.
فقیری مجهزسازی مدارس از لوازم صوتی و تصویری را لازمه یک نظام آموزشی دانست و گفت: مدارس باید از لحاظ نرم افزار و سخت افزار مجهز به لوازم صوتی و تصویری شوند، البته استفاده از نرم افزار در مدارس مهمتر از سخت افزار است، زیرا دغدغه و مشکل مدارس نداشتن الگوهای مناسب برای تولید محتوا و مهارتهای دانش آمزان با آن ها است.
این زبانشناس در ادامه اضافه کرد: آموزش و پرورش و همچنین موسسه های خیریه پتانسیل تولید محتوای آماده برای در اختیار گذاشتن برای معلمان را دارند، زیرا بسیاری از معلمان زمان، مهارت و قدرت تولید محتوای مناسب برای دانش آموزان را ندارند، برای مثال اگر متون درسی برای دانش آموزان «کدگذاری و سبک شناسی» شود و نمونههای جالب، کاربردی و زیبایی از کتابهای درسی فراهم شود، مشکلات آموزش مجازی به تدریج کمتر می شود.
این عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تهران اظهار کرد: متاسفانه ما معلمان را با ندادن آموزش های کافی و لازم، بازآفرینی متون درسی دست خالی گذاشته ایم و انتظاری فراتر از توان آنها داریم.
فقیری در ادامه خبرداد: معلمان با زمان اندک، مهارت ناکافی و محتوای بدون استاندارد، محتواهایی را از سر ضرورت تولید می کنند و در اختیار دانش آموزان قرار می دهند، لذا ما باید مشکل را به صورت ریشه ای حل کرده، در غیراین صورت این روند بیمارگونه همچنان در جامعه ادامه خواهد داشت و در سالهای آینده شاهد افت بیشتر آموزش در ایران خواهیم بود.
او در پایان از پیشنهادات خود برای یک جامعه مصون از مشکلات نظام آموزشی، گفت: گسترش امکانات نرم افزاری آموزش مجازی، توسعه امکانات سخت افزاری آموزش برخط، آشنایی بیشتر معلمان با کدگذاری و سبک شناسی متون درسی، بازآفرینی متون درسی با سبکهای بهتر و آسانتر، توجه به الگوها و مدلهای آموزش مجازی در جهان، آشنایی معلمان با زبانشناسی متن و شیوه نگارش متون درسی و بازآفرینی آنها، آشنایی با الگوها و روشهای تدریس هر کتاب، عملی کردن طرح درس ملی و فعالیتهای آن مانند فعالیت گروهی، خلاقانه و ...، استفاده بیشتر از روشهای اکتشافی و تعاملی در تدریس، تربیت یادگیرنده مستقل از جمله مواردی است که می توان با آنها نظام آموزشی کشور را برای دانش آموزان مسهل کرد.
انتهای پیام/