معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از پایان فاز اول مرمت عمارت تاریخی نواب یزد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علی‌اصغر صمدیانی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: به منظور حفاظت از بنای عمارت نواب و پیشگیری از آسیب و تخریب بیشتر بنا، مرمت آن توسط نیرو‌های امانی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد انجام شد.

صمدیانی ادامه داد: آواربرداری، استحکام‌بخشی، مرمت دیوارها، اجرای شرفی، تراشیدن کاه‌گل فرسوده، اندود کاه‌گل به‌صورت ته کش و روکش، اجرای سقف و آجرفرش پشت‌بام، اجرای ناودان، مرمت استخر جلوی عمارت، گچ کاری داخل بنا، رنگ‌آمیزی درب، پنجره و ستون‌های عمارت از مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این بنا است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد تأکید کرد: بر اساس ماده ۵ قانون حفظ آثار ملی، دولت مجاز است برای بنا‌هایی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند، هر اقدام مرمتی و حفاظتی که لازم می‌داند، انجام دهد و مالک حق ممانعت از آن را ندارد. با توجه به اینکه بنای عمارت نواب دارای مالکیت خصوصی بوده و عدم اقدام مالک جهت مرمت و حفاظت بنا، باعث تخریب آن شده بود، مرمت و ساماندهی آن در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

صمدیانی اظهار داشت: در سال‌های اخیر، برخی افراد سودجو به‌منظور تملک زمین‌های اطراف این بنای ثبتی، بار‌ها درصدد تخریب آن برآمده‌اند که هر بار با دخالت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان از اقدام آن‌ها جلوگیری شده است.

 عمارت نواب از بنا‌های متعلق به دوران پهلوی است که در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۸۷ با شماره‌ی ثبت ۲۴۴۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار