طیبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

لزوم توجه دولت سیزدهم به برنامه هفتم توسعه برای افزایش اشتغال جوانان

رئیس جهاددانشگاهی کشور گفت: از دولت جدید انتظار داریم که برنامه هفتم توسعه را به گونه‌ای ارائه دهد تا حجم زیادی از اشتغال برای جوانان ایجاد شود.

حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: جهاددانشگاهی در سطحی قرار دارد که می‌تواند فعالیت‌های بزرگ فناورانه انجام دهد.

او افزود: وقتی فناوری‌های تولید شده جهاددانشگاهی برای اولین بار به قرارداد منجر می‌شوند به علت بزرگ بودن، باید طرح تشریفات بگیرند یا به مناقصه وارد شوند. یک ترسی که از مناقصه‌ها همواره داشته ایم این بوده که وقتی محصولی را برای اولین بار تولید می‌کنیم تنها هستیم، اما در قانون مناقصات همواره باید ۳ شرکت کننده وجود داشته باشند و به اینصورت شرکت کننده‌ها همواره خارجی هستند.

طیبی تصریح کرد: روند طرح تشریفات طولانی مدت است؛ چرا که باید وقت چند وزیر گرفته شود تا بتوانند طرح تشریفات کنند. قانون «تولید بار اول» از سوی معاون علمی پیگیری شد که بسیار خوب بود. به این معنا که اگر محصولی برای بار اول تولید می‌شود ابتدا تا سقف ۵۰ میلیارد تومان و سپس ۱۰۰ میلیارد تومان نباید نیازی به مناقصه داشته باشد. منتهی این قانون تنها برای شرکت‌های دانش بنیان تصویب شد و موسسات دانش بنیان همانند جهاددانشگاهی را شامل نمی‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: در بحث ۳۰ میلیون یورویی که از سوی مقام معظم رهبری و دولت و مجلس دریافت کردیم، در حال حاضر ۴۱ طرح فناورانه را تولید می‌کنیم و بسیاری از فناوری‌ها به مرحله عقد قرارداد رسیده اند و بیشتر فناوری‌ها را به این شرط با کارفرما صحبت می‌کنیم که تامین منابع مالی در اختیار ما باشد، اما آن‌ها تضمین خرید را در قالب قرارداد بر عهده بگیرند.

طیبی گفت: این قانون برای هر تولید بار اولی که توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود، باید وجود داشته باشد، اما ما از آن بهره مند نمی‌شویم. تاسیس شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در پروژه‌هایی که تولیدشان در جهاددانشگاهی بوده وقتی می‌خواهند قرارداد شوند دیگر ارزیابی در آن‌ها وجود ندارد؛ چرا که خودمان تنها مسئول ارزیابی بوده ایم.

رئیس جهاددانشگاهی کشور اضافه کرد: وقتی سهامداران شرکت‌ها محققان جهاددانشگاهی هستند هیچ پولی برای ضمانت و قرارداد‌های بزرگ ندارند و این مشکلات همواره وجود دارند، اما باید از تمام ظرفیت‌های کشور برای توسعه فناوری‌ها استفاده شود و اگر قانون یا مزیتی تصویب می‌شود برای همه مجموعه‌های فناورانه باشد.

طیبی افزود: ما توان اجرای پروژه‌های بسیار بزرگ‌تر داریم که نیازمند منابع مالی هستند، اما در زمینه بودجه تنها برای شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده می‌شوند و امکان استفاده برای موسساتی مانند جهاددانشگاهی وجود ندارد. اما بحث ما این است که مجموعه‌هایی مانند جهاددانشگاهی که سابقه ۴۱ ساله دارند بایستی از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

رئیس جهاددانشگاهی کشور اضافه کرد: شرایط کشور ما بسیار خاص است و از دولت جدید تقتضا داریم که برنامه هفتم توسعه به گونه‌ای ارائه شود تا یک تحول اساسی در اقتصاد کشور ایجاد شود و بتواند به معنای واقعی باعث پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان شود و حجم زیادی از اشتغال را برای جوانان کشور ایجاد کند و این کار شدنی است به شرط اینکه برنامه هفتم و هشتم توسعه را به صورت پروژه محور تالیف کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار