تفسیر اجمالی آیه ۶۴ سوره اعراف را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

فَکَذَّبُوهُ فَأَنْجَیْنَاهُ وَالَّذِینَ مَعَهُ فِی الْفُلْکِ وَأَغْرَقْنَا الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا ۚ إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمًا عَمِینَ

پس آن رسول را تکذیب کردند، ما هم او و پیروانش را که با او در کشتی بودند نجات بخشیدیم و آنان را که آیات ما را تکذیب کردند غرق کردیم، که مردمی کوردل بودند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۶۴ سوره اعراف

تفسیر آیه ۶۴ سوره اعراف

امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند: وقتی زمان وفات نوح (ع) رسید، پیروانش را فراخواند و به آنان گفت: «بدانید که پس از من غیبتی خواهد بود که در آن طاغوت‌ها ظهور می‌کنند و خداوند عزّوجلّ به‌وسیله قائم از فرزندان من که نامش هود است، شما را رهایی می‌بخشد. او را روشی نیکو و آرامش و وقاری است، در ظاهر و خلق و خو شبیه من است».


بیشتر بخوانید


«عَمِینَ» جمع «عمی»، به کسی گفته می‌شود که چشم بصیرت و دید باطنی او از کار افتاده باشد، ولی «أعمی»، هم به کسی که باطن او کور باشد گفته می‌شود و هم به کسی که چشم ظاهرش نابینا باشد. امام رضا (ع) در پاسخ این سؤال که چرا خداوند تمام جهانیان را در زمان حضرت نوح غرق کرد و حال آنکه در میان آنان اطفال و افراد بی گناه نیز بودند، فرمودند: «طفلی در میان آنان نبود، زیرا مدّت چهل سال آنان عقیم ونازا شده بودند و بی گناهان نیز، چون به کار دیگران راضی بودند و رضایت به کار دیگران مانند انجام همان کار است».

پیام‌های آیه ۶۴ سوره اعراف

۱-ایمان، سبب نجات وتکذیب، سبب هلاکت است. «أَنْجَیْنَا ... أَغْرَقْنَا»

۲-حوادث و عوامل طبیعی و تحوّلات تاریخی، به دست خداوند است و بر اساس افکار و اعمال و اخلاق مردم صورت می‌گیرد. «أَنْجَیْنَا ... أَغْرَقْنَا الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا»

۳-کوردلی، عامل اصلی تکذیب دعوت انبیاست. «عَمِینَ» بنابراین ایمان و پیروی از انبیا، نشانه بصیرت است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار