رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان از جامعه‌ بین‌المللی خواست که در برابر بحران بی‌سابقه‌ انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نمانند و برای طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان در نشستی در مورد صلح افغانستان که با اشتراک نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ اروپا و کشورهای امریکا، بریتانیا، روسیه، چین، پاکستان، ازبکستان و قطر در دوحه برگزار شد، از جامعه‌ بین‌المللی خواست که در برابر بحران بی سابقه‌ انسانی در افغانستان بی‌تفاوت نمانند و برای طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهند.

رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان با اشاره به نشست چند روز پیش خود با طالبان گفت: «چند روز قبل اینجا در دوحه ۴۸ ساعت با نمایندگان طالبان بحث و گفت‌وگو کردیم و روی تسریع مذاکرات و حل سیاسی قضیه با حضور میانجی توافق نمودیم؛ اما طالبان برعکس این تعهد را نقض کردند و جنگ و خشونت را تشدید بخشیدند و حملات خود را به شهرها را آغاز کرده‌اند.»

عبدالله گفت که در نتیجه‌ گفتگوهای فشرده با طالبان روی قضایای اساسی بحث و تاکید شده بود تا موضوع محوری حل سیاسی و دست‌یافتن به صلح جامع و همه‌شمول باشد، اما طالبان آماده بحث روی قضایای اساسی نشدند.

وی افزود که طالبان به اعتمادسازی و رهایی زندانیان خویش تاکید داشتند، این در حالی است که پیش از این رهایی زندانیان به روند صلح و قطع جنگ و خشونت کمک نکرده است.

عبدالله بیان کرد که جنگ جاری بحران بی‌سابقه بشری را در پی داشته است. به گفته وی، صدها هزار تن در نتیجه جنگ‌ها آواره و بیجا شده‌اند و هزاران تن جان باخته و هزاران تن دیگر زخم برداشته‌اند و طالبان مرتکب جنایت گردیده‌اند.

رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «هزاران تروریست در کنار حضور دائمی القاعده و دیگر سازمان‌های دهشت‌افکن از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه وارد افغانستان شده‌اند و علیه مردم ما می‌جنگند.»

وی بیان کرد: «آیا وقت آن نرسیده است که جامعه بین‌الملل برای طالبان در مورد صلح پیام واضح و روشن بدهد؟»

رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی در ادامه از طالبان خواست که طرح خود را برای حل سیاسی روی میز بگذارند و حضور میانجی در مذاکرات را بپذیرند و بدانند که بحران جاری راه حل نظامی ندارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.