حکیم نیا گفت: کسب‌وکار‌های خرد یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود معیشت و درامد مردم و کنترل شکاف طبقاتی در کشور است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،فرهاد حکیم نیا مدیر صندوق کار آفرینی امید استان تهران اظهار کرد: در گام دوم انقلاب قرار داریم و در بیانیه‌ای که رهبر انقلاب به عنوان راهبرد بیان کردند تمدن سازی اسلامی بود.

این مقام مسئول بیان کرد: این بیانیه باید به دغدغه مسئولان کشور تبدیل شود و باید نقشه راه تمام مردم تبدیل شود. برای افزایش تاثیر پذیری سایر کشور‌ها از کشورمان ایران باید آرمان‌های انقلاب و حکومت‌داری دینی را تقویت کنیم. اقتصاد قوی نقطه قوت و عامل نفوذ ناپذیری کشور است و بدون آن به اهداف نخواهیم رسید.

او بیان کرد: سال ۹۰ اولین سالی بود که از واژه جهاد به دلیل حضور در جنگ اقتصادی توسط رهبر انقلاب در کنار واژه اقتصاد به کار گرفته شد. داشتن اقتصادی مردمی نیاز دارد تا تمام مردم در تولید کشور و استفاده از فرصت‌های تولید سهیم باشند تا هم برای کشور و هم برای خود ثروت آفرینی کنند. بی توجهی به تولید باعث افزایش بیکاری خواهد شد و همین می‌تواند ریشه بروز مشکلات اجتماعی و فرهنگی باشد. بی توجهی به تولید، اقتصاد ما را تک محصولی و آسیب پذیر خواهد کرد همچنین کشور به نیروی متخصص احساس نیاز نخواهد کرد و شاهد فرار مغز‌ها خواهیم بود. واردات کالا واردات فرهنگ کشور است و خود باختگی فرهنگی را به همراه خواهد داشت.

حکیم نیا گفت: صندوق کارآفرینی امید تشکیل شد تا کارآفرینانی که بانک پذیر نیستند را پذیرش و حمایت کنند، حوزه فعالیت صندوق حدود ۱۶ سال است که در راستای حمایت از کسب‌وکار‌های کوچک فعالیت می‌کند و امروز تنها صندوق حامی کسب‌وکار‌های خرد و کوچک است.

او گفت: فعالیت صندوق بستری را فراهم می‌کند تا با بخشی از منابع را تامین کرده و مابقی منابع را با امضای تفاهم نامه منابع سازمان‌ها مختلف را با هدف ایجاد اشتغال به کار می‌گیرد. امروز حدود ۵۰ تفاهم نامه در همین راستا امضا شده است. از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اعتبارات برای توسعه اشتغال روستایی اعطا شده و خدمات خوبی را دریافت کرده‌ایم.

حکیم نیا افزود: مدیر صندوق کار آفرینی امید استان تهران تصریح کرد: در حوزه صندوق‌های خرد محلی این مزیت را دارند که در یک روستای کوچک نیاز‌های کوچک مثل چرخ خیاطی، پرورش گیاه و مواردی از این قبیل را تامین کند. گاهی با مبلغ یک تا ۲ میلیون تومان نیاز این افراد تامین می‌شود، اما استفاده از خدمات بانک برای آن‌ها امکان پذیر نیست بنا بر این صندوق برای تامین این نیاز وارد عمل شد.

او افزود: صندوق کارآفرینی امید برای اولین بار در روستایی شرکت تعاونی تشکیل دادند و طرحی را به صورت شرکتی به کار گرفتند. بیش از ۵۰ طرح را تنها در یک روستا و تنها در حوزه تولید کفش اجرا کردیم.

حکیم نیا گفت: یکی از حوزه‌هایی که احساس نیاز کردیم ناوگان حمل و نقل عمومی بود پس تفاهم نامه‌ای منعقد شد تا ۱۰ هزار تاکسی به مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان برای تاکسی در نظر گرفته شد که تا امروز ۴ هزار و ۲۷۱ تاکسی نوسازی شده است. در حوزه اتوبوسرانی هم ۱۰ هزار اتوبوس با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومان برنامه ریزی داشتیم. برای بازسازی ناوگان مترو هم ۳۱۰ میلیارد تومان سرمایه برنامه ریزی کرده‌ایم. به هر تاکسی ۹۰ میلیون تومان تسهیلات ۵ ساله با سود ۴ درصد پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق کار آفرینی امید استان تهران اظهار کرد: در مجموع در سال ۹۹حدود ۴ هزار و ۸۷ پرونده به مبلغ ۲۱۱ میلیارد تومان تسهیلات ارائه کردیم. حدود سرانه اشتغال مستقیم برای کسب و کار‌های کوچک بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان است و حدود ۱.۵ برابر اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد شد. در حوزه زنان تفاهم نامه‌با معاونت زنان ریاست جمهوری داشتیم و تنها در راستای همین تفاهم نامه بیش از ۵۲۳ نفر اشتغال ایجاد شده است. ما در حوزه روستایی رسته‌های اولویت داری داریم که خروجی طرح تکاپو دولت است. در تفاهم نامه‌ها در رسته‌های مشخصی فعالیت می‌کنیم و برای تصویب طرح و سرمایه گذاری از بررسی‌های کارشناسی استفاده خواهیم کرد. ما در حوزه ضمانت تابع قوانین بانک مرکزی هستیم، اما در تلاش هستیم ساده‌ترین حالت را برای متقاضیان در نظر بگیریم.

او بیان کرد: یکی از خصوصیات صندوق سیستم نظارتی خاص آن است که قبل، حین و بعد از پرداخت صورت می‌گیرد. پیش از پرداخت ناظر ما آن چه که موجود است و هدفی که از اخذ تسهیلات دارد بررسی می‌شود. پرداخت در چند مرحله پرداخت می‌شود و به صورت lc و با ارائه پیش فاکتور پرداخت می‌شود. نظارت‌های دوره‌ای هم انجام می‌شود تا از فعالیت واحد تولیدی اطمینان داشته باشیم. معوقات ما همیشه از متوسط اعلامی بانک مرکزی پایین‌تر است و دلیل آن همین ساز و کار نظارتی است. در ۲ سال گذشته ۲۷۲ طرح با سرمایه گذاری ۷۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

حکیم نیا گفت: کسب‌وکار‌های خرد یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود معیشت و درآمد مردم و کنترل شکاف طبقاتی در کشور است. این کسب‌وکار‌های خانگی جزو فرهنگ کهنه کشورمان است که کمتر به ان توجه می‌شود و برنامه ریزی سیستماتیکی برای آن وجود ندارد. اگر سیستم یک پارچه‌ای برای بهره گیری از این فضا و ایجاد بازار فروشی برای آن ایجاد شود روند مناسبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار