همزمان با گذشت یک ماه از ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن بخشی از مستاجران از عدم اجرای این قانون از سوی مالکان گله‌مند هستند.

در حالی وارد اواسط تابستان می شویم که هنوز  بسیاری از مستاجران نتوانسته‌اند واحد مسکونی مورد نظر خود را پیدا کنند این در حالی است که سامانه زمین ،مسکن و اجاره برای بهبود وضعیت بازار و کنترل نرخ های اجاره راه اندازی شده است اما با وجود این سامانه هم هنوز بسیاری از مستاجران از نرخ های بالای اجاره و عدم رعایت سقف اجاره از سوی مالکان گله مند هستند که باید این قانون اجرا شود.

مالکان قانون اجاره مسکن را رعایت نمی‌کنند 

سلیمانی یکی از مستاجران واقع در خیابان هاشمی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه از یک ماه پیش که سامانه زمین و مسکن راه اندازی شده و قانون سقف اجاره مسکن ابلاغ شده است به هر مشاور املاکی مراجعه کرده و قیمت ملک مورد نظر را جویا می‌شویم متاسفانه هیچ کدام نرخ اجاره را رعایت نمی‌کنند گفت: قانون سقف اجاره مسکن باید کامل رعایت شود اما هنوز در برخی از محلات مشاوران املاک و حتی موجران به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند و همچنان نرخ های اجاره بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد با افزایش قیمت روبرو هستند. باید نظارت های کافی از سوی بازرسان وزارت راه وشهرسازی وجود داشته باشد تا کمی از نگرانی مستاجران در این مناطق برطرف شود.

همچنین قاسمی یکی از مشاوران املاک واقع در منطقه ۵ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه هنوز بسیاری از مالکان و موجران تمایلی به رعایت نرخ سقف اجاره را ندارند گفت: باید نظارت ها در این زمینه افزایش پیدا کند چرا که بسیاری از مستاجران از پرداخت اجاره های نجومی و یا چند میلیونی عاجز هستند و باید موجران کمی رعایت حال مستاجران را کنند.

وی اظهار کرد: درست است که نرخ و سقف اجاره مسکن تعیین شده است اما موجران به این موضوع اعتنایی نکرده و هیچ کدام به شکایت مستاجران  اعتنایی نمی‌کنند. ما هرچقدر به موجران اعلام می‌کنیم که ممکن است مستاجران شکایت کنند اعتنایی نکرده و همچنان نرخ های بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد را اعلام می‌کنند.

سقف اجاره مسکن تهران به ۲۵ درصد رسید

در همین زمنیه حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سقف نرخ  اجاره مسکن در تهران ۲۵ درصد اعلام شده است و هیچ یک از مستاجران حق افزایش بیش از این نرخ را ندارند گفت: به تمامی مالکان گوشزد می‌کنیم که نرخ های بیش از این میزان را تعیین نکنند چراکه مستاجران تا پنج سال فرصت دارند که با مراجعه به شورای عالی حل اختلاف شکایت کرده و ۵ برابر نرخ های اضافه دريافت شده را از مالکان و موجران پس بگیرند. مالکان و موجران انصاف را در دستور کار خود قرار داده و با تعیین سقف اجاره ۲۵ درصدی بخشی از نگرانی مستاجران را کاهش دهند.

قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن اجاره به کمک تنظیم بازار اجاره می آید 

همچنین پیش از این هم نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در آخرین جلسه هجدهم شورای عالی مسکن یکی از مواردی که مورد بررسی قرار می‌گیرد سقف اجاره بها بوده است گفت:‌ وزارت راه و شهرسازی در کنار ساخت و ساز و اجرا طرح نهضت ملی مسکن، برای تنظیم بازار اجاره، تعیین سقف اجاره بها را در برنامه قرار داد تا با این کار هم حقوق مستاجران و هم موجران رعایت شود. در قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها تلاش شده است تا هم منافع موجران و هم منافع مستاجران در نظر گرفته شود. در قانون برای موجرانی که قانون را رعایت می‌کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

نوروزی با بیان اینکه بر اساس ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها دولت مکلف شده در استان‌هایی که تورم بالای ۳۰ درصد است، نرخ رشد اجاره بها را تعیین کند اظهار کرد: نرخ اجاره بها بعد از جلسه شورای عالی مسکن تعیین و سقف اجاره مسکن  ۲۵ درصد تعیین شد که بیشترین نرخ  اجاره برای استان یزد با ۲۶ درصد و کمترین آن سیستان و بلوچستان با ۲۳ درصد تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه در قانون ضمانت‌های اجرایی برای رعایت نشدن سقف اجاره‌بها توسط موجران در نظر گرفته شده است  افزود: یکی از ضمانت‌های اجرایی این قانون به شکایت مستاجران اشاره دارد به طوری که که اگر موجری اجاره را بیش از سقف تعیین شده از مستاجر دریافت کند، مستاجر می‌تواند تا ۵ سال از موجر شکایت کند. موجر هم مکلف می‌شود تا مبلغ اضافی را به مستاجر بازگرداند. همچنین بیش از سه برابر اجاره بها در یک ماه، سبب جریمه موجر خواهد شد و مبلغ جریمه باید به حساب دولت واریز شود.

نوروزی گفت: در قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، موضوع مشاوران املاک جدی است. مشاوران املاک طبق این قانون مکلف هستند تا قراردادهای اجاره یک واحد مسکونی را برای دو سال قبل بررسی کنند و بیش از سقف اجاره بهای تعیین شده نباشد.

تعداد آپارتمان‌های معامله شده به ۳ هزار و۹۰۰ واحد مسکونی در تهران رسید

براساس این گزارش  داود بیگی‌نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه آمار تحولات مسکن بانک مرکزی حاکی از آن است که در خردادماه امسال تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳٫۹ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰٫۶ درصد کاهش و ۱۴٫۱ درصد افزایش داشته است گفت:  طی یک ماه اخیر کشور در شرایط انتخاباتی قرار داشت و تا به امروز هم گزینه وزارت راه و شهرسازی مشخص نشده تا بتوانیم سیاست‌های مسکنی دولت چهاردهم را بررسی کنیم اما طبق وضعیت حاکم در کشور، قدرت خرید ملک عموم مستأجران کاهش پیدا کرده و بازار خرید مسکن در رکورد کامل قرار گرفته است. قدرت خرید و درآمد خالص مردم نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده و عده زیادی از مستأجران از بازار خرید به بازار رهن و اجاره مسکن  هدایت شده اند.

نرخ اجاره مسکن به بیش از ۴۰ درصد رسید

براساس این گزارش  طبق جدیدترین آمارهای مرکز آمار تورم سقف‌های اجاره‌ای افزایش یافته است و  تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در تیر امسال به بالاترین سطح خود در ۱۲ سال گذشته رسیده است.

گفتنی است تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که با شروع تابستان و در تیر ماه، تورم نقطه به نقطه اجاره‌بهای مسکن به بالاترین سطح خود در طول ۱۲ سال اخیر رسیده است. این نرخ از ابتدای امسال به بالای ۴۰ درصد صعود کرده و فاصله زیادی با سال‌های میانی دهه ۹۰که تورم اجاره در آن تک‌رقمی بود، گرفته است.

براساس این گزارش حال با توجه به اوج پیدا کردن بازار اجاره مسکن و افزایش چشم گیر نقل وانتقالات باید منتظر اجرای کامل قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و اجاره و تشدید نظارت ها از سوی وزارت راه وشهرسازی برای بهبود بازار اجاره مسکن باشیم تا این بازار به رونق و آرامش برسد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
منم یه زن هستم باخانواده ۵نفره دوتا مریض اعصاب وروان نه خونه نه ماشین دل خودم وبچه هام آرزوی یه مسافرت خداشاهده ازبس کارکردم توان ندارم راه برم نمیدونم به غیراز خدا به کی شکایت کنم دادم به کی بزنم بیان سم بهمون بدن بکشن راحتمون کنن بخدا تحمل اینجوری زندگی رو نداریم خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
پری رضای
۰۴:۵۰ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
به خدا تحت پوشش هستم درخواست وام کردم امروز سابخانه من جواب کرده سابخانه ها خاهش میکنیم درد کنید خدای رحم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
وقتی دولت خودش باعث گرانی های سر سام آور شده و چند برابری جریمه های رانندگی یا گرفتن مالیات های نجومی گرفتن سهم های مختلف آنچنانی برای صادر کردن یه دفترچه به نام پروانه ساخت و الهی ماشاالله تو همه چیز خودتان کسیه های بی سر و ته درست کردید برای زدن جیب مردم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۵۶ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
سلام من در شهرک وایین شهریار ۶۰ متر خونه اجاره کردم الان همان املاک که پارسال برای ما اجاره کرده
الان میگه ۳۰۰ پیش ۶ ملیون اجاره
قرارداد سال ما ۲۰۰ پیش ۱ ملیون اجاره
یعنی چند درصد ۱۵۰ درصد اضافه
املاکی اینو میگه
اعتراض میکنیم میکنیم دولت ۲۵ درصد اعلام کرده
املاکی مالک میگن همش چرت
میگن برو شکايت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
پدرو مادر اصلا چیکار دارن براساس نرخ نه بی عدالتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
مستاجر اگر خونه آنچنانی اجاره نکنه خونه صاحبخانه ها خالی میمونه و از طرفی مالیات خالی بودن هم خفتشون میکنه اونوقت کرایه‌ها کم میشه!!! بخدا وقتی کامنتهای موجرها را میخونم و خودخواهی و پرتوقعی صاحب‌خانه ها را می‌بینم از اینکه هموطن این مردمم متاسف میشم. راستی کی ملت ما اینطور شدند؟! ملتی که در جهان به مهربانی و انسانیت معروف بودند چطور در مدت جهل سال گذشته اینقدر تغییر کردند؟ راه حل آخر مهاجرت به کشور دیگریست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
موضوع بی رحمی نیست،موضوع اینه که مالکها هم دارن تو تورم و تحریم پا میزنن،موضوع اینه که با هزار بدبختی جایی خریدن که اجاره بدن ازش نون در بیاد،م
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۰:۱۱ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
به افقانیهامراجعه کنند چون اینها پول پیش رهن وکرایه های خانمان سوز را درایران رواج دادند بربائس وبانیش لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
چرا زمین رایگان به مستأجران نمیدهیدکه خانه پیش ساخته نصب کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.........تا قیمت خانه کم شود.چرا سود سهام عدالت را نمیدهند.چرا متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را اجرا نمیکنید . اجاره خانه ها نجومی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
بنظرم بهترین کار همین زمین رایگان هست و فقط شهرداری هزینه لوله کشی آب و سیم کشی برق و جاده کشی اینا رو قسطی بگیره، چیزی هم که زیاد داریم تو این کشور زمینه. اکثرا اونجوری صاحب خونه میشن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
سلام مناسفانه صاحب خانه من نرخ اجاره رو ۵۰درصد افزایش داده وقرداد جدید بستیم تکلیف چیه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۳۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
شماها چرا اینقدر سواستفاده گر هستید؟میخاستی اجاره نامه نبندی نمیشه که خودت توافق کنی بعد بیای مدعی بشی عجب ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
بلنک ملی از پرداخت وام مسکن ملی امتناع می ورزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
آدم منصف در همه ی زمانها چه تورم بالا چه پایین اندازه رو نگه میداره

آدمی هم که بویی از انصاف و انسانیت نبرده حتی اگر تورم هم پایین باشه باز کار خودشو میکنه

بعضی از موجرها هم تورم بهانه میکنن حروم خوری میکنن شدید
ای کاش میفمیدن خودشون تو دنیا مستاجر هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
کاش پدر و مادرت میفهمید به اندازه جیبش بچه دار شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
چرا تاوان بچه دار شذن بدون پول و فکر پدر و مادر شماها رو صاحبخونه باید بده ؟؟؟ اون موقع که پدر و مادرتون فقط بچه به دنیا می اوردن اون صاحبخونه مغزشو کار انداخت و به اندازه جیبش بچه دار شد و سرمایه گداری کرد حالا که نباید دسترنجشو بده مستاجرا بخورن که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
دوست عزیز موضوع بچه دار شدن یا نشدن نیست
این سرنوشت انسان هاست یکی تمام عمر کار می‌کند
یکی با خوردن خون مردم صاحب چندین خانه وووو
می‌شود اما اگر امشب یک زلزله ۲۰ ریشتری بیاید
باز هم این مطلب را میگی از حکمت قدرت چوب خدا قافل نشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
به صاحب خونه بیچاره چه که مالشو مفت به مستجرا بده . مستجرا بر یقه بابا ننشونو بگیرن که بدون پول و فکر فقط به دنیا اوردنشون . حالا میخوان تاوان بی عقلی پدر و مادرشونو با زورگیری از صاحبخونه بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
موافقم
-
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
این امر مانند نرخ دستوری افزایش حقوق بگیران نیست که صدایشان بجایی نرسد صاحب خانه با این تفاسیر اگر مشکلی پیش بیاید یا ملکش را اجاره نمی دهد یا به بهانه های مختلف قانون را دور خواهد زد آخرش هم دودش به چشم من مستاجر میرود بجای این قوانین به ظاهر طرفدار مردم فکری برای تورم بالای 50 درصد بکنید و خود را به ندیدن و نشنیدن نزنید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۴۶ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
باسلام من در یزد هستم و مستاجر اجاره خونه من از ۳تومن به ۶تومن افزایش یافته و هیچ کس نیست که به داد دل مستاجر ها برسه یارو بهش میگی بخدا حقوق من ۲۰درصد افزایش پیدا کرده ولی کو گوش شنوا اینقدر اذیتم کرد تا بلاخره مجبور شدم برم وام ودیعه رو بگیرم هنوزم نگرفتم بعدش هم باید اجاره بدم هم قسط وام بدم مملکت رو هم در رفته خدا به داد دل مردم برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
این مشکل تو و پدر و مادرته نباید به دنیا میاوردت هر چی بدبختیه از خودتونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
اون از اقتصاد، اون از بورس ، اون از مسکن ، اون از خودرو ، اون از وضعیت کسب و کار و اون هم از ......تو این ۳ سال گذشته با سوء مدیریت مدیران و مسئولان دولت سیزدهم ، وضعیت خیلی بدتر شده .
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۰۸:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
مساله ساده س...وقتی تورم حدود ۵۰ درصده شما نمیتونی به مالک بگی ۲۵درصدگرون کن....هزینه نقاشی ساختمان شیرالات کالینت سرامیک و و....مگه ۲۵درصدبالارفته!!نتیجه عدم فکر درست و عدم تناسب باتورم این میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
من هم تو همین کشور زندگی میکنم و تورم برام مشکل زیادی ایجاد نکرده چون پدر و مادر عقلشون کار کرد و به اندازه جیبشون بچه دار شدن این بدبختیه برا بی عقلیه پدر و مادراتونه نه دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
این طرحها فقط به ضرر مستاجر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
بنده مستاجرم، اگه صاحبخونه قیمت بالاتر از نرخ مصوب بگه یا باید تامین کنم یا تخلیه! چون اگه نظرش رو تامین نکنم تمدید قرارداد نمیکنه و به بهانه‌های مختلف مثل تعمیرات، واگذاری به بستگان و... عذرم رو می‌خواد و با یکی دیگه می‌بنده!
چون هستند کسانی که برای نجات از دربدری، مبالغ رو می‌پذیرند.
بنابراین درانداختن مالک و مستاجر به هم راه چاره نیست
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۱۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
دقیقاهمینه.....انصاف هم خوب چیزیه تورم ۵۰ درصدی افزایش ۲۵ درصدی!!!!دستوری نمیشه تورم روپایین بیارید رو۲۵درصد من نامردم بیشتر از۲۵درصدافزایش بدم
آخرین اخبار