به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین روند سرمایه گذاری موفقیت آمیز در یک جامعه تربیت نسل جوان و نیروی کاری با انگیزه است که دانشگاهها میتوانند در این زمینه نقش موثری از خود ایفا کنند.
مدیران و روسای دانشگاهی امروزه در تلاش هستند تا دانشگاههای سراسر کشور را به عنوان یک دانشگاه کارآفرین بولد کرده و آنها را در این مسیر هدایت کنند. کارآفرینی میتواند باعث توسعه فعالیتهای جامعه و افزایش اشتغال جوانان این مرز و بوم شود.
همچنین کارآفرینی در دانشگاهها باعث میشود تا آنها از طریق بودجه دریافتی وابستگی خود را به دولت کمتر کرده و استقلال طلبانه فعالیت هایشان را پیش ببرند و در آن مسیر به صورت موفقیت آمیز عمل کنند.
دانشگاه کارآفرین، دانشگاهی است که میتواند با مشکلات پیچیده و خاص محیطی که در آن فعالیت میکند سازگار شود و در قالب چهارچوبی مشخص تمام اهدافش را پیش برده و آنها را در مسیر مناسب و مطلوب هدایت کند. در واقع، کارآفرینی در دانشگاهها موجب تغییرات ساختاری در بخشها و فعالیتهای جدید مطابق با تقاضای جامعه خواهد شد.
دانشگاه کارآفرین به این معنا نیست که کمتر از مباحث پژوهشی خود استفاده کند، بلکه میتواند با استفاده از مفاهیم پژوهشی و آموزشی در راستای رفع مشکلات جامعه و صنعت سود کسب کند و فعالیت خود را به شیوه تجاری سازی ادامه دهد.
محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: من تمام هدفم را برای آموزش و پژوهش هدفمند خواهم کرد، تلاش میکنیم تا به سمت دانشگاه جامعه محور و دانش بنیان قدم برداریم.
او با اشاره به اینکه برنامه هایش پس از تایید مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق مرجعیت و دیپلماسی علمی است، افزود: امیدواریم با اجرای برنامهها دانشگاه اسلامی در کشور تحقق یابد، برنامه بنده در راستای اهداف تدوین شده و آماده است.
مهدی پور فتح، مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کارآفرین بودن دانشگاهها اظهار کرد: دانشگاه کار آفرین نسل جدیدی از دانشگاه هاست.
او افزود: دانشگاهها در گذشتههای دورتر و در کشورهای غربی صرفا وظیفه آموزشی داشتند و به تدریج پژوهش به این حوزه اضافه شد. در ایران تا اواخر دهه ۶۰ آموزش محور بودیم و از ابتدای حدود سال ۷۰ پژوهش محور هم شدیم و توانستیم در این دو حوزه به خوبی فعالیت داشته باشیم.
پور فتح تصریح کرد: دانشگاهها در نسل جدید به سمت کار آفرینی در حرکت هستند و این به معنای دور ماندن آنان از آموزش و پژوهش نیست، در واقع جهت دهی آموزش و پژوهش به گونهای است که به کارآفرینی هم منجر خواهد شد.
مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: تاکید روی مسائلی که به درد جامعه نمیخورد لازم است تا با یک بازنگری ایجاد شده آموزش و تحقیقات دانشگاهها بتوانند کاربردی عملی و موثر در زندگی مردم، مسائل و مشکلات جامعه داشته باشند.
پورفتح تاکید کرد: حدود ۲ دهه اخیر توجه زیادی به مسئله «کارآفرین بودن دانشگاه ها» شده است، از اوایل سال ۸۰ اهمیت به مسائل کارآفرینی و مسائل جدی جامعه پر رنگتر شد و سالانه این وضعیت روند رو به رشدی را طی کرد.
او گفت: خیلی از شرکتها و استارتاپها با کمک فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی تاسیس شده اند و با آرمانهای معقول تری در جهت پیش برد اهداف کار آفرین شدن فعالیتهای خود را نشان میدهند.
مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاهها به منظور کار آفرین شدن دانشگاهها لازم است تلاش کنند و آموزشهای ارائه شده به دانشجویان را متناسب با نیازهای واقعی و ضروری جامعه انجام دهند.
پور فتح بیان کرد: نیاز است تا تمامی آموزشها و پژوهشها از قبیل پایان نامهها در راستای نیازمندیهای کشور انجام شوند، در حال حاضر نیازمندیهای متفاوتی در تمامی حوزهها داریم که باید رفع شوند و همچنین تعداد بسیار زیادی دانشجو تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکتری در کشور داریم که از این میان تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تهران، بالای ۲۰ هزار نفر است و این افراد باید با بهره گیری از استعدادهای خود مسیر کارآفرین بودن دانشگاهها را ادامه دهند تا به موفقیتهای بزرگی برسند.
او با بیان اینکه تلاش دانشگاه تهران بر مبنای ایجاد تناسب میان پایان نامهها و نیازهای کشور است، تاکید کرد: دانشجویان و استادان باید با شناسایی مشکلات جامعه درصدد رفع آنها برآیند تا از این طریق دانشگاهها به سمت کارآفرینی حرکت کرده آسیب شناسیهای مناسبی انجام شود.
پور فتح اضافه کرد: همانطور که میدانیم تمامی خودروها نیازمند قطعاتهای تک هستند و این قطعات یکی از دلایلی بود که در سالهای اخیر صنعت خودروی ما را دچار مشکل کرد، اما در حال حاضر این حوزه با دانشگاه فعالیتهای بی شماری داشته و توانسته است بسیاری از مشکلات جامعه را پوشش دهد.
مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران درباره تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه گفت: لازم است تا همکاریهای خوبی میان صنعت و دانشگاه ایجاد شود و برای تحقق آن به واسط احتیاج داریم تا بتوانیم رابطه خوبی میان این دو بخش برقرار کنیم، چرا که برای داشتن یک دانشگاه کارآفرین وجود این ارتباط لازم و ضروری است.
پور فتح تاکید کرد: اگر دانشجویان علوم اجتماعی با نهادهای مختلف مانند وزارتخانه ها، شهرداریها و ... برقرار نکنند نباید انتظار رفع مشکلات جامعه را داشته باشیم؛ چرا که تمرکز روی مسائل جامعه با استفاده از این ارتباطها محقق خواهد شد.
مدیرکل امور پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: فارغ التحصیلان دانشگاهی باید متناسب استعدادهای خود به رفع مشکلات جامعه برخیزند و تنها به دنبال پیدا کردن کار نباشند و این مسئله به معنای این نیست که از تحقیقات بنیادین و اساسی باز بمانیم، قطعا همیشه باید بخشی از فعالیتها به منظور تحقق کارهای پژوهشی در نظر گرفته شود تا اثر بخشی بلندت مدت شان بیشتر نمایان شود.
پور فتح در پایان یادآوری کرد: برنامه ریزیهای کوتاه مدت بین ۵ تا ۱۰ سال به منظور رفع مشکلات جامعه از سوی دانشگاهها امری لازم و ضروری است تا بتوانیم آنها را متناسب با نیازهای روز حل کنیم و باید بدانیم که کارآفرینی به عنوان موتور توسعه فناوری در کشور مدنظر ماست.
راه دیگری که میتواند باعث پرورش کارآفرینی در دانشگاهها شود، ایجاد فضایی مناسب برای گروههای کارآفرین و شرکتها و مربیان است. در واقع، این فضا میتواند مکانی موثر جهت همکاری مناسب بین دانشگاهها و شرکتهای مختلف ایجاد کند.
گفتنی است که دانشگاه کارآفرین میتواند در تمامی زمینهها موثر باشد و نقش خوبی از خود ایفا کند و با در نظر گرفتن متخصصان و پژوهشگران با انگیزه آنها مشکلات موجود در جامعه را رفع کرده و آنها را در مسیر مطلوبی هدایت کند.
دانشگاهها میتوانند بهمنظور رفع نیازهای خود و مشارکت در توسعه اقتصادی منطقهای و ملی به دانشگاه کارآفرین تبدیل شوند و به گفته وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم قرار است روند آن در دستور کار قرار گیرد و باید ببینم که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این راستا چگونه عمل خواهد کرد؟.
انتهای پیام/