معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران گفت: کارآفرین شدن دانشگاه‌ها تنها برعهده مراکز علمی نیست، بلکه بخش زیادی از آن نیازمند بازار کار سالم است.

مهدی پور فتح، معاون پژوهش های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در بیشتر موارد فارغ التحصیلان دانشگاه های سطح یک کشور مشکلی از بابت اشتغال ندارد و می‌توان گفت همه آن‌ها در مراکز مختلف استخدام می‌شوند.

او افزود: امروزه به دلایل گوناگون شاهد نرخ بالای مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی به کشورهای خارجی هستیم و فارغ التحصیلان ساکن در کشور بدون مشکل به شغل مورد نظر خود دست می‌یابند.

پورفتح درباره ویژگی ها و مختصات دانشگاه کارآفرین گفت: ذهن فارغ التحصیلان دانشگاه های کارآفرین باید برای انجام فعالیت های مهارتی آماده شود و در مسائل آموزشی بر این موضوع تاکید شود، برای مثال برگزاری دوره های دو وجهی (تحصیل همزمان در دو رشته) کمک زیادی به دانشجویان جهت کارآفرینی خواهد کرد.

او با بیان اینکه ذهنیت دانشجویان باید کارآفرین باشد، تاکید کرد: این موضوع به تدریج در تجربیات زندگی رخ می دهد و لازمه آن این است که پژوهش و آموزش اعضای هیات علمی بطوری باشد که کارآفرین بودن دانشگاه را به نمایش بگذارد.

معاون پژوهش های کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: حضور دانشجویان در صنعت کمک زیادی به کارآفرین شدن دانشگاه ها می کند، چرا که وجه اول کارآفرینی پیدا کردن مشکلات جامعه است.

پور فتح با بیان اینکه لازمه کارآفرینی دانشگاه ها یافتن خلاء های موجود در جامعه است، تاکید کرد: یافتن مشکلات جامعه تنها با حضور در محیط کار محقق می شود. در صورت رفع مشکلات موجود از سوی اعضای هیات علمی و دانشجویان سمت و سوی دانشگاه ها صد در صد به کارآفرینی سوق پیدا می کند.

پژوهش دانشگاه ها باید حول نیازهای جامعه  باشد

معاون پژوهش های کاربردی دانشگاه تهران تاکید کرد: درست است که دانشگاه های سطح یک کشور تا کارآفرینی فاصله زیادی دارند، اما در این میان باید تغییرات نسبی ایجاد شده را در حوزه حرکت دانشگاه ها به سمت کارآفرینی مشاهده کنیم و تغییرات مطلق قابل توجه ما نباشد.

پورفتح درباره چگونگی تحول دانشگاه های پژوهش محور به سمت دانشگاه های کارآفرینی گفت: پژوهش دانشگاه ها باید حول نیازهای جامعه انجام شوند. اگر با چشم جستجوگر مشکلات صنعت و جامعه را بسنجیم قطعا روشی برای حل آن‌ ها پیدا می کنیم تا دانشگاه های پژوهش محور به سمت دانشگاه های کارآفرینی حرکت کنند.

او با اشاره به تاثیر شرایط اقتصادی کشور برحرکت دانشگاه های پژوهش محور به سمت دانشگاه کارآفرین گفت: تحریم ها توجه به بازار داخل و بومی سازی را بیشتر کرده اند؛ بنابراین این تهدید تبدیل به فرصت شده است. بدون داشتن بازارکار عالی نمی توانیم به سمت کارآفرینی حرکت کنیم. 


بیشتر بخوانید


معاون پژوهش های کاربردی دانشگاه تهران بیان کرد: کارآفرین شدن دانشگاه ها تنها مسئولیت مراکز علمی نیست، بلکه بخش زیادی از آن نیازمند بازار کار سالم است و با اصلاحات اقتصادی و مالیاتی می توان کارآفرینی دانشگاه ها را تحقق بخشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.