طلوعی پیش از این دو دوره در وزارت خزانه‌داری آمریکا و در حوزه‌هایی مانند تحریم‌های ضدروسی مشغول به کار بوده، اما اکنون قرار است به وزارت خارجه برود و آن‌جا در خدمت دولت بایدن باشد؛ چه‌بسا علیه ایران.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری‌های آمریکایی اواخر ماه گذشته‌ی میلادی (ژوئن ۲۰۲۱) اعلام کردند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، قصد دارد یک ایرانی‌تبار به نام «رامین طلوعی» را در وزارت خارجه‌ی این کشور به خدمت بگیرد. اگرچه این اولین بار نیست که طلوعی در دولت آمریکا به خدمت گرفته می‌شود، اما با توجه به دوره‌ی حساس کنونی و موضوع احیای احتمالی برجام که یکی از اهداف سیاست خارجی بایدن عنوان شده، در گزارش پیش رو به معرفی بیش‌تر این سیاستمدار و مشاور اقتصادی آمریکایی پرداخته‌ایم.

«رامین طلوعی» نامزد پیوستن به وزارت خارجه آمریکا کیست؟ / آیا بایدن یک ایرانی‌تبار را مسئول مقابله با ایران می‌کند؟

«رامین طلوعی» متولد و بزرگ‌شده‌ی آمریکاست و بعد از دو دوره حضور در وزارت خزانه‌داری این کشور اکنون در آستانه‌ی خدمت در وزارت خارجه‌ی دولت بایدن قرار دارد

زندگی شخصی و دوران تحصیل (حوالی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۹)

«رامین طلوعی تهرانی» حوالی سال ۱۹۷۵ در شهر «آیوا» در ایالتی به همین نام در آمریکا، از پدر و مادری به نام‌های «احمد» و «آلیس» به دنیا آمد.طلوعی در همان شهر آیوا بزرگ شد و دوره‌ی دبیرستان را در مدرسه‌ی «سیتی های» سپری کرد. سپس برای مقطع کارشناسی راهی دانشگاه هاروارد شد؛ جایی که به عنوان دانشجوی ممتاز در رشته‌ی اقتصاد فارغ‌التحصیل شد. وی از هاروارد با بورسیه‌ی «رودز» (قدیمی‌ترین و به اعتقاد عده‌ای معتبرترین بورسیه‌ی بین‌المللی برای مطالعه در دانشگاه آکسفورد) به انگلیس عزیمت کرد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی روابط بین‌الملل از کالج «بالیول» در دانشگاه آکسفورد دریافت کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶)

طلوعی، سال ۱۹۹۹، پس از پایان تحصیلات دانشگاهی‌اش به استخدام وزارت خزانه‌داری آمریکا، اتاق جنگ آمریکا علیه کشورهایی مانند ایران، در دوره‌ی ریاست‌جمهوری بیل کلینتون (و سپس جورج بوش پسر) درآمد. این اقتصاددان ایرانی‌تبار تا سال ۲۰۰۱ در وزارت‌خانه‌ی مذکور، معاون مدیر و اقتصاددان بین‌الملل در دفتر مرکز و جنوب شرق آسیا بود. وی بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ مشاور ارشد معاون وزیر خزانه‌داری در امور بین‌الملل و بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ مدیر دفتر نیم‌کره‌ی غربی در این وزارت‌خانه بود. از جمله وظایف طلوعی در دوره‌ی هفته‌ساله‌ی حضورش در وزارت خزانه‌داری آمریکا مدیریت برنامه‌های برقراری ثبات در نقاط مختلف جهان از جمله برزیل، آرژانتین، ترکیه، جمهوری دومینیکن، اوروگوئه و بالکان بود.

شرکت مدیریت سرمایه‌ی «پیمکو» (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴)

رامین طلوعی سال ۲۰۰۶ از وزارت خزانه‌داری خارج شد و به عنوان مدیر سبد در حوزه‌ی بازارهای نوظهور به «کمپانی مدیریت سرمایه‌ی اقیانوسیه»، موسوم به «پیمکو» (PIMCO)، مستقر در شهر «نیوپورت بیچ» در ایالت کالیفرنیای آمریکا ملحق شد. وی سال ۲۰۰۹ مسئولیت سبدهای اوراق قرضه‌ی پیمکو را نیز به عهده گرفت. این اقتصاددان آمریکایی دو سال بعد به عنوان یکی از رؤسای بخش مدیریت سبد بازارهای نوظهور در پیمکو منصوب شد و از سال بعد عهده‌دار ریاست کمیته‌ی سبد آسیا-اقیانوسیه شد. وی تا سال ۲۰۱۴ دست‌کم مدیریت اوراق قرضه‌ای به ارزش ۹ میلیارد دلار را به طور مستقیم و مدیریت بازار سهام و اوراق قرضه‌ای به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار را به شکل غیرمستقیم به عهده داشت. طبق آخرین آمارها کل سرمایه‌ی تحت مدیریت پیمکو حدود ۲/۲۱ تریلیون دلار است.

بازگشت به وزارت خزانه‌داری (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷)

طلوعی سال ۲۰۱۴ مجدداً و این‌بار به دعوت باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در دوره‌ای که جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهور بود، به وزارت خزانه‌داری این کشور بازگشت و پس از تأیید صلاحیت در کنگره در سِمت دستیار وزیر خزانه‌داری در امور مالی و توسعه‌ی بین‌المللی مشغول خدمت شد[۹]. وی در این سمت عهده‌دار رهبری فعالیت‌های وزارت خزانه‌داری در امور پولی بین‌المللی، نمایندگی آمریکا در نشست‌های «گروه ۷» (کشورهای صنعتی) و «گروه ۲۰» (اقتصادهای بزرگ جهان، و ترکیبی از کشورهای صنعتی و در حال توسعه)، و همچنین مدیریت مسائل اقتصادی منطقه‌ای و دوجانبه بود.

«رامین طلوعی» نامزد پیوستن به وزارت خارجه آمریکا کیست؟ / آیا بایدن یک ایرانی‌تبار را مسئول مقابله با ایران می‌کند؟

«رامین طلوعی» دستیار وقت وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مالی و توسعه‌ی بین‌المللی در حال شهادت طی جلسه‌ای در کنگره در سال ۲۰۱۵

دانشگاه استنفورد (۲۰۱۷ تا الآن)

رامین طلوعی، اوایل سال ۲۰۱۷، مانند بسیاری از اعضا و کارمندان دولت اوباما، با روی کار آمدن دونالد ترامپ، سمت دولتی‌اش را ترک کرد. وی از وزارت خزانه‌داری به دانشگاه استنفورد رفت و به عنوان استاد «پیاده‌سازی امور مالی بین‌المللی» و عضو سیاست‌گذاری مؤسسه‌ی تحقیقات سیاست اقتصادی این دانشگاه مشغول فعالیت شد. تدریس و تحقیقات وی در دانشگاه استنفورد روی بازارهای جهانی و همکاری اقتصادی بین‌المللی، پیش‌گیری و مدیریت بحران‌های مالی، و تأثیر تغییرات فناورانه روی ثبات اقتصادی و مالی متمرکز است.

بازگشت به دولت آمریکا (۲۰۲۰ تا الآن)

طلوعی ماه نوامبر سال ۲۰۲۰، همزمان با انتقال قدرت در آمریکا از دولت ترامپ به دولت بایدن، به عنوان داوطلب در قالب تیم انتقالی وزارت خارجه به عضویت یکی از تیم‌های بررسی آژانس درآمد. (تیم‌های بررسی آژانس به گروه‌هایی گفته می‌شود که مسئولیت درک عملکردهای هر سازمان و تضمین انتقال منظم قدرت و آماده‌سازی دولت جدید برای آغاز به کار را به عهده دارند.) عضویت در همین تیم، و مدیریت بررسی سیاست‌های دولت منتخب آمریکا در امور اقتصاد بین‌الملل، سکوی پرش طلوعی از دانشگاه استنفورد به وزارت خارجه‌ی آمریکا شد؛ بایدن ۳۰ جولای ۲۰۲۱ (۸ مرداد ۱۴۰۰) طلوعی را به عنوان نامزد دستیاری وزارت خارجه در امور اقتصادی و تجاری معرفی کرد.

«رامین طلوعی» نامزد پیوستن به وزارت خارجه آمریکا کیست؟ / آیا بایدن یک ایرانی‌تبار را مسئول مقابله با ایران می‌کند؟

نام «رامین طلوعی» در فهرست اعضای داوطلب تیم انتقالی وزارت خارجه‌ی دولت جو بایدن

آیا انتصاب طلوعی در وزارت خارجه ارتباطی با ایران دارد؟

علاوه بر اظهارات شخص طلوعی طی جلسه‌ی بررسی صلاحیتش در اواخر ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ مقابل کمیته‌ی امور مالی مجلس سنا، درباره‌ی حضورش در بخش امور بین‌الملل وزارت خزانه‌داری در دوره‌ای «فوق‌العاده تنش‌آلود در بازارهای نوظهور شامل چالش‌های منحصربه‌فرد برای ایالات متحده[۱۳]»، شواهد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند نشان دهد انتصاب طلوعی در وزارت خارجه آمریکا ممکن است بی‌ارتباط با پرونده‌ی ایران و تحریم‌های آمریکا علیه تهران نباشد.

صفحه‌ی معرفی طلوعی در پایگاه اینترنتی مؤسسه‌ی تحقیقات سیاست اقتصادی دانشگاه استنفورد درباره‌ی دوره‌ی دوم حضور وی در وزارت خزانه‌داری آمریکا (همان دوره‌ای که طلوعی سال ۲۰۱۴ برای خدمت در آن تلاش می‌کرد نظر مساعد مجلس سنا را جلب کند) می‌نویسد:

طلوعی طی دوره‌ی مسئولیتش نقشی کلیدی در شکل‌دهی به رویکردهای دولت آمریکا برای عبور از بحران مالی اوکراین، تحریم‌ها علیه روسیه، تهدیدها علیه ثبات مالی منطقه‌ی یورو، برگزیت، و بی‌ثباتی بازار و حوزه‌ی ارز در چین ایفا کرد. وی علاوه بر ارائه‌ی مشاوره به وزیر خزانه‌داری و دیگر مقامات ارشد آمریکا، به عنوان مأمور [دولت آمریکا] در طول بحران اعزام می‌شد و برای دستیابی به توافق با وزارت‌خانه‌های دارایی و بانک‌های مرکزی کشورهای دیگر، و نهادهای مالی بین‌المللی، مانند صندوق بین‌المللی پول، مذاکره می‌کرد. طلوعی همچنین برای پیشبرد طرح‌هایی مانند تضمین وام [برای دولت‌های خارجی] با هدف ترویج [و تأمین] اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه و اوکراین با کنگره همکاری موفقیت‌آمیزی داشت.

«رامین طلوعی» سابقه‌ی کار روی تحریم‌ها علیه روسیه و تنظیم رویکرد اقتصادی آمریکا در قبال چین را در پرونده دارد و ممکن است بایدن بخواهد از این تجربیات، این‌بار در مقابل ایران استفاده کند.

چنان‌که توصیفات دانشگاه استنفورد درباره‌ی طلوعی (که روزنامه‌ی آمریکا وال‌استریت‌ژورنال از او تحت عنوان «متخصص هوش مصنوعی» یاد می‌کند) صحت داشته باشد، تجربیات ارزشمند وی در مدیریت بحران‌های بین‌المللی، به‌ویژه در رابطه با کشورهایی مانند روسیه و چین، ممکن است در تدوین رویکرد دولت بایدن در قبال ایران، که رفته‌رفته دولت جدیدش در حال شکل‌گیری است، کمک‌کننده باشد. طلوعی پس از ورود به دولت بایدن، به عنوان دست راست آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی آمریکا، در مذاکرات خارجی بر سر توافق‌های تجاری عمل خواهد کرد؛ حوزه‌ای که ممکن است طلوعی را کنار نمایندگان کشورهای دیگر علیه ایران و یا شاید مستقیماً مقابل نمایندگان جمهوری اسلامی بنشاند. اکنون باید صبر کرد و دید آیا یک ایرانی‌تبار در دولت آمریکا سیاست‌های وزارت خارجه در قبال ایران را مدیریت خواهد کرد یا نه.

منبع:مشرق

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
این تو امریکا به دنیا اومده دیگه ایرانی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
چه منطقی!!! لابد جرج بوش هم اگه تو تهرون به دنیا اومده بود دیگه امریکایی نبود ایرانی بود! وای تصور کن ترامپ تو ایران به دنیا اومده بود بعد میرفت امریکا ضد ترامپ ها میگفتن تو ایران به دنیا اومدی دیگه آمریکایی نیستی...آی اون موقع قیافه شما و امثال شما دیدن داشت!!!
Netherlands
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
مهم نیست کجا به دنیا اومده اگر فعالیت ضد ایرانی داشته و دارد ایرانی نیست ، رگ و ریشه ایرانی نمی تونه به تحریم مردم خودش تن بده پس اونایی که تن می دن اون تعصب به ایران رو یا نداشتن کلا یا از دست دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
ناشناس ۱۹:۰۴ مثه آقازاده های متولد داخل وطن دیگه؟! اونا که اینجا به دنیا اومدن خودشون آن سوی آبها با تابعیت جاهای دیگه به لطف سرکیسه کردن های بابا جون و مامان جونشون و زرنگ بازیهای خودشون الان دارن به ریش من و شما میخندن! جالبه پدر مادراشون الان همینجان ولی خجالت نمیکشن از روی مردم فقط از پستی به پست دیگه تغییر مکان میدن! خیلی ایرانی هستن!!!خیلی بیشتر از این بابا که تو امریکا به دنیا اومده تا حالا رنگ ایرانو ندیده...منظور ما اعمال و رفتار طرف نیست درباره ژنتیک طرف داریم میگیم.بله اونجور که مد نظر شماست چیزی که زیاده خائن به وطن!! حالا متولد هر کجا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
قيافه اش شبيه منگولها ميماند. واقعا ماندم چرا آمريكايها و به طور خلاصه غربها روي منگلها سرمايه گذاري ميكنند. روح ا... زم منگل. سيم ظرف شويي منگل... هنوز هم بگم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
ادبیاتت منو کشته
Iran (Islamic Republic of)
چه با ادبیات !!
۱۵:۱۱ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
خودتو جا انداختی ! خب شاید چون هنوز روی تو سرمایه گذاری نکردن ! با این درجه از ادب و شعور میان سراغت،دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
قيافه اش شبيه منگولها ميماند. واقعا ماندم چرا آمريكايها و به طور خلاصه غربها روي منگلها سرمايه گذاري ميكنند. روح ا... زم منگل. سيم ظرف شويي منگل... هنوز هم بگم.
Iran (Islamic Republic of)
بگم؟؟! من بگم؟؟!
۱۵:۲۹ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
نه تا همین حد هم که گفتی پرپرمون کردی،خداییش کنجکاو شدیم قیافه خودتو هم ببینیم،از عفت کلامت که مستفیذ شدیم استاد !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
اگه خودتو امریکایی کنی قیافتو نمیتونی
قیافت داد میزنه ایرانی هستی بد بخت هه هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
حالا تو رو سننه؟یه عکس بذار ببینیم شما قیافه ات جییییییییغ میزنه مال کجایی؟! هه هه خوشبخت !!
Canada
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
الکی به اینجا نرسیده
خدا میداند و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
بابا طرف متولد امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
هر دشمن بشریتی را که می بینیم، یا یک دوره در استنفورد بوده است و یا در دانشگاه ملکه انگلیس. غربی های وحشی در دانشگاه هایشان درس نابود کردن انسانیت می دهند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۱:۵۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
فقط اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
خاک برسرش وطن فروش آدم خائن تر از اینا که مستقیم به دشمنان ملت و کشورشون کمک میکنند ندیدم معنی پست بودن رو باید از روی کارهای این افراد ترجمه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
متولد امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
کسی که در آمریکا متولد و بزرگ شود ایرانی به حساب نمی آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
هر کس خون ایرانی داره ایرانی به حساب میاد حتا اگه مریخ به دنیا اومده باشه پس شعر نگو طرف پدرش ایرانیه،از خون پدر ایرانی در امریکا به دنیا اومده دیگه نمیتونه خون توی رگهاشو تغییر بده به خاطر شما...الان یه امریکایی در ایران متولد و بزرگ بشه طبق منطق شما پس ایرانی به حساب میاد دیگه؟؟!! خدایا ما با کیا شدیم هم وطن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
این که دیگه ایرانی نیست ... یک سیاستمدار آمریکایی مثل بقیه اشونه. الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
احسنت به این ایرانی واقعی دمت گرم.
Netherlands
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
هنوز معلوم نیست در قبال ایران چه نقشه هایی کشیده ، سال ها در خدمت دولتی بوده که دارو رو از بیمارانی مثل بیماران پروانه ای برای کودکان ایران تحریم کرده ... بیدار شید لطفا