به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، قرعه انتخاب هفدهمین سکاندار آموزش و پرورش بعد از انقلاب به انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به اسم «حسین باغگلی» افتاد، وزیر پیشنهادی که طبق آنچه در رزومهاش آمده است ارتباط نزدیکی با رئیسی دارد، در حدی که در سال ٩٧، از سوی رئیسی به سمت مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی منصوب شد.
این موضوع در حالی پیش میرود که دیدگاههای او درباره آموزش و پرورش و سن جوانش نسبت به دیگر وزرای آموزش و پرورش از نکات قابل توجه این انتخاب محسوب میشود، انتخابی که رسمیت دادن به آن صرفا از سوی بهارستانیها تعیین تکلیف خواهد شد.
ماهیت و سرانجام کار آموزش و پرورش درمورد کودکان و نوجوانان است و طبیعتا هر تغییر و تحولی و هر آزمون و خطایی مستقیم یا غیرمستقیم بر پرورش این طیف یا به بیانی دیگر آینده سازان کشور تاثیرگذار است، نهادی عیالوار، با نفوذ و موثر در پیشبرد مسیر آینده کشور که متاسفانه چندان اولویتی برای آن قائل نشده اند و انتظار میرود دولت جدید با رویکردهای مثبت و امیدبخشی که ترسیم کرده است پاسخی برای جبران خلأهای موجود شود.
گزینه فعلی و پیشنهادی آموزش و پرورش با ۴٣ سال سن که در کارنامه کاریاش میتوان به تدریس در دانشگاه فرهنگیان، مدیریت مجموعه مدارس عامالمنفعه امام رضا (ع) با ۱۹ مدرسه و بیش از ۷ هزار دانشآموز، راهاندازی سامانه «سیب» با ٢٠ هزار دقیقه محتوای آموزشی و تربیتی برای جبران کمبودهای آموزش مجازی و... اشاره کرد، از همان قسم انتخابهایی است که شعار جوانگرایی را به منصه ظهور گذاشته است.
باغگلی گزینهای است که کارنامه تحصیلیاش نشان میدهد دکترای علوم تربیتی در گرایش فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه فردوسی مشهد را داراست و از اعضای هیئت علمی این دانشگاه به شمار میرود.
نگاه جزئیتر در رزومه تحصیلی او حاکی است که دیپلم فنی و حرفهای در رشته الکتروتکنیک، کارشناس علوم تربیتی در گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی از دانشگاه فردوسی مشهد، کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی با گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش از دانشگاه تهران و دکتری از دانشگاه فردوسی مشهد گرفته است.
آنطور که در رزومه اعلامی آمده است؛ باغگلی معلمی را از ابتدای دوران دانشجویی آغاز کرده و در تمام سالهای اشتغال به امور علمی و اجرایی، ارتباط خود با فضای تدریس و حضور میدانی در مدارس را ترک نکرده است. علاوه بر این، حضور در کارگروههای مختلف طراحی برنامهها و الگوهای آموزشی و تربیتی مدارس مختلف نیز در کارنامه او به چشم میخورد.
رکورد تغییر و تحولات مدیریتی آن هم در سطح تغییر وزیر برای وزارت آموزش و پرورش موضوعی قابل توجه است، شرایطی که عمر وزارت در این وزارتخانه را طی چند سال گذشته به کمتر از ٢ سال تقلیل داده است و همین اوضاع آغازگر وضعیتی میشود که کارهای انباشته رو هم و طرحهای نیمه و نصفه وزرا در طول سالیان، مشاهده شود.
رفع نسبی مشکلات معیشت متناسب با اوضاع کشور، تثبیت و ارتقای جایگاه معلمی در جامعه، به ثمر رساندن طرحهای خاک خوردهای همچون رتبهبندی معلمان، توجه به تامین نیروی انسانی با کیفیت، رفع تمرکزگرایی و نظارت بر تولید محتوای مناسب و کارآمد برای دانشآموزان گوشهای از مطالبات همیشگی و کمتر مورد توجه سکاندار آن آموزش و پرورش بوده که گویی راه چارهای برای رفع آن وجود نداشته است، البته که نباید از نقش وزیر در عزل و نصب معاونان با کیفیت گذر کرد، موضوعی که گاه دستخوش سیاستزدگی و سهمخواهیهایی میشود و بر این اساس حق انتخاب تمام و کمال از وزیر آموزش و پرورش سلب خواهد شد.
جدی گرفتن و اولویت داشتن آموزش و پرورش در دولت و محلی هم از دیگر مطالبات همیشگی، اما محقق نشده این وزارتخانه عیالوار است و باغگلی در صحبتهای اخیر خود وعده داده است تا جلسات شورای عالی آموزش و پرورش را با حضور رئیس جمهور دنبال کند.
نگاهی اجمالی به وضعیت وزرا و سرپرستان در آموزش و پرورش از تاثیر سن و تحصیل، برای ورود به این مرحله را نشان میدهد که به ترتیب، در ادامه آمده است:
نام وزرا | مدت فعالیت | مدرک تحصیلی |
غلامحسین شکوهی | یک سال | دکترای تعلیم و تربیت |
محمدعلی رجایی | یک سال | کارشناسیارشد آمار |
محمدجواد باهنر | یک سال | دکترای الهیات |
سید علیاکبر پرورش | ۳ سال | کارشناسیارشد کارآموزی دبیری |
سید کاظم اکرمی | ۴ سال | دکترای برنامهریزی درسی |
محمدعلی نجفی | ۹ سال | کارشناسیارشد ریاضی |
حسین مظفر | ۴ سال | دکترای مدیریت و برنامه ریزی |
مرتضی حاجی | ۴ سال | کارشناسیارشد مدیریت دولتی |
محمود فرشیدی | ۲ سال | کارشناسیارشدمهندسی شیمی |
علیرضا علیاحمدی | ۲ سال | دکترای مدیریت تولید |
حمیدرضا حاجیبابایی | ۴ سال | دکتری الهیات و معارف |
علیاصغر فانی | ۳ سال | دکترای مدیریت دولتی |
فخرالدین دانشآشتیانی | یک سال | دکترای مهندسی زلزله |
سید محمد بطحایی | ۲ سال | کارشناسی ارشد مدیریت دولتی |
سید جواد حسینی | کمتر از یک سال | دکترای جامعهشناسی |
محسن حاجی میرزایی | ۲ سال | کارشناسی ارشد جامعهشناسی |
عمر نه چندان بلند وزارت در آموزش و پرورش و مدرک تحصیلی سکانداران نشان میدهد که تاثیرگذاری بر آموزش و پرورش مهارتی ورای سن و سال و تحصیلات احتیاج دارد، صرفا سن کم یا زیاد و مدرک مرتبط یا غیر مرتبط تا به امروز امتیازی ویژه برای وزارت نبوده است و آنچه میتواند آموزش و پرورش را از منجلاب مشکلات رهایی دهد تحول در نوع نگرش به مشکلاتی و طراحی خوش فکر، عملگرا و توانمند که امکان همراه کردن دولت و مجلس را داشته باشد و در این میان حواشی جنسیت، مدرک و سن عامل برتری نمیتواند باشد.
انتهای پیام/
گفتی خیلیها نقد میکنند خیلی جسوری
بله جسارتت فوق العاده هست چون برا بدبخت کردن ها جوان ها خیلی جسارت لازم هست کار هرکسی نیست ....
گفتی ماده ۲۸ فله ای برا نظام آموزش و پرورش کارامد نیست، شما که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل نشده اید چگونه توانمند شده اید میخواهید سکان دار کل نظام و آموزش و پرورش باشید ؟؟ ما هم روی همان نیمکتی که شما نشستید نشستیم و از حضور همان اساتید استفاده کردیم .....!
بله شما جسورید تیشه به ریشه امید جوانها زدن کار هر مردی نیست !
وزیر آینده محترم وقتی ساعت ها به «نظام استخدامی فله ای» اندیشیدی آیا به این موضوع هم فکر کردی تکلیف این همه فارغ التحصیل دانشگاه غیرفرهنگیان چه میشود ؟
آیا تا به حال به این موضوع هم فکر کردید که چرا در یک نقطه کشور با نمره ۱۵ وارد نظام آموزش و پرورش میشوند ولی در یک نقطه کشور با نمره ۶۰ حقش ضایع میشود ؟
یا « بومی بودن» ملاک و صلاحیت علمی میشود ؟؟
به جای توهین کردن به فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها بهتر هست « مشکلات ریشه ای » را حل کنید
مشکل آموزش و پرورش ما ماده ۲۸ نیست
مشکل ما « بی عدالتی اموزشی» هست
از جمله با وجود مشکل کرونا به خاطر نبود اینترنت دانش آموزان روستایی ۱۸ ماه از تحصیل محروم شدند ....
یا بعضیها با اعتراض به نمره آزمون آبکی و پایین آوردن حد نصاب استخدام آموزش و پرورش شدند .....
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
یک طوری نظر میدی که انگار تو واقعیت زندگی نمی کنید..
من با این حقوق نتوانستم ماشینم درست کنم ؛
پس باید شخص صالح بیاد تا دایرکند تعلیم مردم
معلم برای تامین زندگی خود نه مسافر کش است نه کاسب نه دلال و نه کارگر، معلم معلم است
تصویب و اجرای رتبه بندی با بند همترازی اساتید تنها راه رسیدن به هدف شکوفایی جوانان جامعه است
انتخاب کردید کلا سابقه و تجربه خود را زیر سوال بردید آخر این آقا
را با کامین تجربه در آموزش و پرورش معرفی کردید
شما که این قدر به قول خودتان دلسوز معلمان بودید آمده اید پسر عمه
خانم تان را معرفی آن هم برای آموزش و پرورش مگر نمی دانستید که
۲۷۰ نماینده باید رای اعتماد بدهند واقعا از همین اول کار
خیلی خراب کردید اولین کار شما شده پارتی با زی خدا به
آخرش رحم کند
افراد شایسته تردارای تجارب بالاتر مدیریتی از بدنه خود آموزش وپرورش وجود دارد که میتونند دراین وزارتخانه خدمت کنند ،چرا از اونها استفاده نمیشود
میگذارنداحتمالاباامدنوزیرجوان
وانقلابیمنافعشاندرخطرافتاده
کهاینطوردارنمیسوزنوگرنه
اقایرئیسجمهورتابهامروزنشان
دادهاندکهگرفتارحزبوسیاسیکاری
درمقابلمنافعمردمنیستندپسازمجلس
انقلابیانتظارمیرودبارایقاطع
جلویاینهمههجمهبرعلیهنیروهای
مخلصوایندهنگرانقلابیبایستد
پشتکاربالاازخانوادهمتدینبسیارصادق
پیگیرازهمهنظربهترینگزینهجناب
اقایرئیسجمهورهستندپسلطفا
نشناختهنظرنگذاریدوتوهیننکنید
من هم مثل بعضی از شما خوبان به آقای رییسی رای دادم . معلم هستم با 23 سال سابقه و سالها معاونت و مدیریت مدارس دولتی را تجربه کردم.
از این انتخاب خیلی تعجب کردم . ملاک چی بوده ؟ اگه جایگاه علمی مطرحه که در آموزش و پرورش ده ها نفر هستند که از نظر علمی استاد ایشان محسوب میشوند.
اگه رزومه کاری مهمه که ایشان هیچ رزومه ای در آموزش و پرورش ندارند و اون مدارس امام رضا علیه السلام هم ایشان کارش این بوده که برای اون مدارس مدیر انتخاب میکرده . یعنی خودش هیچ سابقه ای در آموزش و پرورش نداره . هیچ سابقه ای. عضویت در کارگروه پرورشی یا نوشتن مقاله یا بقیه موارد رزومه کاری حساب نمیشه عزیز من توی این سطح . ایشان نیروی آموزش پرورش نیست و نبوده .
چقدر مظلومه این آموزش و پرورش .
آقای رییسی عزیز شما یکی از دلایل مهم موفقیتتون در قوه قضائیه این بود که از بدنه همون مجموعه بودید.
انتظار این بود که اینگونه توهین نمی کردید به همه فرهنگیان و از میان افراد توانمندی که سالها زحمت کشیده اند در این مجموعه ،یک نفر را معرفی می کردید.
کمی تفحص می فرمودید افراد توانمندتر و عالم تر دیده می شدند.
عدالت یعنی قرار دادن هر چیزی در موضع خودش . ( بنا به تعریفی ) . آقای رییسی عزیز عدالت را رعایت کنید . موضع ایشان اگه خیلی بهشون اعتماد دارید وزارت علوم میشه.
ایشان با این رزومه در خوش بینانه ترین شرایط بایستی معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش یک شهرستان پنجاه هزار نفری باشه و نه در قامت وزیر آ. پ
همشون یا غیر دولتی بودند یا در مدارس خاص و یا دانشگاه ها تدریس می کردند.
دغدغه اموزشی رو نمی فهمند و توان گرفتن بودجه و تحول در اموزش و پرورش را ندارند.اصولا تئوری کار کردند و کار عملیاتی نمی دانند.
همانطور که بودجه کلان برای امنیت خرج می شود باید تحولی صورت گیرد و بودجه کلان برای اموزش و پرورش داده شود (حداقل یک بار )تا این اشوب اموزشی از بین برود .
مشکل اینجاست که بودجه های کلان صرف دیگر موارد کشوری می شود و توقع ها از نظام اموزش و پرورش است.
قابل توجه شما