علیرضا زاکانی در صحن علنی مجلس:

کاهش سرمایه اجتماعی در تهران بیشتر از سایر نقاط کشور است/ اداره شهر تهران با به میدان آمدن مردم با محوریت نخبگان

نماینده مردم قم در مجلس گفت: کاهش سرمایه اجتماعی در تهران بیشتر از سایر نقاط کشور است و لازم است ارتقای آن سرلوحه اقدامات شهرداری قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی گفت: در ۱۲ سال نمایندگی مردم تهران و یک سال نمایندگی مردم قم بارها در مجلس حضور داشتم و اقدامات زیادی مثل استیضاح و ... انجام دادم؛ اما امروز روزی دیگر و کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: امروز برای خداحافظی از صحن مجلس حاضر شده ام و برای تغییر ماموریت آمده ام. این اتفاق هم تلخ و هم شیرین است. تلخ به دلیل جدایی از مجلس و شیرین به این دلیل برای خدمت به مردم است. شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و در معرض تهدید های جدی است. جریان انقلاب در مقابل انبوهی از کارهای فوری و اولویت دار قرار دارد. با وجود نارضایتی مردم از نخواستن ها و نتوانستن ها امید زیادی به یکپارچگی برای حل مشکلات وجود دارد.

زاکانی با تاکید بر سرمایه اجتماعی نظام گفت: این امر باید در صدر اقدامات ما قرار بگیرد. کاهش سرمایه اجتماعی در تهران بیشتر از سایر نقاط کشور است و لازم است احیا و ارتقا آن سرلوحه اقدامات شهر و شهرداری قرار بگیرد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصت‌های عظیم و در معرض تهدید‌های جدی است، جریان انقلاب در یک مقطع بی نظیر در تاریخ ۴۳ ساله جمهوری اسلامی و در مقابل انبوهی از کار‌های فوری و اولویت دار فرصت‌های مهمی برای خدمتگزاری در دولت، مجلس و شورا‌ها و در کنار دستگاه قضائی به دست آورده است. با وجود نارضایتی‌های زیاد مردم از ندانستن ها، نخواستن‌ها و نتوانستن‌ها در ۸ سال اخیر، امیدواری‌های زیادی نیز به انسجام و ادامه یکپارچه نیرو‌های انقلاب در قوای سه گانه و شورا‌ها برای حل مشکلات وجود دارد.

وی گفت: لازم است احیا و ارتقاء، پیوست تمام فعالیت‌های خدمتگزاران جدید مردم در شورای شهر و شهرداری تهران قرار گیرد. اداره شهر با به میدان آمدن مردم با محوریت نخبگان در تعیین اولویت ها، مشارکت در طرح‌های فنی، عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، خدماتی، بهداشتی، رفاهی و نیز سهیم کردن مردم در نتایج برنامه‌های تحولی به گونه‌ای که برای آحاد شهروندان قابل لمس باشد همراه با احترام به حقوق شهروندی و حریم خصوصی در کنار تامین حقوق اجتماعی ارتقاء معنویت و جهش شاخص عدالت در برخورداری از امکانات شهری و خدمات عمومی و ایجاد رفاه و آسایش بخشی از برنامه‌هایی است که می‌تواند سرمایه اجتماعی نظام اسلامی را ارتقاء بخشد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: به یاری و کمک کمیسیون های تخصصی در مجلس برای انجام وظایف خود در شهرداری نیازمندم. از مجلس جدا نخواهم شد. رفع مشکلات تهران، آلودگی ۳۵۰ روزه این شهر، ناپایداری ۳۵۰ هزار هکتار بافت این شهر، عدم توجه به معلولان و بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی و زیر ساخت های و حمل و نقل فرسوده و در کنار آن ضرورت ایجاد درآمد پایدار نیازمند همبستگی ملی و دولت و مجلس و دستگاه های قضائی و نهادهای انقلابی است.

وی ادامه داد: مدیریت کلانشهر تهران تک بعدی و منحصر در یک تخصص نیست و تمام مولفه‌های زندگی مردم از جمله اقتصاد، عمران، انرژی، محیط زیست، بهداشت و سلامت، حمل و نقل، فرهنگ و اجتماع، فناوری، آموزش و امنیت را در بر دارد و نیازمند مدیریت راهبردی و به خدمت گرفتن شایستگان است.

وی تصریح کرد: گر چه امروز به ضرورت جابجایی سنگر جهاد، از نمایندگی مردم قم استعفا می‌دهم و از این بابت شرمنده همه این عزیزان بویژه مراجع عظام تقلید و علما هستم، اما به لطف الهی و مدد حضرت فاطمه معصومه (سلام ا... علیها) ارتباطم را با متن مردم قم و طلاب و علما و فضلا و مراجع عظام تقلید حفظ خواهم کرد تا این مسیر فیض را برای خود نگاه دارم؛ لذا دفتر کنونی‌ام در قم تعطیل نخواهد شد و در صورت حضور در جلسات هیأت دولت، به عنوان عضوی کوچک، مطالبات و نیاز‌های اساسی مردم عزیز، بصیر و صبور و قدرشناس قم را با مشورت دو نماینده عزیز و دو خادم دیگر آستان اهل‌البیت (علیهم السلام) دنبال خواهم نمود.

رئیس مرکز پژوهش‌های قوه مقننه اظهار کرد: در دیدار‌هایی که با افراد موثر این استان و مجموعه‌های فعال انقلابی شهر بویژه آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علیمه قم، آیت الله اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه سراسر کشور، آیت الله آشتیانی نماینده ادوار مجلس و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و فضلای گرانقدر داشتم، همگان به بزرگی و اهمیت تهران و کار در ام القرای جهان اسلام تاکید داشتند. گرچه در فضای رسانه‌ای عده‌ای کوشیدند خلاف این واقعیت را تبلیغ نمایند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: از همکاران عزیزم در مرکز پژوهش‌های مجلس به‌ویژه جوانان متخصص ونخبه فعال در این مجموعه خدمتگزار تشکر می‌کنم و برای قصور‌ها و کاستی‌ها از همه نمایندگان عزیز پوزش می‌طلبم. برنامه‌های تحولی یکسال اخیر که با معاضدت ریاست و هیات رئیسه گرامی مجلس همراه بود، طبعا بدنه دانشمند و خدوم مرکز پژوهش‌ها را با فراز و فرود‌هایی مواجه ساخت که از تحمل و همراهی شان سپاسگزاری میکنم و برای مدیریت آینده آن، آرزوی توفیق و تکمیل راه طی شده را از خداوند متعال مسألت دارم و خود نیز با همه وجود در خدمت رشد و ارتقاء این مجموعه گرانسنگ و خدمت شایسته به شما همکاران عزیز خواهم بود.

زاکانی ادامه داد: خدمات متقابل مجلس و مجموعه‌های اجرائی در طی همه سال‌های گذشته یک عرف پذیرفته شده و موفق بوده است. هرگاه ضرورتی ایجاب کرده بزرگانی، چون مقام معظم رهبری از نمایندگی مجلس به ریاست‌جمهوری رفته‌اند. همچنین مجلس شورای اسلامی تا کنون ده‌ها وزیر موفق به دولت‌های مختلف هدیه کرده و انشاالله تقدیم خواهد کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در جمع ما چندین نماینده با سابقه وزارت حضور دارند از جمله دکتر مصری، دکتر حاج‌بابایی، دکتر نیکزاد، دکتر حسینی، مهندس میرسلیم، دکتر زاهدی، دکتر پزشکیان و دکتر تقی‌پور، که برخی از این عزیزان در میانه خدمت نمایندگی به دعوت رئیس جمهور وقت به دولت رفته‌اند و برخی نیز پس از وزارت، تجربه اجرائی خویش را به پارلمان و خانه ملت آورده‌اند. همچنانکه امروز ریاست مجلس، تجربه گرانسنگ سال‌ها خدمت در شهرداری تهران، ناجا و سپاه را پشتوانه خدمت در سنگر مجلس نموده است. تلقی ناتوانی نمایندگان برای انجام مسئولیت‌های اجرائی امری نادرست و نفی همه تجارب گذشته و نادیده گرفتن توانمندی همه نمایندگان به ویژه معرفی دو وزیر فعلی از مجلس است.

رئیس مرکز پژوهش‌های قوه مقننه اظهار کرد: آنچه از نظر شرع و عقل مذموم است تلاش و دست و پا زدن برای کسب مناصب دنیوی چه تقنینی، چه اجرایی و چه قضایی است و فرمایش رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مجازی خرداد ۱۴۰۰ با نمایندگان مجلس ناظر بر همین نکته بود که شخص نماینده نباید از همان ابتدا که به مجلس آمده چشم به مناصب بالاتر داشته باشد و خود را برای رسیدن به آن به آب و آتش بزند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، علیرضا زاکانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار