مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در شبانه روز گذشته نصرت آباد در غرب زاهدان با ۱۲.۵ ساعت تابش، سومین شهر آفتابی ایران در شبانه روز گذشته بوده است.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستاندر گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:  «تربت جام و بناب» تنها دو دهم ساعت بیشتر از نصرت آباد تابش داشتند و با ۱۲.۷ ساعت تابش، در صدر آفتابی‌ترین شهر‌های ایران در ۲۴ ساعت گذشته قرار گرفتند.

وی افزود: بسیاری از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان به دلیل قرارگیری در منطقه جنب حاره و کم بارش، دارای تابش آفتاب فراوانی هستند که ظرفیت بالایی برای تولید انرژی نو از تابش خورشید دارند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم به لحاظ تابش خورشید و هم به لحاظ تأمین زمین برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در استان ظرفیت قابل توجهی وجود دارد که اگر از آن استفاده شود، شاید دیگر نیازی به سوخت‌های فصلی برای تأمین برق استان و حتی استان‌های هم جوار وجود نداشته باشد.

حیدری اضافه کرد: ساعت آفتابی از پارامتر‌های اقلیمی در حال ثبت در تمام ایستگاه‌های هواشناسی است که به صورت روزانه برداشت و گزارش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در ۱۲ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک استان وضعیت تابش خورشید ثبت می‌شود که این اداره کل برنامه دارد با احداث سه ایستگاه سینوپتیک جدید، تعداد این ایستگاه‌ها را افزایش دهد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بسیاری از ویژگی‌های اقلیمی استان به دلیل کمبود زیرساخت‌های هواشناسی ناشناخته باقی مانده است که در صورت تأمین اعتبارات می‌توان این کمبود‌ها را ظرف چهار تا پنج سال جبران کرد و ظرفیت ثبت داده‌های اقلیمی در تمام استان را فراهم ساخت.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار