شرایط توپوگرافی به همراه  بلندمرتبه سازی‌ها در تشدید آلودگی هوای اصفهان سهم به سزایی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در دره‌ای قرار گرفته که زاینده رود از میان آن جاری است؛ رود و دره‌ای که باعث شده اصفهان در درازنای تاریخ و زمانی که تا به امروز از سرگذرانده در فلات مرکزی ایران شکل بگیرد. در این میان، اما شرایط خاص این دره که مهد آبادانی و زایش زنده رود شده و در جانب شمال و بلندای کوه صفه قرار گرفته است ظرفیت و توانایی ویژه یا به تعبیری توان اکولوژیکی خود را دارد.

امروز با رشد آلودگی‌های انسان ساخت مثل آلودگی ناشی از صنایع، خودرو‌ها و مصارف خانگی، نقش شرایط خاص توپوگرافی اصفهان برجسته‌تر شده است؛ شرایطی که به گفته کارشناسان با رشد جمعیت و توسعه عمودی شهر (بلندمرتبه سازی)  خارج از توان خودپالایی آن می‌تواند موجب تشدید آلودگی هوای کلانشهر اصفهان شود.  

مرتضی چه‌گونی دکترای تخصصی آلودگی محیط زیست گفت: وقتی راجع به اصفهان صحبت می‌کنیم باید بلند مرتبه سازی را با وضعیتِ توپوگرافی آن بررسی کنیم؛ اینکه بینیم این شهر در کجا واقع شده و چه شرایط توپوگرافی و اقلیمی‌ای داشته است و آیا روح حاکم  بر این شهر با بلندمرتبه سازی‌ها  همخوانی دارد؟

او ادامه داد: بلند مرتبه سازی فی نفسه بد نیست، اما اینکه با چه کیفیتی و در چه مکانی باشد، می‌تواند مساله ساز  باشد؛ بلند مرتبه‌ها از منظر سطح اشغال و ظرفیتِ برد زیست محیطی باید مد نظر قرار بگیرند؛  شهر هم به تنفس نیز دارد؛ باید تا یک  حدی در آن بارگذاری انجام شود که توان خودپالایی داشته باشد. اگر با ساختمان‌ها، حمل و نقل و صنایع بیش از توان منطقه بارگذاری کنیم؛ به شکل مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا خودش را نشان می‌دهد که نتیجه آن غیرقابل  زیست شدن آن  منطقه خواهد بود.  

 

چه‌گونی بیان کرد: ساختمان‌های بلندمرتبه و به خصوص آن‌هایی که متراکم و پیوسته هستند می‌توانند در پیدایش پدیده جزایر گرمایی و افزایش دما در سطح شهر تاثیر بسزایی داشته باشند؛ به طوری که این پدیده با آلودگی هوا در ارتباط است؛  پژوهش‌هایی که انجام و نتایج آن مشخص شده است نشان می‌دهد که نقاطی از شهر که پدیده جزایر گرمایی دارای افزایش بوده، میزان آلودگی هوا و میزان غلظت آلاینده‌ها در آن مناطق بیشتر به چشم خورده است.  


این متخصص آلودگی محیط زیست در ادامه یادآور شد: به هیچ عنوان ساختمان‌های بلند مرتبه عامل اصلی آلودگی هوا نیستند، اما می‌توانند سرعت و شدت الگو‌های باد را به خصوص در اطراف خودشان تغییر دهند و این غلظت آلاینده‌ها را افزایش می‌دهد.  

از نگاه چه گونی بررسی تاثیر بلندمرتبه سازی‌ها در تشدید آلودگی شهر اصفهان نیاز به مطالعات تخصصی و مشخص در مناطق شهری اصفهان دارد که به گفته وی  با زیرساخت‌ها و  اطلاعات موجود، امکان انجام آن چندان میسر نیست.  

وی افزود: برای اجرا و ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه و آپارتمان‌های مسکونی متراکم باید برنامه ریزی صحیح  شهری وجود داشته باشد و باید به معیار‌های زیست محیطی نیز  توجه شود که در این رابطه ضابطه مشخصی نداریم و  به نظر می‌رسد که توجه کافی  نسبت به این موضوع در مطالعات و مکان‌یابی‌ها و البته توان سرزمین و ظرفیت قابل تحمل محیط زیست نشده است.  

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار