معاون جهادکشاورزی خراسان شمالی:

خشکسالی چهار هزار و ۸۰۰ میلیون ریال به دامداران و زنبورداران استان خسارت زد

محمد محمدزاده گفت: خشکسالی چهار هزار و ۸۰۰ میلیون ریال به دامداران و زنبورداران استان خسارت زد که بیشترین آن در بخش دامداری بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمد محمدزاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت : بر اثر بروز و استمرار خشکسالی، گیاهان مرتعی حتی گیاهانی که سازگاری بالایی نسبت به خشکسالی دارند در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند و تولیدات گیاهی در این مراتع بسیار پایین آمده است.


بیشتر بخوانید 


او گفت: استمرار خشکسالی در نهایت منجر به کاهش ظرفیت علوفه مرتعی مورد نیاز دام و گیاهان خوش خوراک شده است که این وضعیت گیاهان مهاجم را جایگزین کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه این وضعیت افزایش آفات و امراض را در پی دارد گفت: با کاهش آبدهی و خشکیده شدن چشمه سار‌ها نیاز آب دام داشتی و عشایر نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

او از جمله پیامد‌های خشکسالی را کاهش وزن دام، تولیدات دامی، میزان زاد و ولد، حساس شدن دام‌ها به بیماری ها، خطر نابودی دام‌های داشتی، افزایش سقط جنین و از بین رفتن ذخایر مهم و استراتژیک ژنتیکی، کاهش و نیز کمبود منابع شرب دام و پراکنش نامناسب دام در سطح مرتع و بهره برداری نامناسب دانست.

محمد زاده گفت: عمده اثرات مستقیم خشکسالی با کمبود علوفه و تاثیر آن به سلامت حیوانات ظاهر می‌شود که این امر خود اثر قابل توجهی بر تولید مثل حیوانات و ارزش اقتصادی کل دامداری ها، ضعیف شدن سیستم ایمنی دام و افزایش تلفات در اثر بیماری‌های دامی، سقط جنین و بیماری‌های انگلی داخلی و خارجی است با بروز خشکسابی بیش از پیش شیوع پیدا می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی موجب کاهش ۲ هزار و ۹۵۰ تن گوشت قرمز و ۱۸ هزار و ۱۶۶ تن تولید شیرشده است.

در سال‌های عادی دامداران این استان بیش از ۲۲ هزار تن گوشت ۱۸۰ هزار تن شیر تولید می‌کردند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی برآورد میزان اعتبارات مورد نیاز جهت اقدامات پیشگیری ناشی از خسارت وارده به دام توسط دامپزشکی را ۲۹۴ هزار و ۵۲۷ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این میزان اعتبار برای طرح‌های دامی، طیور، آبزیان و زنبور عسل مورد نیاز است.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.