مرادنیا گفت:بر اساس مصوبه شورای تامین استان، ارسال دام از کردستان به استان‌های دیگر قاچاق نیست و هیچ دستگاهی حق ممانعت از این کار را ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، بهمن مرادنیا استاندار کردستان در سومین جلسه کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اظهار داشت: محموله‌های دام که از کردستان به استان‌های دیگر ارسال می‌شود، قاچاق نیست و نیروی انتطامی یا دستگاه‌های دیگر اجازه توقیف آن را ندارند.

او با بیان اینکه جابه جایی دام و صادرات آن از کردستان به شهر‌های مرزی و کشور‌های دیگر قاچاق محسوب می‌شود، اضافه کرد: اینکه مانع فروش و ارسال دام از استان به استان‌های دیگر شده و آن را توقیف کنیم، کار درستی نیست و فقط باعث آزار و ناراحتی مردم و دامدار می‌شویم، بنابراین توجه به مصوبات شورای تامین ضروری است.

استاندار کردستان با بیان اینکه مردم شرایط اقتصادی خوبی ندارند و نباید برای آنان مشکل ایجاد کنیم، افزود: عمل به قانون و مقررات امری ارزشمند است، اما سعی کنیم شعار‌ها را به عملکرد نزدیک کرده و برای رفاه حال مردم تمام تلاش خود را به کار گیریم.

مرادنیا به ساماندهی مرز باشماق نیز اشاره کرد و گفت: تعلل و کندی اجرای این طرح، توجیهی ندارد، بنابراین اگر این مرز برای ما مهم است باید مسائل آن را سریع‌تر مرتفع کنیم و اجرای طرح توسعه را با سرعت پیش ببریم.

او با اشاره به تزانزیت ۲ میلیارد و۴۰۰ میلیون دلاری کالا از مرز باشماق در سال جاری، افزود: این بدان معنا است که سالانه می‌توان از این مرز ۱۰ میلیارد دلار کالا ترانزیت کرد، پس دستگاه‌های مرتبط سریع‌تر برای ساماندهی مرز باشماق اقدام کنند.

استاندار کردستان بر ضرورت تجهیز مرز باشماق به ایستگاه آتش‌نشانی تاکید کرد و افزود: اگر اتفاقی ناخوشایند در مرز بیفتد، جان و مال مردم متضرر خواهد شد، پس نباید از تهدید‌های پیش‌رو و غیرقابل پیش‌بینی به راحتی عبور کرد.

ارسال مرسوله‌های پستی در کمترین زمان، رسیدگی به تخلفات حوزه پست، بررسی و رسیدگی سریع به پرونده‌های قاچاق از دیگر مواردی بود که مرادنیا بر آن تاکید کرد.

کاهش کشفیات ۴۰ درصدی داروی قاچاق

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیز گفت: براساس آمار موجود امسال،۷۱۶ هزار و ۵۹۲ قلم داروی قاچاق در استان کشف و ضبط شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

علی خداویسی اضافه کرد: میزان کشفیات لوازم آرایشی، بهداشتی ۳۱۳ هزار و ۲۳۶ قلم با ۶۶ درصد کاهش، موبایل ۲۰۰ دستگاه با ۶۴ درصد کاهش و سوخت یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۷۶۱ لیتر با ۱۶۶ درصد افزایش بوده است.

او افزود: در سال جاری کشفیات لوازم خانگی قاچاق سه هزار و ۲۵۳ دستگاه و ۴۴ درصد افزایش بوده و در همین مدت ۲۶ باند قاچاق کالا متلاشی شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۴ درصد افزایش داشت.

پیشرفت ۱۰ درصدی ساماندهی مرز باشماق

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان نیز اظهار داشت: طرح ساماندهی و توسعه مرز باشماق در حال انجام است و اکنون ۱۰ درصد پیشرفت دارد و امیدوارم با همکاری دستگاه‌ها این طرح سرعت گیرد.

محمدراشد مدرس گرجی با بیان اینکه در محوطه ترانشیپمنت کار توسعه مرز باشماق در حال انجام است، اضافه کرد: در همین محوطه با مشکل معارض مواجه شده‌ایم و همین باعث کندی عملیات ساماندهی شده است.

او با بیان اینکه پیگیر هستیم که پلیس گمرک به سامانه تردد در مرز دسترسی یابد، افزود: دستگاه‌هایی که نیاز به ساختمان اداری در گمرک در طرح توسعه دارند، می‌توانند به راهداری اعلام کنند تا زمین در اختیارشان قرار دهیم.

رشد ۳۷ درصدی صادرات کالا در کردستان

مدیرکل گمرک باشماق مریوان هم ارزش صادرات کالا از این مرز را در سال جاری ۳۰۰ میلیون دلار و ۳۷ درصد افزایش عنوان کرد و اظهار داشت: میزان ترانزیت خارجی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزشی ۲۲۷ درصد و وزنی ۱۹۸ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

فرید حق پناه گفت: امسال ۴۴ فقره پرونده قاجاق مشتقات نفتی به ارزش ۷۰ میلیارد ریال برای ۶۶ متهم تشکیل شده است.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیز با بیان اینکه امسال تاکنون ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان کشف شده است، افزود: امسال میزان کشفیات سلاح جنگی ۴۰ درصد، سوخت ۲۱۶ درصد، سیگار ۶۱ درصد و وسیله نقلیه توقیفی ۵۴ درصد افزایش یافته است.

سرهنگ افشین شاه حسینی با بیان اینکه میزان تشکیل پرونده کالای قاچاق بالای یک میلیارد ریال ارزش، ۱۵۴ درصد نسبت به پارسال افزایش افزایش دارد، ادامه داد: یکی از مشکلات پلیس گمرک در باشماق، نبود ساختمان اداری مناسب است که باید در طرح ساماندهی مرز، این مهم در نظر گرفته شود.

استان کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.