بورسیه اعطایی دانشگاه‌های انگلیس به داوطلبان افغانستانی لغو شد

وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که به دلیل بحران فعلی در افغانستان دیگر قادر به بررسی درخواست‌های ویزا برای بورسیه چیونینگ نخواهد بود، که بر وضعیت حدود ۳۵ دانشجو اثر می‌گذارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بنا بر اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، بحران فعلی در افغانستان بدین معناست که سفارت انگلیس دیگر قادر به بررسی درخواست‌های ویزا برای بورسیه چیونینگ نخواهد بود، که بر وضعیت حدود ۳۵ دانشجو اثر می‌گذارد.

روری استوارت، وزیر سابق توسعه بین‌المللی، این تصمیم را «بسیار ناامیدکننده» خواند، هم‌زمان دیوید لیدینگتون، معاون سابق نخست‌وزیر این اقدام را «از لحاظ اخلاقی» اشتباه دانست.

لیدینگتون از بوریس جانسون و دومینیک راب، وزیر خارجه، درخواست مداخله کرد و هشدار داد این دانشجویان «در معرض خطری ویژه از جانب طالبان» قرار خواهند داشت.

در نامه‌ای به این دانشجویان بورسیه پیشنهاد شده است تا پاییز ۲۰۲۲ به آن‌ها مرخصی تحصیلی داده می‌شود و تاکید شده است وزارت خارجه متعهد است «برنامه بورسیه در کوتاه‌ترین زمان ممکن دوباره برقرار شود.»

در این نامه آمده است: «شرایط فعلی حاکی از آن است که سفارت بریتانیا در کابل قادر به انجام به‌موقع بخش‌هایی از روند برنامه که لازم است در کابل صورت گیرد نخواهد بود تا داوطلبان در سال جاری شروع به تحصیل کنند.»

اما منتقدان متذکر شده‌اند که پیش‌بینی وضعیت یک سال آینده افغانستان ناممکن است‌ــ و سوال کرده‌اند چرا روند اداری در بریتانیا تکمیل نمی‌شود.

این بحث در حالی مطرح شده است که شهروندان افغانستانی که برای شورای فرهنگی بریتانیا یا در پروژه‌های دولتی بریتانیا کار می‌کردند اکنون پنهان شده‌اند و از جانشان بیمناک‌اند، زیرا کسانی که با غرب ارتباط دارند هدف قرار می‌گیرند.

آن‌ها می‌گویند از طرح اسکان سریع افرادی که به ماموریت انگلیس در افغانستان کمک می‌کردند مستثنی شده‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.