۶۴ کشور به رهبری آمریکا بیانیه صادر کرده و از صاحبان قدرت در افغانستان خواستند «خروج امن و منظم» خارجی‌ها و افغانستانی‌های خواهان خروج از این کشور را تامین کنند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با تسلط طالبان و خروج رئیس‌جمهور افغانستان، آمریکا و ۶۳ کشور دیگر درباره «خروج امن و منظم» خارجی‌ها و اتباع افغانستانی بیانیه مشترک صادر کردند.

بر این اساس، ۶۴ کشور به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و از صاحبان قدرت در افغانستان «خروج امن و منظم» خارجی‌ها و افغانستانی‌های خواهان خروج از این کشور را خواستار کنند.

در بیانیه آمده است: «با توجه به وضعیت وخیم امنیتی، ما از همه طرف‌ها تسهیل خروج امن و منظم اتباع خارجی و افغانستانی‌هایی که خواهان خروج از کشور هستند را خواستار هستیم و از این موضوع حمایت می‌کنیم و برای تضمین آن در حال تلاش هستیم».

طبق این بیانیه، «آنهایی که در سراسر افغانستان در قدرت و صاحب قدرت هستند درباره حفاظت از جان و دارایی‌های افراد و احیای فوری امنیت و نظم اجتماعی مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند.»

در بخشی دیگری از بیانیه تاکید شد: «شهروندان افغانستانی و خارجی که می‌خواهند (از افغانستان) خارج شوند باید اجازه انجام این کار به آنها داده شود، راه‌ها، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی باید باز باشد و اوضاع باید آرام بماند».

در پایان بیانیه ۶۴ کشور جهان که به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا صادر شده، آمده است: «مردم افغانستان شایسته زندگی امن و با عزت هستند. ما در جامعه بین‌المللی آماده حمایت از آنها هستیم».

گفتنی است که روز گذشته کابل در محاصره طالبان درآمد و اشرف غنی به همراه برخی از سیاسیون افغانستان، این کشور را ترک کردند.

هم اکنون طالبان بر کابل مسلط شده و فقط پنجشیر در کنترل این گروه نیست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
حالا دزدها و قاچاقچی ها می آیند ایران