رعایت برخی نکات، قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا ضرورت دارد و لازم است تا این نکات را حتما بدانیم و به آن توجه کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،اکبر آزادی کارشناس آموزش اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برای جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون سرگیجه یا افت فشار خون در هنگام تزریق واکسن لازم است صبحانه یا میان وعده ساده‌ای مصرف و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذایی سبک مانند سوپ میل شود.

او با اشاره به اینکه خواب کافی و آرام در شب قبل از واکسیناسیون نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می‌کند افزود: مصرف آب و مایعات به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا بسیار مهم است چرا که مصرف مایعات کافی نه تنها موجب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می‌شود بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولاً ترس از آمپول و یا واکسن دارند جلوگیری می‌کند.

آزادی بیان داشت: قبل از تزریق واکسن سوابق پزشکی و داشتن حساسیت را به مراقب سلامت و پزشک مستقر در محل بازگو کنید و اگر توصیه کردند که واکسن نزنید، به حرفشان اعتماد کنید.

کارشناس آموزش اورژانس پیش بیمارستانی ادامه داد : در صورت داشتن شرایط پزشکی خاصی مانند نقص سیستم ایمنی و یا بارداری حتماً به مسئولین بهداشت مرکز اطلاع دهید.

او با بیان اینکه با گذاشتن پارچه تمیز و خنک می‌توانید از مقدار درد در محل تزریق واکسن بکاهید افزود: در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون، توصیه می‌شود مایعات و غذا‌های آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود.

او از مردم خواست از مصرف شربت‌های خیلی شیرین، نوشابه‌های گازدار و بطور کلی نوشیدنی‌های خیلی شیرین که موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می‌شود خودداری کنند.

آزادی با بیان اینکه مصرف منابع غذایی منیزیم (سبزی‌های برگ سبز، غلات، حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو) و ترکیبات کافئین دار (چای سبز، قهوه) به رفع خستگی و درد بدن کمک می‌کند گفت: در خصوص ضعف و بی حالی منابع غذایی حاوی ب ۱، ب۶، ب ۱۲ شامل: (گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات) و افزودن دارچین و زنجبیل به غذا‌ها توصیه می‌شود.

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عوارض جانبی واکسن را کاملاً طبیعی دانست و اظهار داشت: این نشان دهنده عملکرد صحیح واکسن است.

او  تب و لرز، بدن درد، بی حالی، کوفتگی بدن، سردرد و خستگی را از جمله عوارض تزریق واکسن در برخی افراد عنوان کرد و افزود: این عوارض معمولاً ۱ تا ۳ روز بعد از شروع علائم، خود به خود بهبود می‌یابند و در صورت نیاز علاوه بر نوشیدن مایعات، از مسکن و تب بر استفاده کرده و استراحت کنید.

آزادی گفت: چنانچه عوارض واکسیناسیون بیشتر از ۳ روز طول کشید و یا در صورت مشاهده واکنش‌هایی نظیر تب بالای ۳۸.۵ درجه و التهاب مفاصل، به پزشک مراجعه کنید.

او در پایان توصیه کرد: در صورت مشاهده واکنش‌های شدید حساسیتی، تشنج، علایم مشکوک و کاهش سطح هوشیاری، افراد به بیمارستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.