بایدن و دستیارانش تلاش می‌کنند آنچه در افغانستان رخ داد را به فراموشی بسپارند، ولی این ماجرا دست کم تا مدتی دامن گیر آن‌ها خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، دولت آمریکا نخواهد توانست از پیامد‌های حوادث اخیر در افغانستان فرار کند.

محمد العلمی، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در واشنگتن گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی برای ارائه تفسیر‌ها و توجیهاتی درباره سیاستش در افغانستان تلاش کرد. دولت بایدن از انتقادات تند در امان نبوده است. شاید خروج از افغانستان با گذشت ۲۰ سال جنگ ضروری بود، اما امکان ساماندهی منظم خروج از این کشور وجود داشت.

او در ادامه گفت: بایدن و دستیاران او تلاش می‌کنند آنچه را رخ داد به فراموشی بسپارند و به دنبال آن هستند که از تکرار صحنه‌های چند روز پیش در کابل جلوگیری کنند، اما به نظر می‌رسد این ماجرا دست کم در کوتاه مدت، دامن گیر آن‌ها خواهد بود. بایدن با کاهش محبوبیتش بین شهروندان آمریکایی تاوان آن را پس می‌دهد. محبوبیت بایدن نخستین بار به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

خبرنگار این شبکه افزود: رفتار طالبان در چند هفته آینده ممکن است دولت بایدن را بیش از پیش در تنگنا قرار دهد. بعضی از آمریکایی‌ها و فعالان حقوق بشر پیش بینی می‌کنند شرایط آینده افغانستان در این زمینه نامناسب باشد. دولت بایدن و نهاد‌های مختلف آن تلاش می‌کنند تمرکز افکار عمومی آمریکا را به آنچه در فرودگاه کابل رخ داد، تغییر دهند. بایدن مجبور شد مرخصی خودش را کوتاه کند و از کمپ دیوید به کاخ سفید بازگردد.


بیشتر بخوانید:

محبوبیت بایدن از آغاز ریاست جمهوری به پایین‌ترین سطح رسید

بایدن: هیچ راهی برای خروج بدون آشوب از افغانستان نداشتیم


این گزارش می‌افزاید: رئیس جمهور آمریکا به این علت انتخاب شد که در صحنه سیاست خارجی تجربه زیادی دارد، به همین علت آنچه در افغانستان رخ داد، برای مردم آمریکا قابل قبول نیست، زیرا در نهایت شخص بایدن مسئول است. بایدن تلاش کرد بخشی از مسئولیت را بر عهده دولت سابق آمریکا بیاندازد که با طالبان، بدون موافقت دولت افغانستان، توافقنامه امضا کرد. بایدن همچنین ارتش افغانستان را مسئول بروز این شرایط معرفی کرد. انتقاد از بایدن به علت خروج از افغانستان نیست، بلکه به علت شیوه و سازماندهی این اقدام است. بسیاری از آمریکایی‌ها آنچه را در افغانستان رخ داد با ویتنام مقایسه می‌کنند، به ویژه که بسیاری از جزئیات آن شبیه حوادث افغانستان است. تصاویر فرودگاه کابل نه تنها یادآور شکست آمریکا در افغانستان بود، بلکه وجهه واشنگتن را هم بیش از پیش مخدوش کرد و نشان داد که در اجرای حداقل ماموریت خروج از افغانستان هم عاجز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
این نظرات نیاز به تحلیل معکوس دارد،،، آمریکا آگاهانه و با هماهنگی کامل باطالبان...... انجام داد و حالا عربستانی دیگر در خاک افغانستان تاسیس کرد تا ایران و ایرانی محدود و محدودتر شود!!!!! خدایا آن ده که آن به
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۳۶ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
اشرف غنی باید فکر اینجا رو میکرد وقتی جمهوری اسلامی برای آب هیرمند هشدار بهش میداد و تقاضا نفت میکرد حالا باید فرار کنه
آخرین اخبار