به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با صرفهترین و نزدیکترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان محسوب میشود به همین منظور پس از وقفهای چند روزه ترانزیت کالا به آن کشور مجددا آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر در افغانستان سبب بسته شدن پایانه مرزی میلک از ۱۴ مرداد شده بود که مجددا با تلاشهای صورت گرفته از ۱۸ مرداد بازگشایی و از ۲۴ مرداد تردد کامیونهای حامل بار به آن کشور رواج یافت و هم اینک حمل کالا در جریان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با تخفیفهای در نظر گرفته شده، چابهار ارزانترین و با صرفهترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب میشود، خاطرنشان کرد: هم اینک علاوه بر تخفیفهای سازمان بنادر معافیتهای منطقه آزاد نظیر معافیتهای مالیاتی و گمرکی را شاهد هستیم که امسال میتواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را به دنبال داشته باشد.
آقایی گفت: مشوقهای ویژهای برای فعالیت در بندر چابهار با هشت و نیم میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری در نظر گرفته شده است تا این منطقه به یکی از قطبهای مهم تجاری و اقتصادی تبدیل شود.
وی از جمله مشوقهای در نظر گرفته شده را تخفیف ۸۰ درصدی برای حقوق وعوارض وارده بر کشتی ها، ۸۰ درصد هزینه توقف وارد بر کشتی ها، ۶۰ درصد هزینههای راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتی ها، تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی وترانزیت خارجی و تخفیف ۷۵ درصدی برای انبارداری کانتینر خالی عنوان کرد.
آقایی همچنین از جمله مشوقهای غیر تعرفهای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخشهای غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطههای نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار عنوان کرد.
وی گفت: اعمال نشدن رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اراضی به مدت پنج سال در مدلهای مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدلهای مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در کلیه قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از دیگر مشوقها در بنادر چابهار است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندرچابهار به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در جنوب کشور و در بخش شمالی دریای عمان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی از طریق اقیانوس هند از مهمترین ظرفیتهای ترانزیتی این بندر اقیانوسی ایران در منطقه است.
آقایی تصریح کرد: بندر چابهار به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در آیندهای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور جایگاه ویژهای در ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق - غرب خواهد داشت.
وی گفت: بندر چابهار به عنوان دروازه ترانزیتی کشور با ۵۴۱ کیلومتر مرز دریایی در کریدور شرق - غرب نیز میتواند در زمینه ترانزیت و ترانشیب کالا به بنادرجنوبی کشورهای خلیج فارس ایفای نقش کند و با افتتاح طرح توسعه فاز اول بندر چابهار این بندر به عنوان یکی از کانونهای داد و ستد و تجارت بین المللی در کشور مطرح خواهد شد.
آقایی بیان کرد: در سال ۱۳۵۲ طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکاران مربوطه منعقد شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.
انتهای پیام/گ