وزیر خارجه روسیه گفت مسکو با ایده آمریکا مبنی بر استقرار نیرو‌های آمریکایی در آسیای مرکزی در جنوب مرز روسیه مخالف است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو نمی‌خواهد نیرو‌های آمریکایی را در آسیای مرکزی در جنوب مرز روسیه ببیند.

وال استریت ژورنال هفته گذشته گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار ۱۶ ژوئن خود با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با ایده استقرار نیرو‌های آمریکایی در آسیای مرکزی مخالفت کرد. هیچ یک از روسای جمهور در مطبوعات بعدی خود در ماه ژوئن به این مسئله اشاره نکردند.

دولت های کشورهای آسیای میانه پیش از این ایده انتقال ارتش آمریکا به یکی از چندین کشور نزدیک را پس از خروج از افغانستان رد کردند.

بر همین اساس سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: «اولا روسیه موافقت نامه ای را با این کشورها امضا کرد که بر اساس آن همه اعضای  سازمان پیمان امنیت جمعی"CSTO" موظفند استقرار نیروهای خارجی در خاک یک کشور عضو را تأیید کنند. دوما با استقرار سربازان آمریکایی که هدف آنها این است که افغانستان را در معرض دید قرار دهند و در صورت نیاز آن را بمباران کنند، این کشورها بلافاصله خود را به هدف حملات تبدیل خواهند کرد.»

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد شک دارد که هیچ یک از کشور‌های این منطقه واقعا مایل به پایان دادن به اهداف اصلی خود فقط برای کمک به آمریکا و برآورده شدن ابتکارات آن باشند.

لاوروف پیش از این گفته بود وقتی این ایده برای اولین بار در رسانه‌ها مطرح شد  هیچ کشوری از آسیای میانه علاقه‌ای به آن نشان نداد.

لاوروف، گفتگو‌های ماه گذشته با آمریکا را در خصوص ثبات راهبردی دلگرم کننده دانست، اما تاکید کرد به باور روسیه فرآیند کاهش تنش با آمریکا بسیار سخت است.

او گفت با این که چند ماه از برگزاری اجلاس ژنو گذشته است، سیاست آمریکا در خصوص همکاری با روسیه همچنان ناپایدار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار