چین، محور دیدار کامالا هریس با رئیس جمهور ویتنام

معاون رئیس جمهور آمریکا در دیدار با رئیس جمهور و دیگر مقامات بلند پایه ویتنام بر لزوم برقراری امنیت در دریای جنوبی چین تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، معاون رئیس جمهور آمریکا در دیدار با مقامات بلند پایه ویتنام بر حمایت واشنگتن از افزایش امنیت دریایی هانوی برای مقابله با قاطعیت رو به افزایش پکن در دریای جنوبی چین تاکید کرد.

به گفته یکی از مقامات کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا امروز (چهارشنبه) در دیدار با نگوین خوان فوک، رئیس جمهور ویتنام، آنه ژوان، معاون رئیس جمهور و  فام مین چین، نخست وزیر ویتنام، اطلاعاتی از کشتی‌های جنگی آمریکا برای برقراری امنیت در دریای جنوبی چین، ارائه داد.

هریس در دیدار با رئیس جمهور ویتنام گفت: ما باید فشار را بر پکن بیشتر کنیم تا به کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریا‌ها پایبند باشد و ادعا‌های قلدرمابانه و دریایی بیش از حد آن به چالش کشیده شود.

در جریان مذاکرات، هریس ارسال واکسن به ویتنام برای مقابله با شیوع کرونا را پیشنهاد کرد و از راه اندازی چندین برنامه به منظور کمک به مقابله با تغییرات آب و هوا خبر داد.

سفر هفت روزه هریس به سنگاپور و ویتنام بخشی از استراتژی وسیع‌تر آمریکا برای جذب متحدان است که واشنگتن امیدوار است بتواند نفوذ روزافزون امنیتی و اقتصادی چین در منطقه را به چالش بکشد.

هریس دیروز سه شنبه در سفر به سنگاپور هم  پکن را به زورگیری و ارعاب برای حمایت از ادعا‌های غیرقانونی در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین متهم کرد. چین اظهارات وی را رد و اعلام کرد: واشنگتن سعی می‌کند بین پکن و همسایگانش در جنوب شرقی آسیا اختلاف ایجاد کند. 

طی چند سال گذشته، تنش بین چین و ویتنام در دریای جنوبی چین همچنان بالا بوده و ویتنام بی سر و صدا از استراتژی هند-اقیانوس آرام آمریکا  که در آب‌های مورد مناقشه علیه چین موضع سختی گرفته، حمایت کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار