قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس یک بیماری فرصت طلب و عفونت قارچی به شمار می‌آید که در بیماران دارای نقص ایمنی سلولی ایجاد می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علیرضا جانبخش یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت : علایم و نشانه‌های بیماری قارچ سیاه ابتدا بصورت زخم کوچک در مخاط بینی، پوست بینی و یا کام سخت و گرم دیده می‌شود و به سرعت این زخم منتشر و سیاه رنگ می‌شود.

او گفت : این بیماری مخاط، زیر مخاط و استخوان‌های مخاط را درگیر و باعث سوراخ شدن استخوان و انتشار به فضای سینوس می‌شود.

او افزود: بیماری قارچ سیاه معمولا در دستگاه تنفسی فوقانی است، اما گاهی علائم معمولا در ریه بصورت ذات ریه و مغز بصورت عفونت و آبسه‌های مغز هم دیده می‌شود که ممکن است موجب اختلال بینایی، تشنج و یا فلج اندام‌ها در بیمار شود.

 علیرضاجانبخش افزود: شایعترین عارضه درگیری در این بیماری مخاط بینی، دهان، چشم و درگیری سینوس‌ها هست و به سرعت بیمار دچار تخریب در غضروف و استخوان‌ها می‌شود، همچنین علائم بصورت تغییر رنگ به شکل سیاه، خوردگی استخوانی و خارج شدن ترشحات خونی از دستگاه تنفسی فوقانی و یا تحتانی است.

این متخصص بیمار‌ی های عفونی با بیان اینکه قارچ سیاه معمولا مسری نیست، ادامه داد: این بیماری در افراد سن بالا و کسانی که دارای نقص سیستم ایمنی سلولی هستند مثل بیماران دیابتی، سرطانی‌ها و بیماران پیوندی بیشتر بروز پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه خود بیماری کرونا زمینه‌ای را برای ابتلا به بیماری قارچ سیاه ایجاد نمی‌کند، گفت: ولی چون افراد دیابتی در صورت ابتلا به کرونا باید از دارو‌های استروییدی و کورتون استفاده کنند این امر موجب بالا رفتن قند و غیر قابل کنترل شدن قند خون در افراد دیابتی می‌شود و یا کسانی که دیابت پنهان دارند استفاده از دز بالای کورتون موجب می‌شود که این افراد به قارچ سیاه مبتلا شوند.

 جانبخش افزود: بیماران دیابتی باید برای کنترل قند خون حتما رژیم‌های غذایی مناسب استفاده کرده و دارو‌های خود را به موقع مصرف کنند.

او افزود: بیماری قارچ سیاه در ایام کرونا در بسیاری از شهر‌ها مشاهده شده و در کرمانشاه نیز در یک دوره‌ای مشاهده شده است که حدود ۱۰ نفر مبتلا شدند و متاسفانه بیشتر آن‌ها فوت کردند.

 جانبخش گفت: بیماری قارچ سیاه قدرت کشندگی زیاد دارد بویژه در مواقعی که مغز و ریه را درگیر می‌کند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.