غرب هرمزگان قطب پتروشیمی کشور می شود

با راه اندازی صنایع انرژی در پارسیان، غرب هرمزگان در دهه آینده قطب پتروشیمی کشور می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، ۳۰۰ کیلومتر دورتر از بندرعباس در منطقه صنایع انرژی پارسیان  نیروهایش همت می‌کنند تا اینجا به بزرگترین کانون تولید پتروشیمی کشور تبدیل شود. طرح‌هایی که قرار است در افق ۱۵ ساله برای حدود ۶۰ هزار نفر نیرو شغل ایجاد کند،   اکنون همه زیرساخت‌های  آب، برق، گاز راه اندازی شده است و دو هزار نیرو در تلاشند تا اهداف این منطقه زودتر محقق شود.

با راه اندازی کامل صنایع انرژی پارسیان، غرب هرمزگان کانون اصلی تولید محصولات پتروشیمی در ایران و منطقه می‌شود. نزدیکی به عسلویه و دسترسی به آب‌های آزاد از مزیت‌های سرمایه گذاری در این منطقه است.

غرب هرمزگان قطب پتروشیمی کشور می شود

شهرستان پارسیان سومین هاب پتروشیمی کشور می‌شود

این هاب در منطقه انرژی در پارسیان در ۱۰ هزار هکتار زمین و از ۱۶ سال پیش در حال ساخت است و مساحت این منطقه هزار هکتار بزرگ‌تر از کیش است.

بیشترین سهم سرمایه گذاری و فعالیت در این منطقه به مجتمع‌های پتروشیمی اختصاص دارد  که بیش از ۲ هزار هکتار از این منطقه برای ساخت صنایع پتروشیمی اختصاص داده شده است.

وجیه اله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو می‌گوید: در افق ۱۵ ساله برای تولید ۱۸ میلیون تن محصول پتروشیمی برنامه ریزی شده  که تاکنون ۶ طرح به شرکت‌های داخلی واگذار شده است.

او افزود: ۱۵۷۵ هکتار از اراضی این منطقه شامل سایت شماره ۱ و ۲ در پهنه شمالی و سایت شماره ۳ در پهنه جنوبی منطقه ویژه به این صنعت اختصاص داده شده است.

اختصاص ۲۵ میلیون متر مکعب خوراک از عسلویه به این منطقه و نزدیکی به خط لوله گاز و بندر و دریا از فرصت‌های سرمایه گذاری برای فعالان پتروشیمی است.با بهره برداری از این منطقه ایران به کشور نخست در صادرات محصولات پتروشیمی در خاورمیانه  و با تحقق سرمایه گذاری‌ها منطقه انرژی در پارسیان سومین هاب پتروشیمی در کشور پس از عسلویه و بندرماهشهر تبدیل می‌شود.

فاصله این منطقه تا عسلویه (بزرگترین مجتمع گازی ایران) ۳۰ کیلومتر است.برای توسعه منطقه انرژی در پارسیان بر توسعه چند وجهی آن در حوزه صنایع انرژی بر از جمله فولاد و الومینا نیز تاکید شده است.در افق ۱۵ ساله فولاد بیشترین تولید را پس از پتروشیمی در این منطقه دارد.

غرب هرمزگان قطب پتروشیمی کشور می شود

هرمزگان تکمیل کننده زنجیره فولاد کشور می شود

در افق ۱۵ ساله برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در هرمزگان برنامه ریزی شده است که پارسیان به علت همجواری با دریا و منابع آبی فراوان یکی از این مناطق است. قرار است ۴ میلیون تن فولاد در این منطقه تولید شود.

سعیدزرندی معاون طرح و برنامه وزرات صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: برای تکمیل زنجیره فولاد در کشور به تدریج صنایع انرژی بر به استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان منتقل می‌شود.

علامه مدیر عامل منطقه انرژی بر پارسیان می‌گوید: تولید ۴ میلیون تن انواع محصولات فولادی و تکمیل زنجیره ارزش فولاد در زمینی به مساحت ۴۱۴ هکتار و در پسکرانه بندر پارسیان برای سرمایه گذاری در صنعت فولاد در نظر گرفته شده است.

 

غرب هرمزگان قطب پتروشیمی کشور می شود

ساخت کارخانه آلومینا در پارسیان از سال آینده

ساخت کارخانه تولید آلومینای پارسیان با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن از دیگر این طرح هاست.

مدیرعامل صنایع انرژی بر پارسیان می‌گوید: ۴۲ هکتار زمین برای ساخت کارخانه تولید آلومینا در این منطقه به بخش خصوص واگذار شده است.

علامه می‌افزاید: پیش بینی می‌شود تا سال آینده و با تکمیل مطالعات ارزیابی محیط زیست و مطالعات اقتصادی امکان اجرای این صنعت در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان فراهم شود.

وی گفت: اجرای این طرح بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و به منظور حمایت از بخش خصوصی برای مشارکت و سرمایه گذاری انجام و زمینه اشتغال هزار نفر به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

تولید ۴ میلیون تن پودر آلومینا جهت استفاده در مجتمع آلومینیوم لامرد واقع در منطقه ویژه اقتصادی لامرد و همچنین مصرف در مجتمع‌های آلومینیوم قابل احداث در منطقه پارسیان و همچنین جهت استفاده در سایر مجتمع‌های آلومینیوم کشور و یا حتی با هدف صادرات از فرصت‌های سرمایه گذاری در این منطقه  است که ۴۰ هکتار از اراضی این منطقه به صنعت آلومینا اختصاص داده شده است.

آلومینا نوعی ماده شیمیایی غیر آلی به رنگ سفید متمایل به صورتی است که برای تولید فلز آلومینیوم از آن استفاده و از هر تن آلومینا ۵۰۰ کیلو گرم آلومینیوم تولید می‌شود. در کنار مواد اولیه، راه اندازی کارخانه آلومینیوم با تولید ۶۰۰ هزار تن در دستور کار است.

همچنین تولید ۶۰۰ هزار تن آلومینیوم در طرح جامع این منطقه و در افق طرح لحاظ شده است. زمینی به مساحت ۲۲۱ هکتار برای تولید محصولات آلومینیوم در پسکرانه بندر پارسیان در نظر گرفته شده است. احداث ۲ واحد کارخانه آلومینیوم ۳۰۰ هزار تنی از فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش صنعت آلومینیوم در این منطقه است.

رفع کامل بیکاری غرب هرمزگان

با تکمیل کامل این طرح‌ها همه جوانان پارسیانی وشهرستان‌های مجاور اشتغال می‌یابند، اکنون ۲ هزار نفر در این منطقه اشتغال دارند و پیش بینی شده است تا ۱۴۱۴ به حدود ۴۰۰ هزار نفر برسد.

فریدون همتی استاندار هرمزگان می‌گوید: اشتغال در این منطقه روند صعودی دارد و ۱۰۰ نفر سال ۹۵ اکنون به ۲ هزار نفر و با بهره برداری از همه طرح‌ها به ۶۰ هزار اشتغال مستقیم و ۳۰۰ هزار نفر غیر مستقیم می‌رسد و شکوفایی زیادی در صنعت حمل و نقل، بیمه، حوزه دریایی و صنایع پشتیبان ایجاد می‌کند.

به گفته استاندار اولویت استخدام نیرو‌های بومی است و ۹۰ درصد نیرو‌های فعلی نیز بومی هستند.توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه کمک زیادی در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌کند که یکی از این زیرساخت ها بندر اختصاصی است.

غرب هرمزگان قطب پتروشیمی کشور می شود

ساخت بزرگترین بندر معدنی و پتروشیمی کشور

نخستین و بزرگترین بندر تخصصی صنایع معدنی و پتروشیمی کشور با ایجاد ۱۹ پست اسکله با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۴۰ میلیون تن در منطقه ویژه پارسیان در حال ساخت است که یکی از دستاورد‌های مهم در زمان تحریم هاست.

علی اصغر علامه،مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان می‌گوید: در این بندر با آبخور ۱۷ و نیم متری امکان پهلوگیری شناور‌های با ظرفیت ۶ هزار کانتینر (TEU) و فله خشک تا۱۰۰ هزار تن لحاظ شده است.

او می‌افزاید: فاز نخست بندر با ۴ پست اسکله (فله خشک، فله مایع، کالای عمومی و کانتینری مشترک) با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۹ میلیون تن اکنون ایجاد شده است.

قرار است تا سه سال آینده همه ظرفیت‌های این بندر در کنار سرمایه گذاری‌های جدید به پویایی کامل برسد.

رضاپور فرماندار پارسیان هم می‌گوید:فاز نخست بندرمعدنی پارسیان با ظرفیت بارگیری ۹ میلیون تن راه اندازی شده است و سایر فاز‌های این بندر شامل فاز دوم  با ظرفیت ۱۸ میلیون تن، فاز سوم با ظرفیت ۳۰ میلیون تن و فاز نهایی با ظرفیت ۴۰ میلیون تن از فرصت‌های سرمایه گذاری در مراحل بعدی این بندر می‌باشد.

غرب هرمزگان قطب پتروشیمی کشور می شود

ساخت پایانه های ریلی و جاده ای

این بندر با بزرگراه ساحلی جنوب  و خطوط ریلی به مرکز و دیگر نقاط کشور متصل می‌شود.

مدرس معاون عمرانی استانداری هرمزگان می‌گوید:یک پایانه ریلی و جاده‌ای در سایت شمالی و برای بارانداز کالا و تغییر سیستم حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و انجام سایر خدمات حمل و نقلی و ترابری و انبار کالا در نظر گرفته شده که به مساحت ۱۱۵ هکتار است.

مزایای اختصاصی منطقه انرژی بر پارسیان

در این منطقه مزایای متعددی برای جذب سرمایه گذران اختصاص یافته است.

مدیر عامل ایمیدرو می‌گوید: نزدیکی به بزرگترین منبع گاز جهان و پالایشگاه گاز در منطقه ویژه انرژی پارس، دسترسی آسان به آب‌های آزاد، زیر ساخت‌های هوایی واختصاص ۲۰ میلیون متر مکعب در روز به منطقه و تخصیص زیرساخت‌های برق، گاز و آب از مزایای سرمایه گذاری در این منطقه است.

جعفری می‌افزاید: ۳ هزار هکتار زمین به سرمایه گذاران آماده واگذاری است که ۳۰ درصد مبلغ زمین پیش پرداخت و ۷۰ درصد باقیمانده طی زمان اجرای طرح و یا بعد از بهره برداری دریافت می‌شود.

به گفته این مسئول معافیت‌های گمرکی نیز برای واردات تجهیزات، حمایت برای اخذ وام از طریق منابع داخلی و خارجی، مشاوره در تمام مراحل اجرای طرح و اخذ مجوز اشتغال برای کارکنان خارجی سرمایه گذاران از مهمترین مزایا در این منطقه است.

تا کنون در منطقه دو واحد پتروشیمی با مجموع سرمایه گذاری بیش از ۴ میلیارد دلار، یک واحد انبار مجتمع آلومینیوم جنوب و یک واحد آب شیرین کن عملیات اجرایی خود را آغاز کرده اند.

منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با هدف استقرار و تولید ۴ میلیون تن فولاد، ۱۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی، ۶۰۰ هزار تن آلومینیوم و ۴ میلیون تن آلومینا، ۴۳۰۰ مگاوات برق در سال و احداث بندر پارسیان با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۴۰ میلیون تن و با تاسیسات آب شیرینکن با هدف جذب سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری از سال ۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد.

صنایع انرژی‌ بر به آن گروه از صنایع اطلاق می‌ شود كه سهم انرژی مصرفی آن­ها در هزینه‌ های تمام شده محصول نهایی، نسبت به دیگر عوامل تولید از قبیل مواد اولیه، نیروی كار و غیره، در مقایسه با صنایع دیگر بالا است و نقش تعيين‏ كننده ‌ای در قیمت نهایی محصول آنها دارد. صنایع انرژی ‏بر عموماً صنایع سرما‏يه ‏ای و واسطه ‏ای هستند و به عنوان صنایع بالادستی می ‏توانند زنجيره ‏ای از صنایع پايين ‏دستی را در کشور ایران و منطقه خاورمیانه گسترش دهند.

با راه اندازی این منطقه هم بیکاری در منطقه ریشه کن و هم ایران تولید کننده اصلی محصولات پتروشیمی در خاورمیانه می شود و از خام فروشی مواد معدنی و نفتی در کشور جلوگیری می شود.

گزارش از محمد امیرمحمدی

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ماهشهری
۱۳:۰۲ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
مایه بدبختی ما مردم خوزستان هستند اینها