ایران در جایگاه اول منطقه در حوزه تولید دارو‌های بیوتکنولوژی

مدیر بیوتکنولوژی یک شرکت داروسازی گفت: کشور ما طی سالیان گذشته پیشرفت چشمگیری در عرصه تولید داروهای بیوتکنولوژی داشته است.

امیرحسین باغ شیخی، دکترای بیولوژی سلولی و مولکولی و مدیر بیوتکنولوژی یک شرکت داروسازی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در طی سالیان طولانی بحثی که در مورد مولکول‌های دارویی مطرح میشد، غالباً دارو‌های ژنریک بر پایه ترکیبات شیمیایی بود. پس از آن با گسترش علم زیست فناوری، نسل جدیدی از دارو‌ها تحت عنوان دارو‌های بایوتک وارد بازار دارویی شدند. این دسته از دارو‌ها برپایه تکنولوژی زیستی هستند. در واقع در این فرآیند، سلول‌های زنده به استخدام در می‌آیند و با دستکاری‌های ژنتیکی که روی آن‌ها انجام می‌شود وادارشان می‌کنیم تا برای ما داروی مورد نظر را تولید کنند که این دارو‌ها می‌توانند پروتئین و یا ترکیبات خاصی باشند.

او افزود: در نتیجه دارو‌های بایوتک به تکنولوژی بسیار بالاتری نسبت به دارو‌های ژنریک و شیمیایی نیاز دارند، زیرا در طی فرآیند تولید با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه هستند.

باغ شیخی افزود: در قسمت تولید دارو‌های بیوتکنولوژی دو بخش مهم وجود دارد یک بخش بالادست و یک بخش پایین دست. در بخش بالادستی، سلول‌های میزبان که می‌توانند باکتری، مخمر و یا سلول‌های CHO باشند را تکثیر می‌کنیم و در قسمت پایین دست، فرآیند استخلاص را انجام می‌دهیم.

او ادامه داد: بعد از انقلاب شکوهمند ایران، توجه ویژه‌ای به محصولات بایوتک و فرآورده‌های این حوزه شد. این مهم باعث شد تا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد زیست فناوری کشور، حمایت‌های ویژه‌ای را از این صنعت داشته باشند.

باغ شیخی بیان کرد: در ستاد زیست فناوری کشور بیش از پیش به حوزه تخصصی زیست فناوری توجه شده و با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در حال حاضر، ایران اسلامی در جایگاه اول منطقه در حوزه تولید دارو‌های بیوتکنولوژی قرار بگیرد. همچنین امروزه تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان به واسطه این حمایت‌های انجام شده از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد زیست فناوری کشور در این عرصه فعالیت می‌کنند.

او گفت: حمایت‌های صورت گرفته طی ۴۳ سال انقلاب، سبب شد تا دانشمندان جوان ما بتوانند در پاندمی کرونا خوش بدرخشند و موفق به تولید واکسن با انواع پلتفرم‌ها شوند.

باغ شیخی اظهار کرد: با توجه به اهداف مطرح شده در سند ملی زیست فناوری کشور که می‌بایست تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق گردد، امروز شرکت داروسازی ما توانسته گام موثری را در رسیدن به اهداف این سند ملی بردارد.

از جمله اتفاقاتی که تا کنون رقم خورده:

۱ -توسعه فعالیت‌های تولیدی، کاربردی و پژوهشی هدف محور در حوزه زیست فناوری
۲ -تربیت نیرو‌های انسانی متخصص در حوزه زیست فناوری دارویی
۳ -ایجاد زمینه‌های لازم برای گسترش فعالیت شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان


بیشتر بخوانید 

ایران در جایگاه اول منطقه در حوزه تولید دارو‌های بیوتکنولوژی


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار