اوسط هاشمی گفت: نباید به راحتی تن به پذیرش نیروی بدون مهارت داد و اصول فنی و مهندسی و مهارتی بایستی در هر پروژه چه در قالب ساختمان و چه در قالب خط ریلی هزار کیلومتری رعایت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اوسط هاشمی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و سازمان نظام مهندسی کشور اظهار کرد: بدون تردید این تفاهم یکی از موثرترین و فراگیرترین تفاهم نامه‌هایی است که در طول این دو سال منعقد شده، است همچنین با بیش از ۷۰ بنگاه فعال اقتصادی در سطح کشور از جمله بهترین‌ها و موثرترین‌ها بنگاه ها همکاری خواهیم کرد.

وی افزود: اثرات و برکات این تفاهم در لایه‌های مختلف اقشار جامعه نمایان خواهد شد. گیرنده‌ این خدمات در بخش‌های مختلف احداث ساختمان هستند، که می‌تواند هم در حوزه‌ احداث و نگهداری و نیز مراقبت از ساختمان خدمات دریافت کنند.

هاشمی بیان کرد:در این حوزه باید گفت تلاش‌های خوبی صورت گرفته که لازم و ضروری بوده است، اما پوشش دهنده‌ همه‌ی نیاز‌ها نبوده و موجب ایجاد پیوندی قوی و موثر و نیز نفوذ اثر و ارتقای به افراد تحصیل کرده‌ جامعه نشده است.

وی ادامه داد: این مسئله امروزه جزو الزامات جامعه شده است، زیرا هنگامی که از مراکز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح کشور بازدید داریم و یا آمار‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم مشخص می‌شود که بیش از ۴۵ درصد ورودی کارگاه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی و فنی تشکیل می‌دهد و درصد حضور رشته های علوم انسانی در کارگاه ها کمتر است.

هاشمی ادامه داد: همکاری میان نظام مهندسی کشور و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای امروز خودش را در تفاهم نامه نشان می‌دهد که اراده‌ ارزشمندی خواهد بود و موجب می‌شود تا سطح کیفی خدمات، نظارت، اطمینان بخشی در جامعه  ارتقا پیدا کند.

وی یادآور شد:امیدواریم بتوانیم پیام این امر مهم را مبنا قرار دهیم تا به لزوم ایجاد دید فنی و مهندسی برسیم، همچنین حضور در هر کارگاه نیازمند وجود یک مهندس با دید وسیع فنی و مهندسی است که بر نیروی با مهارت برای بودن در هر موضع کاری در کارگاه ارزش گذاری کند.

هاشمی عنوان کرد: نباید به راحتی تن به پذیرش نیروی بدون مهارت داد و اصول فنی و مهندسی و مهارتی نیز بایستی در هر پروژه چه در قالب ساختمان و چه در قالب خط ریلی هزار کیلومتری رعایت شود.

وی ادامه داد: صیانت از تردد و تضمین سلامت مسافرین و نیز گردش اقتصادی کشور، حفاطت از سرمایه‌ی افراد و حقوق شخصی جزو الویت‌های ما است که همه‌ی موارد برای سازمان فنی و حرفه‌ای از زاویه‌ی دید ارزش زایی دارای اهمیت است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: در این تفاهم نامه از اختیارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کسر و به اختیار و اعتبار سازمان نظام مهندسی افزوده شده است و قرار است ظرفیت فنی و مهندسی تیم سازمان نظام مهندسی با هم افزایی هدف گذاری شود.

وی بیان کرد: مسئله آموزش و سنجش توسط مربیان سازمان نظام مهندسی در کارگاه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند موضوعیت پیدا کند و فقط به مربیان سازمان فنی و حرفه‌ای محدود نشود.

هاشمی گفت: همچنین در این قرار داد اضافه شده که بحث سنجش ساختمان ها  توسط سازمان نظام مهندسی کشور انجام شود.

وی ادامه داد: امر سنجش توسط سازمان نظام مهندسی با نظارت سازمان فنی حرفه‌ای انجام خواهد شد و نیز مدارک از طریق سازمان آموزس فنی و حرفه‌ای به افراد قابل ارائه خواهد بود.

هاشمی افزود: مسئله تربیت مربی یکی مواردی است که در این تفاهم نامه به آن اشاره شده است، مرکز تربیت مربی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کرج قرار دارد که شامل ۱۷ دپارتمان تخصصی می‌شود.

وی ادامه داد: تمام مربیان کشور در این مرکز آموزش می‌بینند، با تلاش و همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و نیز تمرکز زدایی تعداد این دپارتمان‌ها به ۶۷ مرکز افزایش پیدا کرده است.

هاشمی بیان کرد: با توجه به ظرفیت استان‌ها و نوع قابلیت‌های هر منطقه نقش‌های ملی و بزرگ را بین استان‌های کشور توزیع شده است، همچنین دپارتمان ملی گاز و نفت را به عسلویه تحویل داده ایم که این موضوع در سازمان فنی و حرفه‌ای امری بی سابقه محسوب می‌شود ودر گذشته سازمان تا به حال به این مسائل ورود نداشته است.

وی گفت: نگرش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای عبور از بخش خدماتی و قبول نقش‌های راهبری و هدایت است، همچنین ورود به عرصه‌های تخصصی که درگیر اقتصاد کلان کشور که می‌تواند نقش موثری داشته باشد شامل برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای خواهد شد.

هاشمی ادامه داد: دامنه‌ی اختیار بخش دولتی و خصوصی در وضعیت افزایش قرار دارد که از مزایای آن تمرکز از روی آزمون و آموزش وجود نخواهد داشت، و در حال تفویض اختیار آزمون و آموزش هستیم.

وی یادآور شد: در طی ۴۰ سال گذشته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دارای ۵ هزار و ۴۰۰ استاندارد در سطح کشور بوده است و نیز بر اساس پیشرفت در حوزه‌ی تکنولوژی ۳ هزار و ۵۰۰ استاندارد جدید کسب کرده ایم.

هاشمی توضیح داد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ضرورت بازنگری و توجه به رویش مشاغل جدید را سرمایه گذاری کرده است، هم چنین در طی دو سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ استاندارد از مجموع کلی استاندارد‌ها محقق شده و این رقم به مجموع ۵ هزار و ۴۰۰ استاندارد اضافه شده است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: در گذشته تنها ایجاد شغل الویت داشته، اما در حال حاضر با همکاری صاحبان مشاغل به ۴ بخش حرفه‌ای پرداخته شده است که تعدادی از این موارد شامل رویکرد حرفه‌ای و ارزیابی شایستگی و شغلی می‌شود.

وی افزود: در ابتدای مدیریت بنده در کل کشور ۹۲ مرکز جوار کارگاهی در مراکز صنعتی و تولیدی وجود داشت، اما در حال حاضر به ۶۳۱ مرکز ارتقا یافته است و هدف گذاری ما تا پایان سال تعداد ۱۴۰۰ مرکز جوار کارگاهی خواهد بود.

هاشمی گفت: کارگاه و ظرفیت انسانی مراکزی، چون ایران خودرو، سایپا، مس سرچشمه‌ی کرمان، هلدینگ گلرنگ برای سازمان فنی و حرفه‌ای حکم سرمایه‌ی مهارت خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
ایشون استاندار سیستان و بلوچستان بوده زمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
خوب بود
آخرین اخبار