دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد؛

تزریق ۱۰هزار دز واکسن کرونا به معتادان متجاهر/ امیدواریم ادعای طالبان درباره مبارزه با مواد مخدر عملی شود

مومنی گفت: تزریق ۱۰هزاز دوز واکسن در مرحله اول برای معتادان متجاهر انجام شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رستم وندی معاون وزیر کشور در جلسه ۱۴۳ ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: از تعداد ۲ میلیون دستگیری سالانه ۵۰۰ هزارنفر به سمت مراکز ماده ۱۶ هدایت می‌شوند. حضور معتادان در معابر باعث شده است که مردم قضاوت خوبی نسبت به فعالیت‌ها نداشته باشد.

وی افزود: من داده‌های زیادی ندارم و نمیدانم ستاد در این حوزه چه کاری انجام داده است، اگر بتوانیم پیگیری کنیم و متوجه شویم افرادی که معتاد متجاهر هستند چه افرادی و در چه سنی هستند و داده‌های این چنینی داشته باشیم برنامه ریزی بهتری خواهیم داشت؛ بهتر است این را هم  بدانیم که آمار سالانه افزایش یا کاهش معتادان چگونه  است و این داده ها گرد آوری و بررسی شوند.

اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این جلسه اظهار کرد: درباره تولد داروی بوپرونورفین که نقطه عطفی در درمان اعتیاد است تشکر ویژه‌ای دارم.  پیش از این درمان با متادون بود، اما این دارو اشتیاق به مصرف را کم خواهد کرد و درواقع راه درمان اعتیاد است؛ حدودا ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که درمان می‌شوند به اعتیاد باز میگردند و دلیل آن این است که آنها با موادی مانند متادون درمان می‌شوند.
 
وی با اشاره به لزوم تدوین جزئیاتی که ماده ۱۶ به آن پرداخته است عنوان کرد:  قانون در ماده ۱۶ معتادان متجاهر گفته باید این‌ها درمان شوند، اما راجع به جزئیات ان چیز زیادی نگفته است که این موضوع با تدوین آیین نامه ها مربوطه برطرف خواهد شد. آیین نامه ها باید در کمیته ها مربوط تدوین و پس از تصویب به ستاد ارسال شود .

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: حدود ۷۰ درصد معتادان متجاهر جمع آوری شده‌اند، اما از منظر مردم اینکه قبلا ۱۰۰ نفر معتاد در خیابان بودند و امروز ۲۰ نفر هستند تفاوت چندانی ندارد. ۴۲۰۰ نفر در سال ۹۷ در مراکز مربوطه نگهداری می‌شدند اما اکنون ۱۶ هزار نفر نگهداری می‌شوند.

وی گفت: موضوع ظرفیت نگهداری معتادان با راه اندازی اردوگاه  ها حل شد و ما دیگر نباید جمع آوری آنها را به صورت طرحی و دوره ای انجام دهیم. این موضوع باید دائمی و مستمر شود و آیین نامه اجرای مستمر را کمیته درمان تصویب و به ستاد ارسال کند تا طرح مقطعی نداشته باشیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سال‌های اخیر بر اساس اعلام سازمان ملل تولیدات افغانستان از 200 تن به ۹۵۰۰ تن ماده مخدر رسیده است و علاوه بر اینکه در ۵ سال گذشته  تولید مواد مخدر صنعتی هم  افرایش پیدا کرده است.

مومنی گفت: ما می خواهیم اثرات حضور طالبان در قاچاق مواد مخدر را بررسی کنیم، در حال حاضر اعلام شده طالبان با کشت مواد مخدر برخورد خواهند کرد و باید ببینیم این یک حرف است یا عملی خواهد شد. از طرفی افزایش مواد صنعتی مهم‌ترین نگرانی ما است که برای آن  باید راهکار‌های لازم را پیش بینی کنیم تا غافلگیر نشویم و کمیته‌ها باید جلسات لازم را بگذارند تا آماده باشیم.

وی افزود: در حوزه پیشگیری هم همینطور، بعید است در کوتاه مدت اتفاقی بیفتد، اما ما باید بررسی های خود را انجام دهیم. در ۵ سال گذشته افعانستان افزایش زیادی در تولید مواد صنعتی داشته است و اگر این نوع مواد جایگزین شود مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد. موارد آموزش به خانواده ها و برنامه های آموزشی و پیشگیری باید بررسی شده و ادامه داده شود علاوه بر این ها باید در حوزه قاچاق، ترانزیت و مصرف مواد در ایران باید آمادگی های لازم را داشته باشیم.

مومنی تصریح کرد: کمیته اطلاعات، کمیته مقابله و کمیته درمان  باید سند تدوین شده را بیاورند تابتوانیم دست آور‌دهای بزرگ خود را به اتمام برسانیم، معتقدیم ۷۰ درصد سازمان دهی شده، اما تا ۱۰۰ در صد نشود نتیجه لازم را نخواهد داشت. امیدواریم پیش نویس هر ۳ دستور کار که مورد بحث قرار گرفت پیش از نشست بعدی ارسال شود.

سردار مومنی در پاسخ به این سوال که در چند درصد از کمپ ها واکسیناسیون انجام شده است اظهارکرد: تزریق ۱۰هزاز دوز واکسن در مرحله اول برای معتادان متجاهر انجام شده است.

مومنی بیان کرد: پیش بینی می شود طی ۱۰ روز آینده کل معتادان متجاهر در سراسر مراکز کشور واکسینه شوند.


بیشتر بخوانید

ایران رکورد کشف مواد مخدر در سال ۹۹ را شکست


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
آدم سالم با واکسن کرونا داره می میره معتاد بدبخت که نداره بخوره مرگش حتمیه،
آخرین اخبار