رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه در مورد پیشینه ویروس لامبدا گفت: لامبدا اولین بار در کشور پرو گزارش شده که این ویروس در مقایسه با دلتا از قابلیت سرایت پذیری بیشتری برخوردار است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، وزیری رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه در مورد پیشینه ویروس لامبدا گفت : لامبدا اولین بار در کشور پرو گزارش شده که این ویروس در مقایسه با دلتا از قابلیت سرایت پذیری بیشتری برخوردار است و قابلیت عفونت زایی آن حداقل دو برابر ویروس‌های شناسایی شده دیگر است.

او گفت : از نگاه بهداشت جهانی همه گیری ویروس لامبدا نگران کننده است، زیرا با چرخش این ویروس به دلیل فراگیر نشدن واکسیناسیون، از اوایل آبان ماه احتمال شیوع بیماری در سراسر دنیا بصورت گسترده وجود دارد.

او از ایمن گریز بودن لامبدا به عنوان ویژگی دیگر این ویروس یاد کرد و افزود: این نوع ویروس به سختی توسط سیستم ایمنی شناسایی می‌شود و آنتی بادی‌های محافظتی که از طریق بیماری فعال یا واکسیناسیون تولید شده در مقابل این ویروس اثر بخشی کمتری دارد و حدود ۴۰ درصد ناکارآمد خواهد بود.

این متخصص بیمار یهای عفونی با بیان اینکه ویروس لامبدا می‌تواند در ماه‌های آینده موجب بروز موج ششم حتی در کشور ما شود، افزود: فراگیر بودن مسافرت‌های بین المللی و رفت و آمد‌های زیادی که در جوامع وجود دارد ممکن است این ویروس را به کشور ما برساند و بیماری زایی آغاز شود.

 وزیری گفت: علائم ویروس لامبدا مشابه دلتاست، اما در سه ویژگی با آن متفاوت است از جمله تب بسیار بالا در حد ۴۱.۵ درجه، سرفه‌های بسیار شدید و از دست دادن حس چشایی و بویایی بیشتر.

او افزود: با این وجود در مقابل ویروس لامبدا و هر نوع ویروس جهش یافته‌ی دیگر، واکسیناسیون به عنوان یک رکن مقابله است که از تشدید بیماری و عوارض منجر به مرگ ممانعت می‌کند، هر چند واکسن‌هایی که استفاده می‌شود ممکن است اثر محافظتی کمتری در مقابل ویروس لامبدا داشته باشند، ولی قطعا موثر می‌باشند.

رئیس بیمارستان گلستان گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچون زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و واکسینه شدن ۷۰ درصد جمعیت می‌تواند به قطع زنجیره این بیماری کمک کند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.