رئیس پلیس آگاهی استان کرمان در خصوص احتمال سوء‌استفاده مجرمان از شبکه‌های اجتماعی برای اخذ اطلاعات شهروندان، کلاهبرداری و ... هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سرهنگ یدالله حسن پور، رئیس پلیس آگاهی استان کرمان گفت: در کنار اینکه بسیاری از شهروندان از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی کالا بهره گرفته اند افراد سودجو نیز با ترفند‌های متعدد و با بهره گیری از ساده انگاری و طمع ورزی برخی افراد اقدام به کلاهبرداری از آن‌ها می‌کنند.

او افزود: افراد سودجو با ترفند‌هایی خاص و با آگهی واهی فروش برخی کالا‌ها در سایت‌های اینترنتی و پس از تماس خریداران جهت خرید کالا، آنان را اغفال و درخواست واریز مبلغی جهت رزرو کالای مورد نظر می‌کنند، اما در ادامه که خریدار مبلغ را واریز می‌کند، تلفن همراه خود را خاموش و دیگر پاسخگوی تماس‌های خریدار نیستند و به شیوه‌های مشابه، شماره کارت بانکی افراد را دریافت و با به طمع انداختن آن‌ها مبنی بر فروش کالا به قیمت پائین تر، مبالغی را دریافت می‌کنند، اما هیچ کالایی برای فروش ندارند و به تماس شهروندان اغفال شده نیز پاسخ نمی‌دهند.

او تصریح کرد: کلاهبرداران همچنین گاهی در نقش فروشنده ظاهر شده و کالا‌های سرقتی و یا جعلی را در سایت‌ها بارگذاری کرده و با فریب و نیرنگ مردم، موفق به فروش آن‌ها می‌شوند و به شیوه‌ای دیگر، فرد کلاهبردار در نقش خریدار ظاهر شده و پس از تماس با فروشنده به بهانه واریز وجه کالا، وی را پای دستگاه خودپرداز کشانده و در ادامه با فریب و نیرنگ و انجام مهندسی اجتماعی موفق به انتقال وجوه وی به حساب بانکی خود می‌شود.

سرهنگ حسن پور تصریح کرد: برخی دیگر از کلاهبرداران نیز با استفاده از رسید‌های جعلی با افرادی که کالای خود را برای فروش در سایت‌های اینترنتی بارگزاری کرده اند تماس گرفته و پس از توافق بر سر قیمت کالا، درخواست شماره کارت فروشنده را کرده و با ارائه رسید جعلی آن کالا را دریافت می‌کنند و در حالی که هیچ پولی به هیچ حسابی نریخته اند اقدام به فرار می‌کنند.

رئیس پلیس آگاهی استان گفت: لازم است شهروندان ضمن هوشیاری نسبت به اینگونه موارد و موارد فریبنده دیگر در صورت مواجهه با افراد مشکوک و چرب زبانی که به صورت حضوری، تلفنی، ارتباط پیامکی و در بستر فضای مجازی به شکل نامتعارفی شما را به انجام خرید، پرداخت وجه و یا عملیات بانکی ترغیب می‌کنند دست به هیچ اقدامی نزنند و سریعا موضوع را به ۱۱۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار