منطقه پدافند هوایی شرق کشور در خراسان جنوبی امروز به یکی از قطب‌های پهپادی کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، دهم شهریور روزی به یاد اقتدار و صلابت پدافند هوایی است، ۱۳ سال پیش در ۱۳۸۷ بود که با تدبیر رهبر معظم انقلاب، پدافند هوایی از بدنه نیروی هوایی جدا شد و امروز بازویی قدرتمند برای تأمین امنیت آسمان جمهوری اسلامی ایران است.

منطقه پدافند هوایی شرق قائم آل محمد واقع در خراسان جنوبی امروز یکی از بزرگترین مناطق پدافندی کشور است؛ با چشمان تیزبین پدافند هوایی شرق، آسمان خراسان جنوبی، قسمتی از آسمان خراسان رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان با بهره گیری از متنوع‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی، زمین به هوا و سامانه‌های فرماندهی و کنترل به صورت ۲۴ ساعته درحال رصد است.

سامانه موشکی

پدافند هوایی شرق، قطب پهپادی کشور

مجموعه پهپاد پدافند هوایی شرق هم اکنون مجهز به انواع پهپاد‌های پیشرفته بومی با قابلیت حمل انواع مهمات و محموله‌ها است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور با بیان اینکه پدافند هوایی در اوج اقتدار است می‌گوید: صد‌ها کیلومتر فراتر از مرز‌های هوایی، آسمان ایران را رصد می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کوچک‌ترین پرنده به مرز‌های هوایی کشور نزدیک شود.


بیشتر بخوانید


امیر سرتیپ دوم ستاد پرویز تأکید می‌کند: در حال تبدیل شدن به قطب پهپادی کشور هستیم و هم اکنون پدافند هوا پایه بدون سرنشین در مأموریت‌های کشف و شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات، رهگیری و رزم هوایی، مدیریت صحنه نبرد، جنگ الکترونیک و ارزیابی سامانه‌ها در صد‌ها کیلومتر دورتر از محل پرواز با استفاده از اطلاعات سامانه‌های راداری و تحت شبکه فرماندهی به صورت اثر بخش استفاده می‌شود.

او بیان می‌کند: پدافند هوایی امروز از صیانت به سیادت رسیده است و به اذعان سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) آسمان ایران، امن‌ترین آسمان غرب آسیا است و این یعنی تلاش همکاران ما در پدافند هوایی به ثمر نشسته است.

پدافند هوایی

خودکفایی در تأمین نیازمندی‌های دفاعی

پدافند هوایی امروز به برکت توان متخصصان بومی در همه حوزه‌ها به خود باوری و خود اتکایی کامل رسیده و دشمن جرات نزدیک شدن به مرز‌های کشور را ندارد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور با بیان اینکه در تأمین نیازمندی‌های دفاعی به خودکفایی رسیده ایم، گفت: در چند سال اخیر توانسته‌ایم به همت دانشمندان جوان و برنامه‌ریزی در حوزه سازندگی، طراحی و تولید و تأمین نیازمندی‌های دفاعی به خودکفایی برسیم.

امیر سرتیپ دوم ستاد پرویز تصریح می‌کند: به کمک مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و صنایع دفاعی تعداد زیادی از انواع سامانه‌های کشف فعال (رادار) و غیر فعال (اپتیک و رادار‌های پسیو) بومی در برد‌های مختلف را در اختیار داریم، عنوان کرد: با بکارگیری از این تعداد انبوه از حساسه‌ها پوشش کامل هوایی داخل کشور و کیلومتر‌ها فراتر از مرز‌های هوایی کشور را تحت رصد و کنترل پدافند هوایی قرار داده‌ایم.

پهپاد

رصد شبانه روزی آسمان ایران با پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا

نیرو‌های پدافند ۲۴ ساعته نه تنها آسمان ایران، بلکه صد‌ها کیلومتر آن سوی مرز‌های ایران را رصد می‌کنند و اجازه کوچکترین حرکتی را به دشمنان نمی‌دهند.

به گفته فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق، امروز ایران اسلامی با تلاش فرزندان پدافندی در امنیت کامل است و دشمنان ما حتی جرات کوچکترین حرکتی را علیه جمهوری اسلامی ایران ندارند و اگر هم این چنین اشتباه می کنند با پاسخ کوبنده نیرو‌های مسلح و به خصوص پدافند همراه خواهد شد.

امیر سرتیپ دوم ستاد پرویز با اشاره به اینکه پدافند هوایی از به روز‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا بهره‌مند است تصریح می‌کند: سامانه‌های موشکی و تجهیزات پدافند هوایی با توان نیرو‌های جوان ایران اسلامی طراحی و تولید شده و در این زمینه هیچ گونه وابستگی نداریم.

از صیانت تا آقایی آسمان

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بیش از دولت‌ها تاکنون تحریم بودند، اما با تکیه بر توان داخلی و نیرو‌های متخصص و جوان کشور توانستند در دنیا به آقایی برسند.

این گفته نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی است که به خوبی پدافند را در این جمله خلاصه می‌کند که امروز پدافند هوایی بالاتر از صیانت از آسمان به آقایی آسمان رسیده است.

خسروی تأکید می‌کند: پدافند هوایی عامل امنیت کشور در کنار سایر قوا و یک قلعه محکم و قابل اعتماد برای مردم است که سبب ایجاد امنیت در آسمان کشور شده است.

او با اشاره به کارنامه درخشان پدادفند هوایی در دوران دفاع مقدس می‌گوید: هیچ عملیات موفقی در هشت سال دفاع مقدس انجام نشده است مگر اینکه پدافند هوایی در آن نقش موثر داشته است.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس گفت: امروز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران شعار «ما می‌توانیم» را در عمل ثابت کرده اند و نقش مؤثر ارتش در کنار سایر نیرو‌های مسلح در تأمین امنیت اقتصادی کشور در کنار امنیت سرزمینی بسیار چشمگیر و قابل تقدیر است.

 

آسمان امن کشور، نتیجه اقتدار پدافند هوایی

امروز استفاده از رادار‌های بومی، یک نقطه قوت برای شبکه پدافند هوایی کشور است و آسمان ایران اسلامی با چشمان تیز بین همه عناصر پدافند هوایی به صورت شبانه روزی رصد می‌شود.

پدافند هوایی با تکیه بر جوانان و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در حوزه‌های موشکی، راداری، ارتباطی، اطلاعات و شناسایی و بخش‌های مربوط به مراقبت از آسمان کشور نیاز‌های دفاعی خود را کرده و وابستگی به خارج از کشور ندارد.

امروز اقتدار نیروی پدافند هوایی سبب شده است که دشمن با وجود بهره مندی از بهترین هواپیما‌ها و تجهیزات جرات حتی گوشه چشمی به مرز‌های ایران را نداشته باشد.

گزارش از حسین هرمزی

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.