براساس گزارش ها، گروه طالبان حال به امکانات نظامی بسیار فوق العاده و قابل توجهی در افغانستان دسترسی دارند و باعث شده توان نظامی آن ها از یک سوم اعضای ناتو بیشتر باشد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نگاهی به تجهیزات بجای مانده در افغانستان پس از خروج آمریکا نشان می‌دهد که گروه طالبان حال به امکانات نظامی بسیار فوق العاده و قابل توجهی دسترسی دارند.

در این ارتباط، روزنامه انگلیسی دیلی میل گفته است که طالبان یک نیروی هوایی به ارزش ده‌ها میلیون پوند از جمله بالگردهای آمریکای و هواپیماهای تهاجمی را به تصرف خود درآورده‌اند و قدرت آتش هوایی آن ها از یک سوم اعضای ناتو هم بیشتر است.

این تجهیزات به طور عمده در جریان پیشروی و تصرف طالبان صورت گرفته و این نیروها ۱۰ پایگاه هوایی مهم از بگرام تا مزارشریف را در کنترل خود دارند و جنگ علیه پنجشیر را با یک فروند بالگرد ۶ میلیون دلاری «بلک هاوک» آغاز کرده اند.

طالبان همچنین در نظر دارند تا خلبانان نیروی هوایی ارتش افغانستان را که در آمریکا آموزش‌های پیشرفته دیده اند به خدمت بگیرند.

پیش تر دفتر بازرسی آمریکا اعلام کرده بود که نیروی هوایی افغانستان ۱۶۷ هواپیما شامل ۱۰۸ بالگرد و ۵۹ هواپیمای نظامی را در اختیار دارد.

براساس گزارش دیلی میل، اگرچه به گفته ژنرال فرانک مک کنزی آمریکا ۷۳ فروند هواپیما را قبل از خروج از افغانستان از کار انداخته است اما ۴۸ فروند هواپیما توسط طالبان توقیف شده و نیروهای طالبان قدرت هوایی بیشتری از ۱۰ عضو از ۳۰ عضو ناتو از جمله آلبانی، بوسنی، استونی، ایسلند، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و اسلوونی دارند.

براساس گزارش بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان، تحویل اسلحه از سوی ارتش ایالات متحده با ارتش افغانستان حتی تا تابستان گذشته ادامه داشته است. در این گزارش تصریح شده که تجهیزات نظامی تحویل داده شده در فاصله ۳۰ آوریل تا ۳۰ ژوئن گذشته افزون بر ۲۱۲ میلیون دلار بوده است.

تجهیزاتی که از هواپیمای جنگنده سبک تا گلوله‌های آموزشی و پیراهن نظامیان افغانستان را شامل می‌شده است.

همچنین گزارش اداره حسابرسی دولت آمریکا نشان می‌دهد که طالبان هم اکنون حداقل ۳۵۸ هزار و ۵۳۰ قبضه اسلحه جنگی، حدود ۱۲۶ هزار و ۲۹۵ قبضه اسلحه کمری و ۶۴ هزار و ۳۶۳ قبضه تیربار در اختیار دارند.

این گزارش حاکیست، گروه طالبان در عین حال ۱۶ هزار و ۳۵ دوربین و تجهیزات دید در شب به غنیمت گرفته‌اند و ۱۶۲ هزار و ۴۳ دستگاه بیسیم و تجهیزات ارتباط رادیویی در جریان تصرف افغانستان به دست آورده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، ناتو ، قدرت نظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
البته با تجهیزات آمریکایی
آخرین اخبار