رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: یکی از هنرمندان گنابادی به تازگی موفق به خوانش صحیح سه کتیبه مسجد جامع تاریخی گناباد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: امین سلطان خواه از هنرمندان گنابادی کتیبه‌های سر در ورودی و دو کتیبه داخلی مسجد جامع تاریخی شامل ضلع شرقی ایوان و شبستان مسجد جامع تاریخی گناباد را که به خطوط نسخ و کوفی نگارش شده است خوانش کرد؛ خوانش به معنای خواندن متن، سند و نوشته تاریخی در قالب لوح، سنگ نوشته و یا اسناد قدیمی اطلاق می‌شود.

او افزود: مسجد جامع تاریخی گناباد از بنا‌های ارزشمند دوره خوارزمشاهیان و از شاهکار‌های تاریخی خراسان رضوی است که با بیش از هشت قرن قدمت در منطقه‌ای موسوم به قصبه شهر واقع شده است و از امتیازات مهم آن می‌توان به وجود کتیبه‌های نسخ و کوفی و آجرکاری‌های زیبا یاد کرد که بر اطراف ایوان قبله، شبستان و سردر ورودی آن نقش بسته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد ادامه داد: این اقدام که برای نخستین بار توسط این هنرمند گنابادی انجام شده است نقطه عطفی در شناسایی فرهنگی و هویت و کتابت کتیبه‌های این اثر فاخر تاریخی است.


بیشتر بخواند


امین سلطان خواه هنرمند گنابادی که دارای رتبه‌های برتر در سطوح ملی و بین المللی در عرصه‌های فرهنگی و هنری از جمله نشان ملی و گواهینامه درجه یک هنری است گفت: در کتیبه تاریخی سر در ورودی مسجد جامع تاریخی گناباد به خط نسخ عبارت‌های یا الله، الرئوف، الرقیب و الرحیم نقش بسته است که پیش از این تصور می‌شد که این عبارت بسم الله الرحمن الرحیم است و با این مضمون به اشتباه در برخی از کتب درج شده بود.

او افزود: عبارتی که در ضلع شرقی ایوان مسجد جامع تاریخی گناباد به خط کوفی درج شده عبارت "عمل نیکپی شهابی البنا غفرالله له" آمده است که پیش از این به اشتباه در دایره المعارف بنا‌های تاریخی این عبارت "عمل نیکی شهابی" ذکر شده بود.

این هنرمند گنابادی ادامه داد: در این کتیبه نام "نیکپی شهابی" به عنوان معمار و سازنده اصلی مسجد جامع تاریخی گناباد ذکر شده و این عبارت به معنای آن است که "این بنا کار نیکپی شهابی است که غفران و رحمت الهی بر او باد".

سلطان خواه بیان کرد: در سومین کتیبه مسجد جامع تاریخی گناباد که به خط کوفی و برای نخستین بار خوانش شده است عبارت "الرحمن، الرحیم ادخلو‌ها بسلام آمنین محمد" نقش بسته و بقیه عبارت زیر گچبری مرمت اثر تاریخی قرار گرفته است.

او تصریح کرد: مسجد جامع تاریخی گناباد دارای تعداد دیگری کتیبه و بیشتر به خط کوفی است که تاکنون خوانش نشده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.