مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: باید از شکست و ناکامی خود در تشکیل دولت دموکرات در افغانستان درس عبرت بگیریم.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر اهمیت وجود نیرو‌های واکنش سریع در فرودگاه کابل هنگام خارج کردن اتباع خارجی از افغانستان تأکید کرد.

جوزپ بورل گفت: وجود نیرو‌های واکنش سریع می‌توانست به ما در تشکیل منطقه امن در فرودگاه کابل برای خارج کردن اتباعمان کمک کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: بالا بردن سطح آمادگی‌ها از طریق آموزش نظامی و ایجاد نیرو‌های واکنش سریع، دو اقدامی است که جزئیات آن در ماه نوامبر بررسی خواهد شد.

او ادامه داد: آنچه در افغانستان روی داد، نشان داد که نداشتن استقلال استراتژی مناسب و ضعف در آن، برای ما هزینه زیادی خواهد داشت. همه ما اتفاق نظر داریم که باید از ناکامی خود در تشکیل یک دولت دموکرات در افغانستان عبرت بگیریم.

جوزپ بورل در پایان گفت: ۱۷ هزار شهروند اروپایی طی چند روز پایانی ماه اوت از افغانستان خارج شدند. باید برای خارج کردن گروه‌های بیشتری از افراد در معرض خطر از افغانستان و تضمین سلامت آن‌ها تلاش کنیم. وضعیت جدید افغانستان نشان می‌دهد که ما راهی نداریم جز این که به صورت مستقل عمل کنیم.

این اظهارات جوزپ بورل در حالی مطرح شده است که ایالات متحده آمریکا هنگام خروج از افغانستان و خارج کردن نیرو‌ها و اتباع خارجی و نیر افغان‌های در معرض خطر، دچار بی‌نظمی و تجمع انبوه در اطراف فرودگاه کابل شد که در نهایت وقوع حملات انتحاری توسط گروه‌های تروریستی منجر به جان باختن و زخمی شدن صد‌ها نفر از شهروندان افغانستانی و اتباع خارج شد.

این شیوه خروج آمریکا با انتقادات تند جهانی به ویژه در داخل خود آمریکا مواجه شد و متقدان مدل خروج آمریکایی‌ها را یک مدل شکست خورده و آشفته توصیف کردند.

علی‌رغم وعده‌های زیادی که آمریکا برای خارج کردن مترجم‌های افغانستانی همکار با نیرو‌های خارجی از افغانستان داده بود، اما شب گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بیشتر مترجم‌های همکار و افراد در معرض خطری که حتی ویزا داشتند، در افغانستان جا ماندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار