یک قطعه پرنده کمیاب «حواصیل ارغوانی» از گونه‌های کنار آبزی و مهاجر از طریق یک دوستدار محیط زیست از مرگ نجات یافت و سپس در طبیعت رهاسازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مهرداد سلگی، رئیس حفاظت از محیط زیست نهاوند گفت: «محمد امرایی» از دوستداران محیط زیست و اهل روستای تازناب نهاوند، شاهد شکار یک قطعه پرنده توسط یک بهله عقاب در روستا بود که منجر به زخمی شدن و افتادن پرنده روی زمین می‌شود.

سلگی با بیان اینکه او این پرنده نیمه‌جان را نجات می‌دهد و به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان می‌رساند، افزود: پس از بررسی‌های لازم و اطمینان از بهبود وضعیت حیاتی و نوع پرنده که حواصیل ارغوانی است، از او مراقبت چندساعته به عمل آمد که پس از اطمینان از بهبود وضعیت پرنده، به طبیعت بازگردانده شد.

وی تأکید کرد: این پرنده حواصیل ارغوانی با نام علمی Ardea purpurea یکی از ۶۴ گونه تیره حواصیلیان است که ۸۰ سانتیمتر طول دارد، این پرنده دارای سری بزرگ، گردنی باریک و دراز و مار مانند است.

رئیس حفاظت از محیط زیست نهاوند با بیان اینکه حواصیل ارغوانی دارای رو تنه خاکستری پررنگ است و پر‌های بلوطی روشنی در پشتش مشاهده می‌شود گفت: این پرنده دارای شکم سیاه رنگ و پا‌های سبز مایل به زرد خاکستری بوده و رنگ نابالغ آن قهوه‌ای کمرنگ است.

سلگی گفت: این پرنده مانند سایر پرندگان تیره حواصیلیان به تغذیه در آب‌های کم‌عمق خو گرفته و عمدتا از ماهی دوزیستان، نرم تنان، سخت پوستان، حشرات و گاهی نیز از جوندگان کوچک و جوجه سایر پرندگان تغذیه می‌کند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار