رئیس هیأت مدیره انجمن کانون سبز از تشکل‌های زیست‌محیطی استان فارس، نامگذاری سوم شهریورماه به نام روز شهدای زاگرس در تقویم استان و کشور را خواستار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بهمن ایزدی رئیس هیأت مدیره انجمن کانون سبز گفت: در پی آتش‌سوزی تنگه هایقر، در مجموع چهار نفر از اعضای یک طایفه در فیروزآباد طعمه حریق شدند که در این میان، ناصر، رضا و حامد بهزادی در محل حادثه و جهانبخش بر اثر سوختگی شدید در بیمارستان جان باختند و به عنوان مدافعان حفاظت از محیط زیست ایران در منطقه هایقر در رشته‌ کوه‌های زاگرس واقع در استان فارس جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.

او افزود: آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس موضوع تازه‌ای نیست و این آتش سوزی‌ها تاکنون منجر به جان باختن‌ ۱۷ نفر از نیروهای مردمی و فعالان محیط زیست شده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن کانون سبز ادامه داد: روز شهادت جهانبخش بهزادی چهارمین مدافع طبیعت در آتش‌سوزی تنگه هایقر فیروزآباد فارس تقریبا با شهادت زنده‌یاد شریف باجور فعال محیط زیست ایران مصادف شد.

ایزدی یادآوری کرد: زنده‌یاد شریف باجور سوم شهریورماه سال ۹۷ به همراه گروهی برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس به مناطقی که دچار آتش‌سوزی شده بود، رفتند اما در میان آتش گرفتار شدند و جان باختند.

او بیان داشت: به دلیل اتفاق تلخی که اخیرا برای خانواده بهزادی رخ داد و مصادف بودن سوم شهریورماه و اعلام خبر شهادت جهانبخش بهزادی با روز شهادت شریف باجور بهتر است که در تقویم ایران روزی را به نام شهدای زاگرس نامگذاری کنیم.

این فعال محیط زیست، پیشنهاد داد: از نظر من می‌توانیم روز سوم شهریورماه را به عنوان روز شهدای زاگرس نام‌گذاری کنیم تا این روز فرصتی برای زنده نگه‌داشتن یاد، نام و خاطره شهدای محیط زیست و پاسداشت مقام این شهدا و ترویج روحیه ایثار و از خودگذشتگی در شرایط صلح باشد.

ارتفاعات تنگه هایقر شهرستان فیروزآباد استان فارس مردادماه امسال صحنه رشادت و ایثار نیروهای مردمی بود که برای خاموش کردن آتش‌سوزی منابع طبیعی این منطقه بکر آستین همت بالا زده بودند.

آتش ۱۱ مرداد به جان طبیعت زیبای تنگه هایقر افتاد و بعد از تلاش حدود ۴۸ ساعته ۱۳ مردادماه مهار شد اما در میانه تلاش‌ها یعنی ۱۲ مردادماه، سه تن از طایفه بهزادی (حامد، ناصر و رضا) از نیروهای مردمی و عشایر منطقه جان خود را بر اثر سوختگی و محاصره شدن در آتش از دست دادند. جهانبخش بهزادی نیز در این حادثه دچار سوختگی شدید شد که پس از تحمل ۲۰ روز دشواری فرایند درمان، در بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع) صدرای شیراز جان باخت.

بنا بر اعلام هفتم شهریورماه ۱۴۰۰ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، براساس قانون به چهار نفر جانباخته حادثه آتش سوزی طبیعت تنگه هایقر فیروزآباد لقب فداکار خدمت داده می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار