مرغ مازاد روی دست مرغداران / مجوز خروج مرغ از خراسان رضوی صادر نمی شود

این روزها مرغداران خراسان رضوی با مازاد تولید مرغ گوشتی مواجه هستند اما اجازه صدور مرغ به استان های دیگر را ندارند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، برخی تصمیم‌ها و مصوبات متاسفانه می‌تواند برای گروه‌های شغلی خسارت‌هایی را به بار آورد که جبران آن سخت است و باید این مصوبات با مرور زمان بروزرسانی شود.

در ایام کمبود مرغ و صف کشیدن مردم خروج مرغ از استان خراسان رضوی به استان‌های دیگر ممنوع می‌ شود و این موضوع به صورت مصوبه درمی آید که همین مصوبه امروز برای مرغدار مشکلاتی را به همراه داشته است.

مشکل کجاست و مقصر چه نهاد و مرجعی است؟

یکی از مرغداران گنابادی گفت: جــوجه با قیمت بالا، دان و نهاده و داروی گران، هزینه‌های مستقیم سرسام‌آور است و تولیدکننده مرغ گوشتی با همه این مشکلات و نارسائی‌ها وخون دل خوردن جوجه را پرورش داده و آماده عــرضه به بازارکرده، ولی دریغ از برنامه‌ریزی درست برای عرضه و تقاضا که امروز مرغدار به مشکل نخورد.

او افزود: تعجب اینجاست که در اخبار داد مردم درآمده و اعتراض به کمبود و گرانی است، ولی مرغ مرغدار درگناباد روی دستشان مانده و هرچه درخواست کامیون برای بارگیری می‌شود یا نیست و یا درحد یک صدم و آن هم با قیمت تمام شده زیاد وجود دارد.

یکی دیگر از مرغداران گناباد نیز گفت: قیمت جوجه یک روزه حدود ۸ تا ۹ هزار تومان و هزینه‌های دیگر آن تا زمانی که به وزن استاندارد دو کیلو و ۷۰۰ گرم برسند زیاد است، دیگر جایی نمی‌ماند که مرغدار مشکل فروش هم داشته باشد.

او افزود: هر جوجه یک روزه طی بازه زمانی ۴۵ روز به وزن استاندارد می‌رسد و هرچه از این وقت بگذرد مرغدار دچار خسارت می‌شود به عنوان مثال در مرغداری که بین ۳۵ تا ۴۰ هزار جوجه‌ریزی صورت گرفته برای نگهداری مرغ‌ها از ۴۵ روز به بعد روزانه ۱۰ تن دان و نهاده مصرف می‌شود که هزینه زیادی را در بر می‌گیرد و از سویی مرغ دچار افت می‌شود.

این تولید کننده ادامه داد در حال حاضر مرغ در تهران به ۳۰ هزار تومان رسیده از سویی استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در‌خواست مرغ دارند، اما مجوز جابه جایی داده نمی‌شود.مرغ روی دست ما مانده نه دولت از ما خرید می‌کند و نه اجازه فروش به ما می‌دهند و در این صورت مرغداران به ورشکستگی می‌خورند.

شرکت پشتیبانی امور دام خرید می‌کند

نعمت غفوری، مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: مصرف مرغ در گناباد روزانه ۴ تن است و از سویی ما دومین تولیدکننده مرغ استان هستیم پس مرغ مازاد داریم.

او افزود: براساس ابلاغ سه روز پیش، خرید مرغ باید توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان انجام و ذخیره‌سازی یا به استان‌های دیگر ارسال شود و مرغدار خودش نمی‌تواند مرغ را بفروشد.

گزارش‌های میدانی حکایت از این دارد پس از گذشت سه روز از ابلاغ این دستور، ولی هنوز خرید مرغی توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام نشده و مرغداران در بلاتکلیفی هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار