جوابیه سازمان اوسک در پی انتشار گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛

طرح اوسک یک طرح کاملا علمی و عملی است

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوسک اعلام کرد: این سازمان در صدد صیانت از زعفران ایران و تلاش برای ارتقای جایگاه طلای سرخ در جامعه جهانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در پی انتشار گزارشی به شماره ۷۸۴۲۱۸۹ با عنوان «در پیچ و خم ثبت جهانی اوسک» در خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوسک با ارسال مستندات، به مطالب و نقل قول‌های منتشر شده در این گزارش پاسخ داد.

متن جوابیه اوسک به شرح زیر است:

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی عنوان شده که در بخش خصوصی رقابت در حوزه زعفران زیاد است و مجریان طرحی همچون اوسک باید کمک کنند تا انسجام و هماهنگی بین صادرکنندگان صورت بگیرد، لذا طرح دادن و‌ایده‌پردازی اوسک به تنهایی کافی نیست.

این در حالی است که این سازمان در مرداد ماه امسال به منظور ایجاد هماهنگی، تعامل، اتحاد و مانع زدایی با همکاری برخی از فعالان حوزه زعفران ایران، اقدام به برگزاری نخستین مجمع ملی حامیان زعفران ایران با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان تعاون روستایی کشور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، برخی از روسای کمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس، برخی از معاونین وزرا، جمعی از کشاورزان و زعفران‌کاران کشور، فعالین بورس زعفران، جمعی از فعالان حوزه مکانیزاسیون زعفران، برخی از نخبگان پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های کشور، بزرگان صنایع غذایی کشور و سایر بخشهای زنجیره ارزش زعفران ایران، کرده است.

همچنین در این گزارش و در برخی از نقل قول‌ها، ایده ایجاد این سازمان را به برقراری ارتباط و برند‌سازی شخصی نسبت داده و یا آن را الگوبرداری شده از اوپک می‌خوانند. این در حالی است که اوسک یک طرح مردم نهاد بوده و تمام ارتباطات و رایزنی‌های خود را با شفافیت و تنها در جهت صیانت از زعفران ایران و با تمرکز بر حمایت از زعفران کاران به پیش می‌برد.

در بخش دیگری از این گزارش به علمی و عملی نبودن اوسک اشاره شده؛ در حالی که مستندات بسیاری مبنی بر موافقت با ایجاد این سازمان موجود است.

همچنین در ادامه رد ادعا‌های عملی نبودن اوسک، می‌توان به نامه شماره ۲۲۹۹۶ مورخه ۱/۶/۱۳۹۹ توسط ریاست دانشگاه فردوسی به عنوان معتبرترین قطب آموزش عالی در شرق کشور خطاب به مجری طرح اوسک استناد کرد که ضمن تقدیر از فعالیت‌های ارزشمند صورت گرفته، آمادگی خود را جهت همکاری برای تاسیس و نیز انجام پروژه‌های تحقیقاتی و علمی حوزه زعفران اعلام کرده است.


بیشتر بخوانید


همچنین می‌توان به نامه تاییده اوسک توسط وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات انجام شده این سازمان به منظور صیانت از زعفران ایران و تلاش برای ارتقاء جایگاه طلای سرخ ایران در جامعه جهانی استناد کرد.

افتتاح نخستین سالن همایش تخصصی زعفران در کشور، افتتاح بزرگترین موزه زعفران کشور، ایجاد نخستین کتابخانه تخصصی زعفران، راه‌اندازی آزمایشگاه مجهز زعفران در شهر‌های زعفرانخیز و پیشنهاد ثبت روز ملی زعفران که به درخواست اوسک توسط وزیر جهاد کشاورزی به وزیر ارشاد مطرح شده و در حال ثبت در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، برخی از دیگران اقدامات اوسک بوده که می‌توان از آن‌ها به عنوان سندی در جهت علمی و عملی بودن این طرح نام برد.

همچنین این سازمان به منظور ایجاد برنامه اصلاحی و تنوع ژنتیکی مورد نیاز زعفران ایران، با امضا تفاهم‌نامه با دانشگاه تهران درحال ایجاد بانک ذخایر ارزشمند ژنتیکی زعفران ایران بوده تا بتواند پیش از اقدام رقبا در حفظ و صیانت از زعفران ایران گامی مثبت برداشته باشد.

طراحی و اجرا سامانه عیارسنجی زعفران، سامانه هوشمند اصالت سنجی زعفران، راه‌اندازی نخستین کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران در کشور، خرید توافقی زعفران در تمامی فصول به منظور توانمند‌سازی اقتصادی زعفرانکاران و افتتاح نخستین دفتر پیشخوان زعفران، ایجاد بانک زعفران، اجرای طرح کشاورزی مبتنی بر قرارداد، اعطای وام به کشاورزان در ازای توثیق زعفران توسط بانک‌های عامل، راه‌اندازی بزرگترین انبار‌های بورس زعفران کشور و راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری زعفران کشور تنها بخشی از ده‌ها اقدام انجام شده مجری طرح اوسک در جهت حمایت از زعفران، کشاورز ایرانی و تبدیل کردن‌ایده به عمل این سازمان است.

در بخش صحبت‌های محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران که با اعلام بی‌اطلاعی از این طرح در خصوص جنبه‌های علمی و اجرایی آن اظهار نظر کرده، باید عنوان کرد که نامبرده در تاریخ ۹/۱۲/۱۳۹۹ اقدام به ارسال نامه به استانداری خراسان رضوی کرده و نظرات خود را درخصوص سازمان اوسک مطرح کرده‌اند.

همچنین در بخش پایانی این گزارش به‌گره کور اوسک اشاره شده که این واژه در خصوص اوسک معنایی نداشته و این سازمان در دهه فجر سال ۱۳۹۹ با حضور استاندار خراسان رضوی، جمعی از وزرا و نمایندگان مجلس و نیز برخی از مسئولین بلندپایه کشوری و لشگری، طرح سازمان بین‌المللی اوسک توسط حسن روحانی، رئیس جمهور وقت رونمایی گردید. همچنین طی نامه شماره ۸۰۰/۴۴۸۴ مورخ ۱۷/۴/۱۳۹۹ وزرات جهاد کشاورزی با تشکیل تشکل بین‌المللی مدیریت تولید و صادرات زعفران (osec) موافقت نمود و همچنین این طرح به صورت حضوری به سران سه قوه معرفی و مورد اقبال آنان قرار گرفته است؛ که این خود دلیلی بر در حال انجام بودن اقدامات و فعالیت‌های اوسک بشمار می‌آید.

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسنی
۱۴:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
مگه همچین سازمانی ثبت شده و رسمی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
گزارش خوب و روشنگرانه ای بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
ان شاءالله این طرح موجب کمک به اقتصاد کشور و رفع مشکلات زعفران کاران شود