به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خادمان امام رضا (ع) بازهم در شرایط سخت کرونایی همگام با دیگر مدافعان سلامت در جبهه سلامت حضور دارند و بیماران کرونایی و خانوادههایشان را در شرایط سخت پیک پنجم تنها نگذاشتند و در شرایطی که بسیاری از شهرستانها و روستاهای همجوار بیماران کرونایی خود را به مشهد آوردهاند و خود در شهر مشهد جا و مکانی ندارند و سرگردان و بیپناه در انتظار سلامتی عزیزانشان هستند با در اختیار قرار دادن استراحتگاههای آستان قدس رضوی به همراهان بیماران کرونایی به این افراد خدمت میکنند.
معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی با آغاز موج پنجم کرونا و تشخیص این خلأ، بلافاصله نسبت به تشکیل قرارگاه عملیاتی کرامت رضوی دست به کار شد و دو مجموعه استراحتگاه موقت و ایستگاه سرپایی خدمترسانی به همراهان بیماران بستری در دو بیمارستان قائم و امام رضا (ع) را راه اندازی کرد.
با توجه به تورم و مشکلات معیشتی و هزینههای بالای بیماران، اکثر همراهان بیماران کرونایی جایی برای اقامت و استراحت در مشهد ندارند از این رو استراحتگاههای آستان قدس و ارائه خدمات به این افرادبا استقبال بسیار خوبی روبه رو شده است و بیمارستانها نیز در این امر همراهان بیماران را راهنمایی میکنند.
آنهایی که این روزها سروکارشان به بیمارستان قائم افتاده یا از مقابل آن عبور کردهاند، حتما ایستگاه صلواتی که درست مقابل بیمارستان دایر شده، توجهشان را جلب کرده است. ایستگاهی که هر روز از اول صبح، با چای گرم و آب خنک از همراهان بیماران پذیرایی میکند و با تصاویری از سقاخانه حرم و کبوترانش، مهمانانش را به حال و هوای صحن عتیق میبرد.
اسماعیل ناذری خادم این سقاخانه گفت: چند روزی است در کنار راه اندازی استراحتگاه کرامت رضوی، سقاخانه امام رضا (ع) هم جلوی درب اورژانس بیمارستان قائم دایر شده تا هم پذیرایی از همراهان بیمار داشته باشیم و هم اینکه آنها را برای استفاده از استراحتگاه دعوت کنیم.
بیشتر بخوانید
او افزود:وقتی یک لیوان چای گرم دست همراهان بیماران میدهیم، هم خستگی و فشار روحیشان کم میشود و هم با حضرت رضا (ع) که منبع نور و رحمت هستند، ارتباط دلی برقرار میکنند. گاهی هم حبه قندی به نیت تبرک برمیدارند تا در چای بیمارشان بیاندازند و شفایشان را از امام رئوف بخواهند.
علیرضا رئیسیان زاده معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی گفت: بعد از دستور ۸ مادهای تولیت معزز آستان قدس برای بسیج امکانات در خدمت به بیماران و کادر درمان، در ارزیابیهای میدانی ما مشخص شد که در کنار ارائه خدمات کادر درمانی بیمارستانها، خلأ خدمترسانی به خانواده و همراهان بیماران کرونایی بستری در بیمارستانها که اغلب زائران شهرستانی هستند، وجود دارد. به همین دلیل تلاش کردیم با آمادهسازی فضاهایی در مجاورت دو بیمارستان اصلی بیماران کرونایی، یعنی بیمارستان قائم و امام رضا (ع)، خدمات رفاهی و پذیرایی لازم را به خانواده بیماران که اغلب جلوی بیمارستانها مستاصل و سرگردان بودن، ارائه کنیم.
او افزود: درمقابل بیمارستان قائم یک ایستگاه برای ارائه خدمات سبک مانند توزیع نوشیدنیهای گرم و سرد بین همراهان تدارک دیده شده و برای اسکان زائرانی که بیمار بستری دارند نیز، استراحتگاهی روبروی بیمارستان قائم، در خیابان کوهسنگی ۶ با بخشهای مجزا برای خواهران و برادران و مجهز به همه امکانات استاندارد رفاهی از جمله تختخواب، سرویس بهداشتی، غذای متبرک، میان وعده، چای گرم و آب سرد آماده شده است.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی با اشاره به دیگر خدمت ارائه شده در این طرح ادامه داد: بخش دیگری از این خدمات، مقابل اورژانس عدالتیان داخل فضای بیمارستان امام رضا (ع) ارائه میشود که هم خدمات ایستگاه سرپایی دیده شده و هم امکان اسکان و پذیرایی از همراهان در مدرسهای در مجاورت بیمارستان با ارائه خدماتی نظیر استراحتگاه قائم شامل غذای گرم در دو وعده ناهار و شام مهیا شده است.
رئیسیان بیان کرد: همراهان بیماران برای استفاده از امکانات اسکان، باید نامهای را از پذیرش بیمارستان بیمار خود بگیرند و تا روزی که بیمارشان بستری است، میتوانند از این خدمات کاملاً رایگان بهرهمند شوند. روزانه در هر ایستگاه صلواتی از بیش از ۳۰۰ مراجعه کننده پذیرایی میشود و آمار همراهان بیماری که از استراحتگاه استفاده میکنند، روزانه حدود ۲۰ نفر است.
او تصریح کرد: یکی دیگر از خدماتی که در موج پنجم کرونا به بیماران و نیز کادر درمانی بیمارستانها توسط معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی محقق شد، تهیه آبمیوه طبیعی برای بیماران بستری در بیمارستانهاست که هر روز بیش از ۴ هزار آبمیوه طبیعی با رعایت نکات بهداشتی تهیه و توزیع میشود.
انتهای پیام//م.ج